ارتباط 72 هزار آی‌پی ایرانی با بیش از 4.5 میلیون آدرس منحصربه‌فرد بیت کوین

رسانه کلیک - 72 هزار آی‌پی ایرانی به بیش از 4.5 میلیون آدرس منحصربه‌فرد بیت کوین مرتبط هستند. این خبر را سایفرتریس منتشر کرد؛ بزرگترین وب‌سایت تحلیل و بررسی بلاک‌چین که در همکاری با کارشناسان خبره در حوزه بیت‌کوین و جرایم الکترونیکی و تجارت‌های کریپتوکارنسی فعالیت می‌کند.

ارتباط 72 هزار آی‌پی ایرانی با بیش از 4.5 میلیون آدرس منحصربه‌فرد بیت کوین

سایفرتریس در این گزارش تحلیلی که روی وب‌سایت خود منتشر کرد، اعلام کرده است که از زمان نظارت بر استفاده از آی‌پی‌های تحریم شده در سراسر بلاک‌چین بیت کوین، توانسته بیش از 72 هزار آی‌پی ایرانی منحصربه‌فرد را کشف کند که با بیش از 4.5 میلیون آدرس بیت کوین در ارتباط هستند. این آدرس‌های ایرانی یا درگیر معاملات مستقیم ارزهای رمزپایه بوده‌اند، یا از آن‌ها برای کاوش و بررسی شبکه‌های بلاک‌چین استفاده شده تا اعتبار موجود در آدرس‌های رمزنگاری شده را کنترل کنند.

بررسی موقعیت مکانی این آی‌پی‌های ایرانی نشان می‌دهد که بیشتر این مراکز در اطراف تهران فعالیت می‌کنند.

در این گزارش آمده است که بسیاری از آدرس‌های بیت کوین نشان‌دار (تگ خورده) با چند آدرس آی‌پی ایرانی در ارتباط هستند. این امر احتمالاً نشان دهنده استفاده از کیف پول‌های موبایلی متصل به اپراتورهای اینترنتی در ایران است. ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، آدرس آی‌پی‌های دستگاه‌های تلفن همراه را بعد از هر بار بازنشانی اتصال تغییر می‌دهند.

این آی‌پی‌ها به صورت مستقیم در بلاک‌چین قابل مشاهده نیستند؛ یعنی بانک‌ها، مشاغل مرتبط با خدمات پولی یا صرافی‌های ارز دیجیتال به طور مستقیم ارتباط بین آدرس بیت کوین با آی‌پی کشوری را که تحریم شده است مشاهده نمی‌کنند.

بیت کوین راهی برای دور زدن تحریم‌ها؟

پس از اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نشدند. ایران در شرایط حذف درآمدهای ارزی خود کوشید بیت کوین و در مجموع رمزارزها را به عنوان راه‌حل در نظر بگیرد.

شبکه مقابله با جرایم مالی ایالات متحده (FinCEN) به منظور حذف دسترسی ایران به ارزهای دیجیتال اعلام کرده است:

مؤسسات باید بازبینی دفترکل‌های بلاک‌چین را به‌منظور ردیابی فعالیت‌هایی که مبدأ یا مقصد آن‌ها به ایران مرتبط است، در دستور کار خود قرار دهند.

این نهاد توصیه‌هایی هم جهت اجرای دقیق‌تر تحریم‌ها داشته است:

VASPها (سرویس‌دهندگان دارایی‌های مجازی) باید علاوه بر کنترل و غربالگری اطلاعات آی‌پی مشتریان هنگام ورود به سیستم‌ها، دیگر آدرس‌های مرتبط با آی‌پی آن‌ها را نیز زیر نظر گرفته و ارتباط آن‌ها را با کشور‌های تحریم شده بررسی کنند.

VASPها نباید فقط به آدرس‌های مورد اشاره در لیست تحریم‌ها اکتفا کنند، چون در اغلب موارد آدرس‌های مرتبط دیگری نیز در همان کیف پول وجود دارد که در لیست تحریم‌ها قرار نگرفته، اما توسط اشخاص یا نهادهای تحریم شده استفاده می‌شود.

سایفرتریس اعلام کرده که تاکنون توانسته میلیون‌ها پایگاه داده آی‌پی را از کشورهای تحریم شده‌ای چون کره شمالی، سوریه و ایران جمع‌آوری کند. این وب‌سایت این نکته را هم ذکر می‌کند که تحلیلگرانش دریافته‌اند در یک سال گذشته ایران در مقایسه با دیگر کشورهای تحریمی ذکر شده، رشد چشمگیرتری در حضور در شبکه بلاک‌چین داشته است.

به عقیده این سایت یکی از توضیح‌های احتمالی برای افزایش تعامل آی‌پی‌های ایرانی با بلاک‌چین بیت کوین، افزایش استخراج بیت کوین توسط فعالان ایرانی است. بسیاری از آدرس‌های بیت کوین جدید مرتبط با ایران، با استخرهای استخراج بیت کوین در ارتباط هستند.

ارسال نظر