سپاه پاسداران سهامدار دیجی کالا نیست/ سهم ۹۰ درصدی دیجی کالا از فروش بازار آنلاین کشور/ ابهام مربوط به کمپین

رسانه کلیک - سعید محمدی، مدیر و بنیانگذار دیجی کالا گفت: دیجی کالا هیچ سرمایه‌ گذار غیر خصوصی ندارد و حضور سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرمایه‌گذار در دیجی کالا کذب است.

سپاه پاسداران سهامدار دیجی کالا نیست/ سهم ۹۰ درصدی دیجی کالا از فروش بازار آنلاین کشور/ ابهام مربوط به کمپین

به گزارش کلیک ؛ اولین نشست خبری شرکت دیجی کالا به عنوان بزرگ‌ ترین فروشگاه آنلاین در ایران و منطقه خاورمیانه با حضور حمید و سعید محمدی بنیانگذاران دیجی کالا و اصحاب رسانه برگزار شد.

دیجی کالا در سال ۱۳۸۵ توسط برادران محمدی با سرمایه‌گذاری اولیه حدودا صفر با یک دفتر شش نفره شروع به کار کرد و قصد داشت تا تجربه‌ ای جدید از خرید کالای دیجیتال از جمله دوربین را ایجاد کند. دیجی کالا با محوریت مشتری‌ مداری هم‌ اکنون بزرگ‌ترین فروشگاه کشور است که تنوع گسترده از کالای دیجیتال تا کالاهای خانگی و غیره را فراهم کرده است. سال ۹۵ دیجی کالا ۲هزار نفری شد و هم‌اکنون ۲هزار و ۶۰۰ نفر به صورت تمام وقت در دیجی کالا به کار مشغول هستند.

دیجی کالا یک کسب و کار با مدل B۲C است و قصد دارد تا بتواند در ایران و منطقه خاورمیانه تجربه‌ ای جدید را ایجاد کند. چشم‌ انداز قبلی دیجی کالا این بوده است که در ایران بزرگ‌ ترین فروشگاه آنلاین شود اما هم‌ اکنون چشم‌ انداز دیجی کالا این است که به بزرگ‌ ترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه تبدیل شود.

دیجی کالا با هدف تبدیل شدن به یک برند ملی و بخشی از هویت کشور ایران قصد دارد چالش نبود برندی ملی در ایران را حل کند. در مدت اخیر دو بخش جدید از جمله Market Place و اینترنشنال به عنوان ورود شرکت‌ ها و فروشنده‌ ها در زنجیره تامین دیجی کالا و تحقیق و توسعه برای بازار خارج از ایران ایجاد شد.

۲ میلیون کاربر و ۳ میلیون فروشنده

هم اکنون بیش از ۲میلیون کاربر با تجربه خرید از دیجی‌ کالا وجود دارد، همچنین ۳ میلیون فروشنده در زنجیره تامین کالاهای دیجی کالا هستند که باعث شده تا دیجی‌ کالا رتبه۳ الکسا ایران با متوسط رشد سالیانه ۱۰۰درصدی کسب و کار باشد. دیجی کالا ۲هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده و توانسته ۹۰ درصد از سهم فروش بازار آنلاین خرده فروشی را کسب کند.این در حالی است که دیجی کالا به طور متوسط روزانه به غیر از روزهای تخفیفی ۲ میلیون بازدید دارد.

حمید محمدی یکی از بنیانگذاران فروشگاه دیجی کالا درباره اشتغالزایی گفت: هزینه اشتغالزایی در حوزه استارتاپ ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است این در حالی است که اشتغالزایی در پتروشیمی برای هر شغل ۲ تا ۳ میلیارد هزینه به دنبال دارد که در صنعت فولاد نیز یک تا یک و دو دهم میلیارد برای هر شغل نیاز است. دیجی کالا قصد دارد تا در چشم‌ انداز سه ساله ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و بیش از ده‌ها هزار شغل غیرمستقیم را ایجاد کند.

