افزایش 2 میلیون پورت خط پر سرعت اینترنت تا پایان سال 1400

رسانه کلیک – مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره توسعه این شرکت و برنامه‌های سال جاری توضیح داده و در صحبت‌های خود خبر از افزایش 2 میلیون پورت خط پر سرعت تا پایان سال 1400 داده است.

افزایش 2 میلیون پورت خط پر سرعت اینترنت تا پایان سال 1400

به گزارش کلیک، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید سلطانی در نشست خود با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

در 6 ماهی که من مدیرعامل شرکت مخابرات شدم، در نظر دارم که برنامه‌های خاص خودم را پیاده کرده و برنامه‌های مدیران قبلی که در جهت اعتلای شرکت هست را نیز ادامه ‌دهم. یقینا در حوزه توسعه این شرکت کار‌هایی باید انجام شود. برنامه راهبردی ۵ ساله‌ای تدوین‌شده تا پایان سال ۱۴۰۰ را پوشش داده و به اتمام خواهد رسید. با مطالعه این راهبرد‌های تدوین‌شده و بررسی اجرایی شدن آن‌ها، باید برنامه راهبردی ۳ سال دیگر را با توجه به راهبرد‌های قبلی تدوین کرد. افزایش دو میلیون پورت خط پر سرعت نیز در راستای اهداف ماست. اکنون در حال تدوین برنامه سه‌ساله خود در جلسات با کمیته راهبردی هستیم.

وی با بیان اینکه باید سیاست دیگری برای سال ۱۴۰۰ هم تدوین می‌کردیم، گفت: «این سیاست‌ها بر اساس راهبرد‌ها مشخص‌شده است. از طرفی طرح‌های سال ۱۴۰۰ شرکت نیز شامل تدوین این موضوع است که چه‌کاری به چه میزان و در چه بخش‌هایی باید توسعه یابد؟ برنامه‌های اجرایی استان‌ها نیز تدوین‌شده است. تمام‌کارها بر اساس برنامه‌های مدون پیش می‌روند. تخصیص اعتبار بر اساس اولویت‌ها صورت گرفته و تجهیزات و منابع نیز بر اساس منابع موجود در اختیار استان‌ها و معاونت‌ها قرار خواهند گرفت.»

سلطانی در ادامه گفت:

مسئله این است که اکنون شرکت مخابرات به علت سیاست‌های غلطی که در این حوزه ابلاغ‌شده بود با کمبود درآمد و افزایش هزینه مواجه است. این موضوع در بخش توسعه اثرگذار بوده است. ما در سال ۱۴۰۰ باید بخشی از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. جبران همه این عقب‌ماندگی‌ها به منابع زیادی احتیاج دارد. ما حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کمبود هزینه‌داریم؛ اما سعی کردیم در سال جاری با مصوبه هیئت‌مدیره و برنامه‌هایی که ارائه‌شده چیزی حدود ۴۵۰۰ تا ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه اختصاص دهیم. از نظر آماری هدف‌گذاری ما برای سال ۱۴۰۰ افزایش دو میلیون پورت خط پر سرعت برای هم‌وطنان است و امیدواریم که این هدف محقق شود.

تاثیر مناطق و مدیران استانی مخابرات در پیشرفت و توسعه این شرکت

رئیس شرکت مخابرات دراین‌باره گفت:

قبلا یکی از مشکلات مخابرات این بود که اختیارات از مدیران استان‌ها سلب شده بود. اینکه شرکتی به این بزرگی در کشور به‌صورت متمرکز اداره شود اشتباه است. یکی از کارهای ما در مخابرات بحث تدوین دستورالعمل اختیارات به مدیران استانی بود که مورد استقبال آن‌ها نیز قرار گرفت. وقتی مدیر بالادستی از مدیران مناطق خود انتظار کار و فعالیت دارد، باید اختیارات لازم را نیز به آن‌ها بدهد و تمام تلاشش را بکند تا مدیران و معاونین استانی بدون دغدغه کارشان را انجام بدهند. یکی دیگر از بحث‌های مطرح در مخابرات مشارکت در تهیه این طرح‌ها بود. از آنجایی که طراحی و تدوین این طرح‌ها از بالا به پایین نبود؛ ما از مدیران و معاونین استان‌ها کمک گرفتیم تا ایده‌هایشان را با ما مطرح کنند. این موضوع بازخورد بسیار خوبی از سمت مدیران به همراه داشت. هم‌اکنون اجرایی شدن بخشی از این طرح‌ها در برخی از استان‌ها آغازشده است. موانع از سر راه اجرایی کردن این طرح‌ها برداشته‌شده و کارهایی مانند بازسازی خطوط فیبری، خطوط مسی و کابلی انجام‌شده است که امید داریم این تغییرات موجب تحول بزرگی در سطح مخابرات در سال جاری شود.

