گزارش کافه بازار از شش ماه نخست سال 99؛ حذف 3 هزار برنامه

رسانه کلیک - کافه بازار یکی از بزرگترین مارکت‌های انتشار برنامه اندرویدی در ایران با انتشار گزارشی با نام «عملکرد بازار در بررسی و انتشار برنامه و بازی‌ها» به آمار عناوین منتشر شده و رد شده در شش ماه نخست سال پرداخته است.

گزارش کافه بازار از شش ماه نخست سال 99؛ حذف 3 هزار برنامه

بر اساس این گزارش در شش ماه نخست سال ۹۹، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ برنامه جدید در کافه بازار منتشر شده و ۳هزار برنامه هم به علت نقض قوانین بازار از این پلتفرم حذف شده است. و سپر امنیت این مجموعه که یک سالی می‌شود فعالیتش جدی شده، ۶۹۱ برنامه مخرب را شناسایی کرده است.

بازار در این گزارش عنوان کرده که در این شش ماه، ۴ هزار و ۲۵۶ برنامه و بازی از بازار را حذف کرده که ۶۰ درصد این برنامه‌ها مربوط به تنها ۱۲ حساب توسعه‌دهنده بوده که این حساب‌ها به دلیل تخلفات مکرر مسدود شدند.

بر اساس داده‌های بازار توسعه‌دهندگان کافه بازار در شش ماه اول سال بیش از ۱۹ هزار درخواست برای انتشار ۹ هزار و ۹۱۵ برنامه و بازی جدید به بازار ارسال کردند و تیم بازار توانسته در این مدت زمان بررسی یک اپلیکیشن را از ۷۲ ساعت به ۲۴ ساعت کاهش بدهد.

در ادامه این گزارش عنوان شده که بیشترین دسته‌های برنامه‌ای که از کافه بازار حذف شدند در بخش بازی نیز بازی‌های اکشن و تفننی و به موارد آموزشی و مذهبی بازمی‌گردد.

طبق آماری بازار درخواست‌ها برای انتشار برنامه چندین برابر بیشتر از بازی‌ها است. در این میان به طور میانگین ۲۲ درصد برنامه‌ها رد شده که این آمار نسبت به پارسال در زمیان مشابه یک کاهش ۱۵ درصد را به همراه داشته است. در بخش بازی‌ها ۸۱ درصد عناوین به ژانر تفننی اختصاص داشته‌اند و ۷۱ درصد نیز در سبک اکشن قرار دارند.

در این گزارش آمده است که توسعه‌دهندگان در بین دسته‌های برنامه؛ ابزارها، خرید و آموزش و در بین دسته‌های بازی؛ تفننی، کلمات و دانستنی‌ها و اکشن بیشترین تعداد درخواست بروزرسانی را ثبت کرده‌اند. طبق نمودار در بخش ابزارها ۷۱ درصد درخواست‌های بروزرسانی تایید و ۲۹ درصد رد صلاحیت شده‌اند. همچنین در قسمت خرید هم ۶۸ درصد درخواست‌ها تایید و ۳۲ درصد آن‌ها توسط کارشناسان بازار رد شدند.

۵ دلیل پرتکرار رد درخواست انتشار برنامه‌های جدید توسط کافه بازار به شرح زیر اعلام شده است که به مرور آن می‌پردازیم:

  • نیاز به ارسال تأییدیه از سوی سایت برنامه
  • تهدیدآمیز شناخته شده برنامه های کافه بازار توسط سیستم امنیتی اندروید
  • ذکر نکردن منبع برای محتوای ارائه شده در برنامه
  • استفاده از دسترسی‌های اضافی یا غیرمرتبط با کارکرد برنامه
  • نیاز به پیاده‌سازی قوانین و مقررات حفظ حریم خصوصی کاربران

همچنین در بخش بازی‌ها هم از دلایل رد شدن بازی‌ها می‌توان به تهدیدآمیز شناخته شده توسط تیم امنیتی اندروید، کپی از سایر بازی‌ها، نیاز به ارسال تاییدیه از سوی سایت یا حساب توسعه‌دهنده در سایر مارکت‌های اندرویدی، انتخاب دسته‌بندی اشتباه و استفاده از دسترسی‌های اضافی یا غیرمرتبط با کارکرد بازی اشاره کرد.

در مورد بروزرسانی‌ها بیشترین برنامه‌ها در اردیبهشت ماه بروزرسانی پیدا کردند و در بازی‌ها این آمار به مردادماه تعلق دارد.

برنامه‌های امور مالی کافه بازار با ۵٫۲ بار بروزرسانی و بازی های استراتژی با ۴٫۸ بار بروزرسانی در طول شش ماه بیشترین تعداد بروزرسانی‌ها را در بین سایر برنامه‌ها و بازی‌ها دارند.

مواردی چون بدافزار شناخته شدن توسط سپر امنیت بازار، ارسال متعدد اعلان تبلیغاتی، کپی از سایر برنامه‌ها، محتوای خلاف عرف و نقض قوانین اجرای پرداخت بازار، از جمله موارد مهم برای ارسال پیام خطا به توسعه دهندگان برای نقض قوانین بوده اند.

ارسال نظر