سعید محمدی با اشاره به میزان فروش دیجی‌ کالا ادامه داد: ۵۴۰ هزار جلد کتاب از سال ۹۴ تا به امروز، ۱۰۰ هزار کالای صنایع دستی در دیجی‌ کالا به فروش رسیده است، ۵۰ هزار نوع کالای ایرانی نیز برای حمایت از تولید ایرانی در دیجی‌ کالا قرار گرفته که باعث شده تا ۱۶۲ کارگاه مورد حمایت قرار بگیرد. همین مساله اشتغالزایی گسترده‌ای به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال مدل کسب و کار خرده‌ فروشی دیجی‌ کالا برای سایر فروشندگان قابل استفاده شد گفت: هم‌اکنون ۳ هزار فروشنده کالاهای خود را در دیجی‌ کالا عرضه می‌کنند و قرار است تا در آینده ۱۰۰ هزار تولید کننده و فروشنده کالای خود را در دیجی‌کالا عرضه کنند و در نهایت قصد آنها به بازار هدف ۲۰۰ میلیونی برسیم.

محمدی تاکید کرد: رونق تولید ملی اشتغالزایی مبارزه با قاچاق کالا و رشد صادرات غیر نقدی از جمله مزایای اقتصادی و اجتماعی بازارهای آنلاین است. همچنین دسترسی وسیع مردم در تمام کشور روش‌های نوین برای بازاریابی و امکان عرضه نامحدود کالا از مزایای بازار مجازی است.

بزرگ‌ ترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه و شمال آفریقا

حمید محمدی با اشاره به مرکز پردازش دیجی‌ کالا گفت: بزرگ‌ ترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه و شمال آفریقا با ۵۰ هزار متر مربع فضا و ظرفیت ۴ میلیون آیتم کالا با دو کیلومتر نوار نقاله برای دیجی‌ کالاست که افتخاری است که توسط یک شرکت ایرانی پیاده‌ سازی شده است. دیجی‌کالا ظرفیت دارد تا ۳۰۰ هزار کالا را پردازش کند و پردازش هر کالا در زمانی که فروشگاه در تخفیف نباشد فقط ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

حمید محمدی درباره فعالیت این شرکت در منطقه خاورمیانه گفت: در سال ۹۷ قصد داریم برای گسترش خرید آنلاین در منطقه و استفاده از ظرفیت‌ های کشورهای همسایه به فعالیت در یکی از کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، افغانستان یا پاکستان مشغول شویم. ارائه سرویس فوق سری با جت و ارائه سرویس پرایم همچون فروشگاه آمازون اقدامات بعدی دیجی‌ کالاست.

وی درباره رکوردهای دیجی‌ کالا گفت: رکورد فروش در یک روز ۲۵۰ هزار کالا است و رکورد بازدید ۱۵ میلیون بازدید به صورت روزانه بوده است که باعث شده تا دیجی‌ کالا یکی از بزرگترین فروشگاه‌ های آنلاین باشد. مردم باید بدانند که هدف از ایجاد کمپین‌ های اینترنتی افزایش فروش نیست در حقیقت ما با استفاده از این کمپین‌ ها قصد داریم تا خریداران آفلاین را به خرید آنلاین تبدیل کنیم.

دیجی‌ کالا سرمایه‌گذار غیر خصوصی ندارد

سعید محمدی درباره سرمایه‌ گذاری یکی از ارگان‌ های نظامی در دیجی‌ کالا و سرمایه‌گذاری شرکت هلندی بی‌نام و نشان در دیجی‌کالا خاطرنشان کرد: دیجی‌ کالا هیچ سرمایه‌گذار غیر خصوصی ندارد و حضور سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرمایه‌گذار در دیجی‌ کالا تکذیب می‌شود. شرکت هلندی که در دیجی‌ کالا سرمایه‌گذاری کرده یک صندوق اینترنتی وام به شرکت‌های بزرگ است که کار خود را تازه شروع کرده و توانسته ۲۰ درصد از سهام دیجی‌ کالا را خریداری کند.

وی همچنین با بیان اینکه در زنجیره تامین دیجی‌ کالا هیچ‌گونه کالای خرابی وجود ندارد، گفت: زنجیره تامین دیجی‌ کالا مانند فروشگاه‌ های فیزیکی است و هیچ‌گونه کالای خراب و دست‌ دوم در دیجی‌ کالا عرضه نمی‌شود. کالای عرضه شده در دیجی‌ کالا با کالای مشابه و وارد شده به صورت رسمی همراه با مالیات ارزش افزوده دارای قیمتی یکسان است، اما کالاهایی که در سایر فروشگاه‌ ها یا در بازار وجود دارد یا مالیات نمی دهند یا قاچاق است که باعث شده تا قیمت آنها به طور محسوسی از کالای دیجی‌ کالا ارزان‌تر باشد.

