۲۰ میلیون خانوار تا ۱۴۰۴ به فیبر نوری دسترسی خواهند داشت!

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب‌وکار به اینترنت پهن‌باند ثابت بر بستر فیبر نوری تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.

۲۰ میلیون خانوار تا ۱۴۰۴ به فیبر نوری دسترسی خواهند داشت!

در حال حاضر، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰، مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن‌باند ثابت، ۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۴۸ نفر را شامل‌ می‌شود.

این در حالی است که در کنار سرویس‌های اینترنت ثابت، اینترنت همراه است که در سال‌های گذشته در مقایسه با اینترنت ثابت، رشد بیشتری داشته و در مواردی حتی سرعت بیش‌تری ارائه می‌دهد.

در واقع، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد و این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود، بلکه به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می‌کند. در حال حاضر مسوولان حوزه ارتباطات متفق‌القول معتقدند یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است که این موضوع باید تغییر کند.

مردم به دنبال سرعت و کیفیت حداکثری هستند

به اعتقاد مسوولان و کارشناسان حوزه، در اینترنت ثابت یک عقب‌افتادگی داریم که علت‌های متفاوتی دارد و یکی از علت‌ها این است که سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت ثابت به دلیل سیاست‌های قیمتی به شدت کاهش پیدا کرده و این‌که FCPها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و برخی ریزش مشتری و برخی کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند. از طرفی تاکید مسوولان به لزوم افزایش کیفیت خدمات اینترنتی است و این‌که مردم به دنبال کیفیت حداکثری هستند و به همین دلیل لازم است اپراتورهای ثابت با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تامین می‌کنند؛ چراکه برای کاربران، مهم‌ترین موضوع سرعت است و این‌که بتوان با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، سرعت مناسبی‌ را ارائه داد.

از زمان شروع دولت سیزدهم هم عیسی زارع‌پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - به موضوع توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده است.

او در این زمینه اظهار کرد: «نخستین راهبرد، توسعه دسترسی‌ به شبکه پرسرعت داخلی تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور خواهد بود. به‌طور طبیعی و مثل سایر کشورهای پیشرفته در حوزه ارتباطات، اولویت ما در توسعه دسترسی ارتباطی شبکه ثابت است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت تغییر موازنه شبکه ارتباطی کشور از ارتباطات سیار به ارتباطات ثابت، تاکید کرد: «متاسفانه ریل‌گذاری ارتباطی در یک دهه اخیر به سمتی پیش رفته که کفه ترازوی توسعه شبکه همراه سنگین‌تر از شبکه ثابت بوده است. برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.»

تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها به پهن باند ثابت دسترسی داشته باشند

در این راستا به نقل از رگولاتوری، صادق عباسی شاهکوه - رئیس این سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست بررسی چالش‌های حوزه ارتباطات ثابت با دارندگان پروانه FCP، با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ بایستی ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند، گفت:

«بر این مبنا، دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد، البته بخشی از دسترسی نیز از طریق شبکه بی‌سیم قابل پوشش است.»

وی با اشاره به تعداد بازیگران حوزه ارایه اینترنت پهن‌باند در کشور افزود: «برنامه‌ریزی و راهبری توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پر سرعت و با کیفیت پهن‌باند ثابت با تاکید بر بستر فیبر نوری (FTTX) نیازمند برنامه مدون با پیش‌بینی موانع و الزامات آن است و در حال حاضر رگولاتوری تلاش می‌کند کلیات این برنامه را با مشارکت و جمع‌بندی نظرات بازیگران اصلی این حوزه تدوین کند.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: «اولویت اصلی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه ارتباطات ثابت بر بستر فیبر نوری و ارتقای کیفیت شبکه سیار کشور است و توسعه هر دو حوزه کاملاً به هم مرتبط است و چنانچه ارتباطات پهن‌باند ثابت توسعه پیدا نکند، حوزه ارتباطات سیار نیز در آینده‌ای نزدیک دچار بحران می‌شود. در واقع با توسعه بخش ارتباطات ثابت، تمامی حوزه ICT رشد می‌کند.»

بیشتر بخوانید: فیبر نوری به تمام منازل؛ وعده وزیر ارتباطات جدید

عدم تمایل به سرمایه‌گذاری، مانع مهم توسعه

عباسی شاهکوه عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش را یکی از موانع توسعه عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر هزینه سرمایه‌گذاری در بخش ICT ارزی است در حالی که درآمد این حوزه به ریال است ضمن آنکه با ثابت ماندن تعرفه در چند سال اخیر، علیرغم افزایش هزینه‌ها در سایر بخشها، روند درآمد، کاهشی بوده است. بایستی حجم سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه حوزه ثابت را برآورد و با تمهیداتی همچون معافیت‌های مالیاتی، سوبسید در سهم اپراتورها در پروانه CNSP (پروانه همگرای شبکه و خدمات ارتباطی) و ... فضای مطلوب را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.»

وی تعامل با سایر نهادها همچون وزارت نیرو و شهرداری‌ها را یکی دیگر از اولویت‌های پیش روی این سازمان برای رفع موانع سرمایه‌گذاری بیان کرد و گفت: «در این زمینه طی چند سال گذشته اقدامات مختلفی انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده است. ما به دنبال آن هستیم که با ایجاد پشتوانه قانونی بتوانیم در اختیار گذاشتن منابع موجود را تسهیل کنیم و در این مسیر به کمک دولت و مجلس نیاز داریم.»

همچنین در این نشست مدیران عامل اپراتورهای دارای پروانه شبکه ارتباطات ثابت (FCP) ، وضعیت موجود و موانع و چالش‌های پیش رو برای توسعه در این حوزه را تشریح کردند. انحصار مخابرات بر امکانات زیرساختی، ثابت ماندن تعرفه خدمات ICT علی‌رغم افزایش هزینه‌های فضا، برق، نیروی انسانی، بالابودن تعرفه‌های ارایه خدمات در شهرداری‌ها، عدم توجیه سرمایه‌گذاری و بازدهی در این بخش برای صاحبان سرمایه، بالابودن هزینه‌های مودم در دسترسی به تکنولوژی VDSL برخی از مهمترین چالش‌هایی بود که دارندگان پروانه به آن اشاره کردند.

تدوین برنامه ملی توسعه پهن‌باند، بازنگری در تعهدات پیش‌بینی‌شده اپراتورها در پروانه‌هایشان متناسب با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، رایزنی با شهرداری‌ها برای رفع موانع استفاده از منابع شهری، مشارکت موثر در تدوین طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با در نظر گرفتن اقتصاد بخش ICT ، متناسب کردن تعرفه حوزه ارتباطات ثابت و سیار، بازنگری در برخی مصوبات کمیسیون در استفاده از فرکانس و حق‌السهم اپراتورها، انجام مطالعات آسیب‌شناسی وضع موجود، آزادسازی تعرفه‌ها و بازنگری در ساختار تعرفه در زنجیره ارتباط بین اپراتورهای FCP و شرکت مخابرات ایران و ... از جمله راهکارهایی بود که دارندگان پروانه FCP در این نشست مطرح کردند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر