پهنای‌ باند سایت های ایرانی باز هم نیم‌ بها نشد!

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات درباره اجرایی نشدن مصوبه تخفیف پهنای‌ باند سایت های ایرانی گفت: بله؛ در اجرای مصوبه نیم‌ بها برای سایت‌ های داخلی هنوز مشکلاتی هست و اطلاع دارم.

پهنای‌ باند سایت های ایرانی باز هم نیم‌ بها نشد!

به گزارش کلیک به نقل از تسنیم؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به انتقادات مطرح شده در فضای مجازی و همچنین درباره پیام‌ رسان های بومی که نمی‌ توانند در حال حاضر جایگزین خوبی برای تلگرام باشند، برخی مشکلات پذیرفت.

همزمان با قطعی موقت پیام‌ رسان تلگرام در یکی از روزهای پایانی ایام عید نوروز، برخی کاربران فضای مجازی به اشتباه این قطعی را اقدامی از سوی دولت دانسته و شروع به انتقادات در فضای مجازی کردند؛ هر چند که همان روز تلگرام این اختلال را ناشی از برق دیتاسنتر خود عنوان کرد.

در گوشه‌ ای از انتقادات مطرح شده، کاربران فضای مجازی از وزیر ارتباطات خواستند تا پیام‌ رسان جایگزینی را معرفی کند که قابلیت پاسخگویی همزمان به 40 میلیون کاربر فعلی تلگرام را داشته باشد؛ زیرا به زعم برخی از کاربران توییتر، وزارت ارتباطات به دنبال تقویت پیام‌ رسان های بومی نیست و عزمی برای این کار ندارد.

با این حال برخی دیگر از کاربران هم با انتشار توییت هایی از حمایت های انجام شده این وزارتخانه از پیام‌ رسان های بومی گفتند و نوشتند: اگر وزارت ارتباطات بخواهد، می‌ تواند نمونه‌ های داخلی قدرتمندی را به وجود آورد.

یکی از کارشناسان فضای سیاسی کشور هم که در این انتقادات مشارکت داشت، صراحتا عنوان کرد: باید مطالبه جدی شود تا وزارت ارتباطات به سمت حمایت از پیام‌ رسان های بومی برود.

در همین حین محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز با مشارکت در بحث، مطالبه مردم برای مسئولان را نعمت دانست و اظهار کرد: مطالبه با مطالعه برای کشور راهگشاست؛ شما را به مطالعه مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌ رسان ها دعوت می‌کنم؛ زیرساخت صرفا فنی نیست.

با چنین دعوتی، کاربران برخی مفاد این مصوبه را به شرح زیر نگاشتند:

به حداقل رساندن هزینه‌ های مرتبط با مصرف پهنای باند
کمک به تأمین زیرساخت‌ های شبکه‌ ای، ذخیره‌ سازی و امنیتی
حمایت‌ های لازم به منظور گسترش فعالیت پیام‌ رسان های اجتماعی داخلی به خارج از مرزها در راستای افزایش اقتدار در فضای مجازی

بار دیگر وزیر ارتباطات به اظهار نظر و مشارکت پرداخت و در دنباله توییت ها نوشت: همه مواردی که اشاره کردید به جز موضوع اتصال دولت الکترونیکی که در حال پیگیری است، عملیاتی شده است.

همین اظهارنظر باعث شد تا یکی دیگر از فعالان فضای مجازی با انتقاد نسبت به وزیر ارتباطات وارد فضای گفت‌ و گو شود و بنویسد: حداقل مورد اول اجرایی نشده است؛ پیشنهاد می‌ کنم به جای مطالعه گزارش‌ های بعضا کذب مدیران زیر دست خودتان و اکتفا به حلقه مشاوران و رفقای دست چین شده، واقعیت کف فضای مجازی را ببینید.

این فعال فضای مجازی همچنین نوشت: مصداق مشخص، عملیاتی نشدن مصوبه تخفیف پهنای‌ باند سایت های ایرانی (همه سایت ها) است که مدیران زیرساخت و اپراتورها مشترکا در مقابل آن مقاومت می‌ کنند.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات با بیان اینکه حضور در شبکه‌ های اجتماعی و شنیدن نظرات عموم مردم و نیز متخصصان، جایی برای حلقه بسته و دستچین شدگان باقی نمی‌ گذارد، عنوان کرد: همواره تلاش کردیم در گزارش عملکرد شفاف باشیم.

وزیر ارتباطات درباره انتقاد مصداقی این کاربر فضای مجازی درباره اجرایی نشدن مصوبه تخفیف پهنای‌ باند سایت های ایرانی گفت: بله؛ در اجرای مصوبه نیم‌ بها برای سایت‌ های داخلی هنوز مشکلاتی هست و اطلاع دارم.

پهنای‌ باند سایت های ایرانی

در حالیکه بیش از یک سال است وزارت ارتباطات مصوبه کاهش نرخ پهنای باند را برای چند صد سایت ایرانی به شکل سلیقه‌ ای اعمال کرده و همین تبعیض قائل شدن، منجر به ناراحتی و انتقادات فعالان فضای مجازی و تولید کنندگان محتوای داخلی شده است و ضمنا با وجود اینکه محدودیت مذکور در مصوبات بعدی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برداشته شد اما هنوز اپراتورها تن به نیم بها کردن پهنای‌ باند سایت های ایرانی (تمامی سایت ها) نمی‌ دهند.

ظاهرا برخلاف ذهنیت هایی که درباره چالش ها و تنگناهای نظارتی و مقرراتی بود، اما اپراتورها تنها بخاطر سودجویی و کسب منفعت بیشتر است که حاضر به اجرای این مصوبه نیستند.

ارسال نظر