صدور گواهی نانومقیاس برای 772 محصول و تجهیز شرکت‌های دانش‌بنیان

رسانه کلیک - تا پایان بهار امسال ۷۷۲ محصول و تجهیز نانو در کشور توسط ۲۹۴ شرکت دانش‌بنیان و فناور نانویی توسعه یافته و گواهی نانومقیاس برای آن‌ها صادر شده است.

صدور گواهی نانومقیاس برای 772 محصول و تجهیز شرکت‌های دانش‌بنیان

بر اساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری ‌نانو، تا پایان بهار امسال ۷۷۲ محصول و دستگاه در کشور توسعه یافته و گواهی‌ نانومقیاس برای آن‌ها صادر شده است. این در حالی است که در پایان سال ۹۹ این رقم ۷۵۰ تجهیز و محصول بوده است.

از میان ۷۷۲ محصول و دستگاه ثبت شده در این پایگاه، ۵۵۵ مورد مربوط به محصولات نانو و ۲۱۷ مورد مربوط به تجهیزات نانو بوده است که هر دو شاخص طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده‌اند. هر چند در این میان محصولات نانو رشد قابل توجه‌تری داشته است.

در مجموع ۲۹۴ شرکت اقدام به توسعه این محصولات کرده‌اند که ۲۳۴ شرکت در بخش توسعه محصول و ۶۰ شرکت در بخش توسعه دستگاه فعالیت داشته‌اند.

اطلاعات جامع مربوط به این شرکت‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری ‌نانو قابل دسترسی است و می‌توان جزئیات مربوط به فعالیت‌های این شرکت‌ها و محصولات آن‌ها را در این پایگاه مشاهده کرد. از این بین حوزه «عمران و ساختمان» با ۲۰ درصد بیشترین سهم را در میان محصولات و تجهیزات نانو داشته است و بعد از آن «دارو، بهداشت و سلامت» و «خدمات و ملزومات صنعتی» هر کدام با ۱۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گواهی نانومقیاس چیست؟

طبق استاندارد ملی ۱۲۰۹۸ و استانداردهای بین‌المللی تدوین شده کمیته استانداردسازی فناوری نانو ISO/TC229، نانومقیاس محدوده اندازه تقریبی ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. ماده‌ای که هریک از ابعاد خارجی آن یا ساختار داخلی و یا سطحی آن نانومقیاس باشد به عنوان نانوماده تعریف می‌شود. محصول فناوری نانو محصول حاوی نانوماده است که کارکرد یا خاصیت آن با فناوری نانو بهبود یافته و یا مبتنی بر فناوری نانو باشد.

به محصولاتی که در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند، گواهی نانومقیاس اعطا می‌شود. گواهینامه نانومقیاس با اعتبار یک ساله صادر شده و قابل تمدید است. همچنین در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول تولیدی، بازرسی‌های دوره‌ای از شرکت انجام می‌شود.

مراحل ارزیابی و اعطای تأییدیه نانومقیاس به صورت زیر است:
  • ارائه درخواست و ارسال مستندات فنی توسط متقاضی
  • تدوین طرح آزمون بازرسی و بررسی انطباق مستندات ارسالی
  • هماهنگی بازدید و نمونه‌برداری از فرآیند تولید محصول
  • انجام تست‌ها طبق طرح آزمون و بررسی نتایج
  • ارائه گزارش بازرسی و بررسی نتایج در کمیته تخصصی
  • اعطای تأییدیه نانومقیاس به شرکت
ارسال نظر