صدور بیش از 4 میلیون قطعه کارت هوشمند ملی تولید داخل

رسانه کلیک - سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از صدور بیش از 4 میلیون قطعه کارت هوشمند ملی تولید داخل خبر داد.

صدور بیش از 4 میلیون قطعه کارت هوشمند ملی تولید داخل

مشابه نمونه خارجی

سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه ۶۱ میلیون و ۱۲۲هزار و ۵۷۹ نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام کارت هوشمند ملی را انجام داده‌اند، گفت: «از این تعداد کارت هوشمند ملی صادر شده تا زمان حاضر، ۴ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۲۵۳ قطعه کارت هوشمند ملی تولید داخل به متقاضیان تحویل شده است.»

وی با اشاره به مشخصات کارت هوشمند ملی تولید داخل افزود: «کارت هوشمند ملی تولید داخل، مشابه نمونه خارجی است و همه نکات ایمنی و فنی در تولید آن رعایت شده و چاپخانه دولتی متولی تولید آن است.»

ابوترابی با اشاره به مشکل کمبود بدنه کارت هوشمند ملی تأکید کرد: «از اسفند سال ۹۶ با مشکل تأمین بدنه کارت مواجه شدیم. از آغاز سال ۹۷ با شرکت‌های متولی که چاپخانه دولتی متولی تأمین و تولید آن است، وارد مذاکره شدیم و قرار شد بدنه کارت ایرانی مشابه خارجی باشد. در نهایت آزمایش‌های طولانی انجام شد و در آغاز نیمه اول سال ۹۸ شاهد تولید نمونه داخلی بودیم.»

کارت هوشمند ملی چیست؟

کارت هوشمند ملی با هدف تسهیل فرآیند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی، مبادله‌ خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه شده و دارای تراشه‌ الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از جمله اطلاعات شناسنامه‌ای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به‌ صورت امن و محافظت ‌شده در حافظه‌ خود ذخیره دارد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تأکید کرد: «با توجه به مسائل فنی و امنیت خاص و خدماتی که در فضای الکترونیکی برای این کارت در نظر گرفته شده و نیز با توجه به کاربردهای مختلف آن می‌توان گفت کارت هوشمند ملی مهمترین سند احراز هویت است. دستگاه‌های مختلف می‌توانند با ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، برای خدمات مورد نظرشان احراز هویت افراد را انجام دهند.»

ابوترابی افزود: «کارت هوشمند ملی احراز هویت افراد را با استفاده از کارت، پین کد و اثر انگشت انجام می‌دهد و هر جا که لازم باشد احراز هویت انجام و هویت افراد راستی‌آزمایی شود، این کار از طریق اتصال به پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور صورت می‌پذیرد.»

نحوه ثبت‌نام برای دریافت کارت هوشمند ملی تولید داخل

صدور کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد، از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و بر اساس هدف‌گذاری‌ها قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۷ برای تمام واجدان شرایط صادر شود.

این کارت یک هویت دیجیتال برای هر ایرانی ایجاد می‌کند و وجود آن برای دریافت خدمات دولت الکترونیکی لازم و ضروری است. امنیت بالای این کارت سبب می‌شود تا دیگر برای دریافت بسیاری از این نوع خدمات، نیازی به مراجعه‌ حضوری نباشد و فرد بتواند خدمات را به‌صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت دریافت کند.

ثبت‌نام برای دریافت کارت هوشمند ملی تولید داخل از طریق درگاه خدمات سازمان ثبت احوال کشور به نشانی www.ncr.ir امکان‌پذیر است. با ورود به این سایت و انتخاب گزینه سامانه ثبت‌نام کارت هوشمند ملی، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  1. ثبت‌نام کارت هوشمند ملی برای کلیه اتباع ایرانی واجد شرایط که تاکنون نسبت به ثبت‌نام اقدام نکرده‌اند

  2. پیگیری وضعیت درخواست کارت هوشمند ملی پس از ثبت‌نام

  3. تغییر زمان مراجعه و مکان دفتر انتخاب شده جهت تکمیل ثبت‌نام (پیش از تکمیل ثبت‌نام)

  4. تغییر مشخصات خوداظهاری مانند نام مادر، شماره تلفن همراه (پیش از تکمیل ثبت‌نام)

  5. تغییر محل تحویل کارت هوشمند ملی (در صورت ضرورت و صرفاً به دلایلی مانند تغییر شهر محل سکونت)

ارسال نظر