افزایش تعرفه‌های مخابراتی

سلطانی در خصوص افزایش این تعرفه‌ها گفت:

پشتیبانی از هر پورت خط تلفن در کشور برای این شرکت ۲۱ هزار تومان هزینه دارد و فقط از سمت مشتری ۵ یا ۶ هزار تومان هزینه پشتیبانی دریافت می‌شود. از سال ۱۳۸۸ و قبل از آن افزایش تعرفه خطوط تلفنی نداشتیم. علاوه بر این سیاست‌هایی نیز تدوین شد که برای ما بار مالی داشت و منابع را محدود کرد. ما شرکتی خصوصی هستیم و باید حواسمان به هزینه‌ها باشد. وقتی هزینه‌ها بالا می‌رود و نحوه جبران تشخیص داده نمی‌شود، هر شرکتی که باشد با کمبود درآمد مواجه می‌شود. سیاست متناسب‌سازی درآمد و هزینه با حاکمیت است. اگر این تناسب به هم بخورد شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند.

فعالیت کارخانه‌های ICT

وی در خصوص فعالیت کارخانه‌های ICT در کشور توضیح داد:

در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد از ظرفیت این شرکت‌ها در کشور فعال است. موضوع تعرفه‌ها فقط به ضرر شرکت مخابرات، زیرساخت و مردم نیست و ضربه به کل این صنعت وارد می‌کند. اگر هزینه خطوط تلفن‌های ثابت در کشور‌های دیگر به سمت رایگان شدن می‌رود، هزینه تعریف باند پهن بسیار بیشتر است. ما در مقایسه با کشور‌های دیگر هزینه کمتری دریافت می‌کنیم. مدتی قبل با شورای رقابت جلساتی داشتیم و فرمول‌هایی نیز به تدوین رسید که امیدواریم این فرمول در کمیسیون تنظیم مقررات عدد گذاری شود و وضعیت شرکت مخابرات بهتر شود. دارایی‌هایی داریم که آن‌ها را در جهت توسعه و پیشرفت شرکت به حرکت درمی‌آوریم. درخواست ما این است که سیاست‌گذاران وظیفه خود را در این خصوص انجام دهند.

چند درصد از تجهیزات شرکت مخابرات ساخت داخل است؟

حدود ۷۰ درصد تجهیزات شرکت مخابرات بومی است. این موضوع تلاش صاحبان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. درگذشته تجهیزات و توان ساخت در داخل وجود نداشته است؛ اما اکنون شرکت‌های داخلی همان تجهیزات را با بهترین کیفیت و ظرفیت می‌سازند.

سلطانی در این مورد ادامه داد:

توجه به شرکت مخابرات توجه به صنعت ICT است. وقتی قرار است موانع برداشته شود و تولید توسعه پیدا کند باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت مهیا شود. مخابرات سعی کرده از تولیدات داخلی استفاده و حمایت کند. اکثر مناقصات ما برای خرید تجهیزات با شرکت‌های داخلی است و فقط تجهیزاتی که در داخل توان تولیدشان نباشد را از بیرون می‌آوریم.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس شرکت مخابرات در خصوص حمایت و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در این شرکت گفت:

ما علاقه داریم که در زمینه تجهیزات هم با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری و سرمایه‌گذاری داشته باشیم. از شرکت‌هایی که در تجهیزاتی که توانایی ساخت نداریم سرمایه‌گذاری می‌کنند، حمایت می‌کنیم. حمایت ما نیاز به پشتیبانی‌های دیگری از مخابرات دارد. زنجیره صنعت از نوآوری، طراحی، شرکت‌های دانش‌بنیان و غیره به‌صورت زنجیره است و این زنجیره باید به‌گونه‌ای طراحی شود که همه‌کسانی که در این صنعت هستند به‌جایی برسند. فارغ‌التحصیلان توانمندی داریم که نیاز به حمایت دارند شرکت مخابرات از این افراد حمایت می‌کند تا این صنعت شکوفا شود.

ارسال نظر