13 هزار کسب و کار مجازی در تهران ثبت شده است | طرح مجلس به بیکاری منجر می‌شود

رسانه کلیک - تهران صاحب 13 هزار کسب و کار مجازی است. نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با اعلام این خبر گفت طرح مجلس برای کنترل فضای مجازی منجر به بیکاری در کشور می‌شود.

13 هزار کسب و کار مجازی در تهران ثبت شده است | طرح مجلس به بیکاری منجر می‌شود

عبدالرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که در مجلس مطرح شده، اظهار کرد: «ما همیشه با این نوع طرح‌ها مخالف هستیم. عده‌ای از ابتدای انقلاب همیشه با تکنولوژی و مواردی از این دست مخالفت داشتند، بدون اینکه تحقیقات بسیار جدی را همزمان با ورود آن تکنولوژی انجام دهند. ما همیشه می‌گوییم باید مثل کشورهای پیشرفته همزمان تحقیقات شروع شده و برنامه‌ریزی شود. هر کشور و نظامی دغدغه‌هایی دارد و ما به عنوان نظام اسلامی هم دغدغه‌هایی داریم و حتماً خود کسانی که کسب و کار مجازی دارند هم این موازین را رعایت می‌کنند. بخش‌هایی که تهدید برای نظام و دولت است و مواردی از این دست نیز ربطی به صاحبان این کسب‌وکارها ندارند.»

وی با اشاره به رونق فضای مجازی در جامعه امروز ایران افزود: «امروز فضای مجازی در کشور ما کاملاً جا افتاده است. کسب‌وکارهای جدید و خرد در شرایط بحران اقتصادی، تورم، رکود و فقر توانسته بخشی از این مشکلات را از طریق همین شبکه‌ها پوشش داده و جبران کند. به خصوص کسب‌وکارهای خانگی که به خوبی توانستند رشد کنند.»

اول تهران، بعد خراسان رضوی و اصفهان

نوروزی آمار تعداد کسب و کارهای اینترنتی در استان تهران را 13 هزار کسب و کار مجازی دانسته و اضافه کرد:‌ «طبق آمار فاوا 13 هزار و 492 کسب‌وکار اینترنتی فقط در تهران ثبت شده که از این لحاظ رتبه اول کشور را دارد. خراسان رضوی با 2 هزار و 272 کسب‌وکار اینترنتی و اصفهان با 2 هزار و 224 کسب‌وکار اینترنتی در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند. البته این آمارها به صورت رسمی بیان می‌شود. به اعتقاد من آمار غیررسمی باید رقم بسیار قابل توجهی باشد. بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی رسمی نیستند ولی در این فضا کار می‌کنند.»

نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آسیبی که ممکن است به صاحبان کسب و کارهای مجازی وارد شود بیان کرد: «در صورت اجرایی شدن طرح مجلس، صدمه قابل توجه و جبران‌ناپذیری به این کسب‌وکارها وارد می‌شود. این بستر همان اندک راه‌آبی بود که به یک سری افراد می‌رسید تا بتوانند نانی به سفره خود ببرند. این موضوع بلاتشبیه صحرای کربلا را به خاطر می‌آورد. همان‌طور که یزیدی‌ها آب را بر یاران امام حسین بستند، این بار شاید خودمان ندانسته همین کار را با سفره‌های مردم می‌کنیم. در این بحران شدید اقتصادی چنین کاری قابل قبول نیست.»

فیلترینگ تلگرام موفق نبود

نوروزی با اشاره به عدم وجود جایگزین مناسب برای این پیام‌رسان‌ها گفت: «اگر در این مدت بستری را فراهم کرده بودیم که بتوانند در کشور از آن استفاده کنند و به کار خود ادامه دهند، این کسب و کارهای مجازی می‌توانستند مسیر خود را دنبال کنند. اما شاهد بودیم که برای مثال فیلتر تلگرام نیز پروژه موفقی نبود و حتی خود مسئولان با اینکه مدت کوتاهی در پلتفرم‌های داخلی بودند، دوباره به اپلیکیشن‌های خارجی کوچ کردند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «بخش زیادی از صحبت‌های رئیس‌جمهور جدید این بود که پهنای باند افزایش پیدا کند. کشور ما هنوز جا دارد که افزایش پهنای باند داشته باشد، ولی متأسفانه چنین طرحی را از مجلس به اصطلاح انقلابی می‌شنویم. بهتر بود نمایندگان قبل از چنین طرح‌هایی با بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و بخش‌های مرتبط دیگر صحبت می‌کردند. تنها می‌توان گفت جای تأسف دارد. در صورت اجرایی شدن طرح باید آماده باشیم با سیل افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کردند و بیکار شدند مواجه شویم.»

استفاده 89 درصد مردم ایران از اینترنت

نوروزی با اشاره به گسترش فضای اینترنت گفت: «افراد از کودکان گرفته تا سالمندان درگیر دنیای اینترنت شده‌اند، طوری که در 5 سال اخیر هر روز در دنیا 640 هزار نفر برای اولین بار آنلاین می‌شوند. طبق آمار از میان حدود 82 میلیون ایرانی تقریباً 73 میلیون نفر، یعنی 89 درصد در حال استفاده از اینترنت هستند. حدود 57 درصد مردم ایران یعنی 47 میلیون نفر، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. سالانه 3 میلیون نفر به استفاده‌کنندگان اینترنت در ایران اضافه می‌شود و 46 درصد ایرانیان به خرید اینترنت اعتقاد جدی دارند.»

طرح مجلس شورای اسلامی با نام طرح « حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی » در روزهای اخیر مورد انتقاد جدی بسیاری از چهره‌ها از جمله وزیر ارتباطات بوده است. در صورت تصویب این طرح علاوه بر پیام‌رسان‌های اجتماعی، خدماتی چون موتورهای جست‌وجو، نقشه‌ها و مسیریاب‌ها و دیگر اپلیکیشن‌هایی که دسترسی به داده‌های مکانی کاربران دارند، مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرند.

ارسال نظر