کشاورزی مدرن در ایران با تلاش 100 شرکت دانش بنیان توسعه یافت

رسانه کلیک – حوزه کشاورزی مدرن که به کشاورزی دیجیتال نیز معروف است، به کمک 100 شرکت دانش‌بنیان در صنعت کشاورزی ایران بیش از پیش گسترش‌یافته است.

کشاورزی مدرن در ایران با تلاش 100 شرکت دانش بنیان توسعه یافت

به گزارش کلیک، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ اینترنت اشیا یک فناوری نوظهور و نوین است که بنیان کشاورزی را تغییر داده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دراین‌باره گفت: کشاورزی مدرن به معنای استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و داده‌ها برای بهینه‌سازی سیستم‌های پیچیده کشاورزی است.

در کشاورزی مدرن استفاده از هر وسیله هوشمندی مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها برای دسترسی به داده‌هایی مانند آب‌وهوا، زمین، خاک، گیاهان و غیره الزامی است؛ چرا که این‌ها موجب افزایش دقت و سرعت کار می‌شوند. حال اینکه گردآوری داده در شیوه سنتی بسیار زمان‌بر بوده و احتمال وجود خطای نیز بسیار بیشتر بوده است.

آیا در ایران کشاورزی سنتی جای خود را به کشاورزی مدرن داده است؟

درست است که در حال حاضر با تلاش ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مدل از کشاورزی در حال گسترش یافتن است؛ اما ایران برای رسیدن به کشاورزی مدرن راه طولانی در پیش دارد.

معرفی چند شرکت فعال در حوزه کشاورزی هوشمند

شرکت‌های زیادی در حوزه کشاورزی دیجیتال فعالیت می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توان به شرکت سامانه‌های هوشمند کشاورزی والی به‌عنوان تولیدکننده دستگاه هوشمند پاک‌سازی گل زعفران اشاره کرد.

مجموعه هوش آب خوان صنعت البرز هم شرکت دیگری است که با تولید سامانه پایش رطوبت خاک و گیاه برای آبیاری هوشمند بر پایه (IOT) به این حوزه ورود کرده است.

فناوری آوید نت، فرا سنجش افزار پردیس، هوبر آریا تک، دانش تدبیر آسیا، مشاوره مهندسی سیستم‌های اطلاعاتی صنعت یار، ارزش آفرینان کوهستان جنوبی، به روز اندیشان پارسی گل، پالیز گستر ویرا، شبکه ایرانیان هوشمند تمدن سبز، کیانا فردوس شهر، آوش ایده بهسان، صدرا تجارت سروش و طبیعت دوستان نوین کشت پالیز از دیگر شرکت‌های فعال این حوزه هستند.

شبکه ایرانیان هوشمند تمدن سبز، کیانا فردوس شهر، آوش ایده بهسان، صدرا تجارت سروش، طبیعت دوستان نوین کشت پالیز، پرواز یاران سیرنگ، کیمیا گستر بارثاوا، فضا پایه کشتیار، بوم نگاران هوشمند امید و پیشگام پویای آوا تک هم برخی دیگر شرکت‌های این حوزه هستند که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌های خود را توسعه داده‌اند.

محصولت ارائه‌شده توسط این شرکت‌ها به شرح زیر است:

  • پکیج هوشمند چاه کشاورزی
  • نود سنسوری بی‌سیم اینترنت اشیاء در کشاورزی مدرن
  • نرم‌افزار طراحی شبکه‌های آبیاری
  • امداد کشاورز (سامانه مشاوره و ارتباط بین کشاورزان و کارشناسان خبره)
  • سیستم اتوماسیون و کنترل واحد‌های کشاورزی
  • طراحی، پیاده‌سازی و هوشمند سازی گلخانه‌های کشاورزی دیجیتال
  • ساختمان‌های مسکونی، تجاری و دام‌پروری
  • سامانه آنلاین رویداد‌های کشاورزی و سامانه تخصصی عرضه مجازی گل و سایر ملزومات گل و گیاه
ارسال نظر