پولی شدن شاد مغایر سند صیانت از کودکان و نوجوانان است

رسانه کلیک - مشاور مرکز ملی فضای مجازی، تصمیم وزارت ارتباطات برای حذف ترافیک رایگان و پولی شدن شاد و ارائه سیم کارت‌های دانش‌آموزی را مغایر مصوبه شورای عالی فضای مجازی در صیانت از کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

پولی شدن شاد مغایر سند صیانت از کودکان و نوجوانان است

گرچه وزارت آموزش و پرورش کشور از رایگان ماندن شبکه شاد تا پایان سال تحصیلی 1400 خبر داده بود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پولی شدن استفاده از این شبکه خبر داد.

در پی تصمیم جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانش آموزان از اول تیر ماه دیگر مجبور به استفاده از سامانه آموزشی شاد نیستند و قرار است از اول تیر بسته‌های ویژه اینترنت رایگان آموزش مجازی به سیم کارت‌های دانش‌آموزی اختصاص یابد.

طبق گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از این پس دانش‌آموزان می‌توانند آموزش مجازی رایگان را در پلتفرم دلخواه خود دنبال کنند و از اول تیر ماه استفاده از شاد دیگر رایگان نبوده و هزینه آن مانند دیگر پیام‌رسان‌ها محاسبه می‌شود.

به دنبال این خبر، عباس آسوشه، مشاور مرکز ملی فضای مجازی در گفت‌وگو با مهر، اقدام جدید وزارت ارتباطات در زمینه حذف ترافیک رایگان پلتفرم آموزشی شاد را ضربه نهایی این وزارتخانه به بدنه فضای مجازی کشور عنوان کرد و گفت: «این تصمیم که توسط رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام شده، مغایر با مصوبه جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص طرح صیانت از کودکان و نوجوانان است.»

وی با بیان اینکه مصوبه جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی با عنوان طرح صیانت از کودکان و نوجوانان فضای مجازی هر فرد دغدغه‌مندی را در فضای کشور خوشحال می‌کند، توضیح داد: «تمام کشورهای دنیا از جمله آمریکا که مبدع اینترنت است تا اروپا و سایر کشورها، داشتن اینترنت امن را یک اصل اساسی برای کودکانشان می‌دانند. آن‌ها روش‌های متعددی به کار گرفته و هزینه‌های بسیاری صرف کردند تا بتوانند در فضای مجازی فضای امن، سالم و قابل استفاده‌ای برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند.»

معاون سابق مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه در ایران بعد از سال‌ها شورای عالی فضای مجازی طرح صیانت از کودکان و نوجوانان را مصوب می‌کند، ادامه داد: «شروع این طرح مربوط به دوره قبل شورای عالی فضای مجازی بوده و در نهایت در انتهای این دولت، طرح جهت تصویب به صحن شورا آورده شد. اما به رغم تصویب این مصوبه در راستای تأمین صیانت از کودکان و نوجوانان، به تازگی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرده که از اول تیر ماه ترافیک پلتفرم آموزشی شاد دیگر رایگان نخواهد بود و از این پس این سهمیه رایگان به سیم کارت‌های دانش‌آموزی اختصاص می‌یابد.»

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: «بر اساس بررسی وزارت آموزش و پرورش، از میان ۱۳ میلیون دانش‌آموز، بیش از ۳ میلیون نفر هیچ ابزار مناسبی برای وصل شدن به شبکه ندارند. به همین دلیل پلتفرم شاد مجبور شده در فضای وب هم خدمات ارائه کند.»

وی گفت: «از حدود ۱۰ میلیون دانش آموز باقی‌مانده نیز بیش از نصف این دانش‌آموزان از تجهیزات پدر یا مادرشان استفاده می‌کنند و موبایل یا تبلت متعلق به خودشان نیست. بنابراین تنها ۵ میلیون دانش‌آموز دارای تجهیزات شخصی هستند. وزارت ارتباطات قصد دارد سیم کارت شخصی در اختیار این تعداد بگذارد و برایش مهم نیست که ۸ میلیون دانش‌آموز دیگر چطور باید مشکلشان را حل کنند.

آسوشه با اشاره به اظهارات رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر اینکه دانش‌آموزان می‌توانند با سیم کارت‌های دانش‌آموزی دارای بسته‌های رایگان از هر پلتفرم آموزشی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: «سوال اینجاست که چه پلتفرم آموزشی به غیر از شاد در کشور وجود دارد که اغلب دانش‌آموزان بتوانند از خدماتش استفاده کنند؟ شاید منظورشان پیام‌رسان واتس‌اپ است که عده‌ای از مدارس غیرانتفاعی از طریق آن به دانش‌آموزان آموزش مجازی می‌دهند؟»

وی تاکید کرد: «متأسفانه آن‌ها زمان خوبی را انتخاب کردند تا قبل از رفتنشان ضربه نهایی را به فضای مجازی بزنند. به طوری که نفرات بعدی برای اینکه بتوانند اوضاع را به خرداد ۱۴۰۰ بازگردانند، شاید لازم باشد بسیار هزینه کنند.»

ارسال نظر