جامعه استارت‌آپی کشور علیه یک قانون تحمیلی | کمپین ای نماد اجباری چه می‌خواهد؟

کشمکش‌های میان جامعه استارت‌آپی کشور و دولت رنگ جدی‌تری به خود گرفته و حالا مخالفان این طرح با تشکیل کمپین ای نماد اجباری در فضای مجازی، لوگوی ای‌نماد را از سایت‌هایشان حذف می‌کنند.

جامعه استارت‌آپی کشور علیه یک قانون تحمیلی | کمپین ای نماد اجباری چه می‌خواهد؟

استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای فضای مجازی ماه‌هاست به خاطر اجباری شدن ای‌نماد با دولت تقلا و کشمکش دارند. آن‌ها معتقدند وجود ای‌نماد به جای اینکه به تسهیل کسب‌وکارها کمک کند، به مانعی سخت پیش رویشان تبدیل شده و روال تصویب ای‌نماد را به هفت‌خانی تبدیل کرده است که رسیدن به آن برای خیلی‌ها دور از دسترس است.

حالا اجباری شدن ای‌نماد برای کسب‌وکارها با بهانه نظارت بیشتر و جلوگیری از پولشویی دوباره جدی شده است و بر همین اساس مدیران کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های کشور با راه‌اندازی یک کمپین به نام کمپین ای نماد اجباری (#اینماد_اجباری) در فضای مجازی، در جهت حذف لوگوی ای‌نماد از سایت‌هایشان برآمده‌اند. به عقیده آن‌ها ای‌نماد اجباری نوعی طرح صیانت، این بار در حوزه فعالیت کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

این کمپین خصوصا از روز گذشته و پس از انتشار مصاحبه‌ای از مدیرعامل شاپرک جدی‌تر شد. کاظم دهقان در گفت‌وگو با پیوست با اشاره به اینکه اجباری شدن دریافت ای‌نماد برای پذیرندگان پرداخت‌یارها به منظور اجرای قانون بوده است، اعلام کرد: «متوسط ثبت ترمینال پذیرنده اینترنتی حدود ۸۰۰ مورد در روز بود که بعد از اجرای قانون الزامی شدن دریافت ای‌نماد برای پذیرندگان پرداخت‌یارها، این تعداد کاهش یافت و به حدود ۲۰۰ ترمینال در روز رسید.»

به گواه فعالان همین امر نشان می‌دهد که ای‌نماد به سنگ بزرگ پیش پای کسب‌وکارها تبدیل شده است.

حدف ای‌نماد، اقدامی خودجوش اما فراگیر

هفته گذشته مصطفی امیری، بنیان‌گذار و مدیرعامل زرین‌پال به عنوان یکی از اولین سایت‌هایی که نماد ای‌نماد را از صفحه اصلی‌اش حذف کرده بود، به کلیک توضیح داد: «ای‌نماد مشکل تکنیکال داشت و سایت را کند می‌کرد و ما بارها این قضیه را اعلام کرده بودیم، ولی کسی گوش نمی‌داد.»

امیری افزود: «کسی که اعتبار را به ای‌نماد افزود حاکمیت نبود، بلکه کسب‌وکارها بودند. من معتقدم کسب‌وکارها بودند که با گذاشتن لوگوی ای‌نماد در سایتشان و تبلیغ آن، به ای‌نماد اعتبار بخشیدند. در نتیجه اینجا هم امیدواریم نقش کسب‌وکارها نادیده گرفته نشود و تصمیمی گرفته شود که کسی را متضرر نکند.»

به دنبال این تصمیم زرین‌پال، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دیگر هم یکی‌یکی به اعتراض علیه ای‌نماد اجباری برخواسته و کم‌کم کمپینی در مخالفت با این قضیه در فضای مجازی شکل گرفت که در آن مدیران استارت‌آپ‌ها یکدیگر را به حذف ای‌نماد اجباری از سایت‌هایشان دعوت می‌کنند.

کمپین ای نماد اجباری بخشی از رشته‌توییت اشکان آرماندهی، مدیرعامل دیوار در مخالفت با ای‌نماد اجباری

دیوار، اسنپ، یکتانت،علی‌بابا، جاباما، ابرآروان، تخفیفان، نت‌برگ، کاموا، جیبرس، مکتب‌خونه، شاپفا، سپال، نوین‌هاب، تپسل، فنگشویی‌چی، پی‌پینگ، ترجمیار و سنجاق از جمله سایت‌هایی بودند که نسبت به حذف ای‌نماد از صفحه اول وب‌سایتشان و انتشار بیانیه‌ای در راستای همراهی با این کمپین اقدام کرده‌اند. به عقیده آن‌ها وجود ای‌نماد گرچه می‌تواند کمک‌کننده باشد، با این حال اجباری شدن آن اتفاق خوبی نیست.

کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران هم بیانیه داد

در ادامه بیانیه‌های اعتراضی چهره‌های مختلف، از مدیران سایت‌ها و کسب‌وکارها گرفته تا نمایندگان مجلس و اصناف و انجمن‌ها ی گوناگون علیه اجباری شدن ای‌نماد، کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران هم با انتشار بیانیه‌ای از این روند انتقاد کرد.

در این بیانیه از سوی اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تأکید شده است که تبدیل شدن ای‌نماد از یک نشان اختیاری به یک مجوز اجباری، در واقع به مثابه پنجره واحد مجوزهای فضای مجازی شده و کاملا برخلاف رویکرد مجلس شورای اسلامی در تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار بوده و عامل جدی افزایش مهاجرت نخبگان و کارآفرینان در سال‌های آتی خواهد بود.

کمپین ای نماد اجباری

آن‌ها در این بیانیه اعلام کردند که اولویت امروز ایران، تسهیل در فضای کسب‌وکار و توسعه نوآوری است.

ای‌نماد بالاخره واکنش نشان داد؛ اخطار سطح 2 به کسب‌وکارها

مخالفت کسب‌وکارها با ای‌نماد اجباری و حذف لوگوی آن از سایت‌هایشان خیلی زود به طوفانی تبدیل شد که به نظر می‌رسد حالا حالاها آرام‌گرفتنی نیست و ساعت به ساعت نام بازیگران شاخص‌تری در مخالفت با آن به میان می‌آید.

در این بین واکنش دولتی‌ها و مدیران ای‌نماد هم قابل توجه است. آن‌ها که به نظر می‌رسد در روزهای اول فکر می‌کردند با موجی گذرا مواجه هستند، می‌کوشیدند بدون واکنش نشان دادن کار خود را پیش ببرند. با این حال و با جدی شدن این کمپین، چهره‌های دولتی نتوانست ساکت بنشینند و بالاخره وادار به واکنش شدند.

مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (ای‌نماد) در تازه‌ترین اظهارنظر خود از برخورد با کسب‌وکارهایی که ای‌نماد را حذف می‌کنند، خبر داده و گفته این کسب‌وکارها اخطار سطح 2 دریافت خواهند کرد.

توییت سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت در مخالفت با اجباری شدن ای‌نماد

فردوس حاتمی در گفت‌وگو با سیتنا گفت: «احراز اطلاعات تماس بیش از همه به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا با شناخت بیشتری از کسب‌وکار، اقدام به خرید کند. این اطلاعات از طریق شناسنامه ای‌نماد که با کلیک روی نشان ای‌نماد قابل مشاهده است، در دسترس عموم قرار می‌گیرد. همچنین اطلاعات موثر دیگری نظیر سوابق پاسخگویی صاحب امتیاز کسب‌وکار به شکایات، مغایرت از دستورالعمل و سوابق کسب‌وکار از طریق این شناسنامه قابل مشاهده است.»

او تأکید کرد: «از این جهت برداشتن نشان ای‌نماد مستلزم اخطار سطح 2 است و به کسب‌وکار اخطار داده می‌شود تا نسبت به نمایش مجدد آن روی وب‌سایت اقدام کند.»

در پاسخ به این صحبت‌های حاتمی، کاربران دوباره با به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان در خصوص شکایت از کسب‌وکارهای متخلف می‌گویند حتی ای‌نماد هم در جلوگیری از تخلف برخی سایت‌ها موثر نیست و در مواردی که سایت‌های ای‌نماددار اقدام به کلاه‌برداری یا فروش کالای مغایر کردند، ای‌نماد پاسخگوی شکایت‌ها نبوده است. مدیران کسب‌وکارها هم معتقدند این کسب‌وکارها خودشان می‌توانند از راه‌های دیگری جز ای‌نماد اقدام به جلب اعتماد مشتری کنند.

همچنین در تازه‌ترین خبرها، نامه‌ای از وزیر صمت منتشر شده که در آن خطاب به رییس‌جمهور و رییس مجلس، خواستار تداوم اجبار به دریافت ای‌نماد شده است.

به نظر می‌رسد کمپین مخالفت با ای‌نماد اجباری (که عده‌ای آن را به طرح صیانت حوزه کسب‌وکارها تشبیه کرده‌اند) در روزهای آینده با همراهی چهره‌ها و نام‌های بیشتری ادامه داشته باشد.

ارسال نظر