محمدی با اشاره به طرح رجیستری موبایل تاکید کرد: با طرح رجیستری موبایل قیمت موبایل در دیجی‌ کالا نسبت به بازار فیزیکی یکسان می‌شود. هیچ‌گونه گوشی قاچاقی در دیجی‌ کالا وجود ندارد و مردم باید بدانند که پایین‌ ترین میزان سود در بخش گوشی موبایل است که نزدیک به صفر است.

حمید محمدی در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره عدم حضور دیجی‌ کالا در کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: با توجه به حضور غیرمستقیم آمازون و خریداری فروشگاه سوک توسط آمازون بهتر است دیجی‌ کالا وارد کشورهای حاشیه خلیج فارس نشود و عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان گزینه‌های بهتر و بدون رقیب برای دیجی‌ کالاست.

محمدی با تاکید بر اینکه هیچ استارت‌ آپی در دنیا سودآور نیست، گفت: همه استارت‌ آپ‌ها در دنیا رشد را فدای سودآوری خود می‌کنند و به همین دلیل است که هیچ استارت‌ آپی در دنیا سودآور نیست. تراز مالی دیجی‌ کالا و همه شرکت‌های استارت‌ آپی منفی است. دیجی‌ کالا سود دارد اما آن را فدای گسترش می‌کند و قصد داریم به عنوان اولین شرکت با ارزش یک میلیارد دلاری ایران باشیم.

ماجرای قطعی دیجی کالا در جمعه سیاه چه بود؟

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار کلیک در خصوص کمپین شب یلدا و اینکه آیا این کمپین هم مثل جمعه سیاه (Black Friday) دچار مشکلاتی از قبیل قطعی سرور و همچنین اعلام تخفیفات همراه با بالا بردن قیمت اصلی کالا می شود یا خیر، گفت: هنگام ترافیک اولیه این جشنواره ها حجم غیر قابل تصوری از کاربران به سایت وارد می شوند. پیش بینی های بسیار زیادی انجام داده بودیم، با این حال ورود کاربران به سایت فراتر از پیش بینی های ما بود و باعث شد نیم ساعت تا 40 دقیقه با قطعی سرور مواجه شویم.

وی ادامه داد: دلیل این قطعی ها فقط یک چیز است که به خاطر تحریم ها و مشکلات دیگر امکان استفاده از سرویس های Cloud یا ابری در ایران وجود ندارد.

بنیانگذار دیجی کالا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار کلیک مبنی بر اینکه آیا از امکانات و ظرفیت ابر آروان نمی توان استفاده کرد، اظهار داشت: ابر آروان یک سرویس CDN است. این سیستم در واقع سرویس ابری به مشتری ارائه نمی دهد و نمی توان وب سرویس ها را روی آن پیاده کرد. اما می توانیم تصاویر و ویدیوها را روی آن ذخیره کنیم و این سیستم جوابگوی سرورهای دارای چنین حجم ترافیکی نیست.

انتقادهای مربوط به تخفیفات «جمعه به خرید» و ابهامات کمپین یلدا

محمدی در مورد انتقاداتی که به نحوه قیمت گذاری و تخفیفات مربوط به «جمعه به خرید» شده است، عنوان کرد: بیش از هر چیزی معتقد هستیم که این انتقادات صرفا یک سو تفاهم بوده چرا که موضوع را چندان روشن و شفاف نکرده بودیم. البته این موضوع را در کمپین یلدا روشن‌تر کردیم و این سوتفاهم به وجود آمده بود که دیجی کالا تمام 200 هزار قلم موجود در انبارش را در کمپین «جمعه به خرید» با تخفیفات استثنایی به فروش می رساند. این در حالی است که هیچ فروشگاهی در تمام دنیا نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: ما 10 الی 15 هزار کالایی را که شرایط اعمال چنین تخفیفاتی را داشتند و گاهی حتی به ضرر ما بود، انتخاب کردیم و در این کمپین به حراج گذاشتیم. اما بعدا با یک سری اسکرین شات های کالا های مشمول تخفیف مواجه شدیم. در حالی که ما این تخفیفات را برای این کمپین در نظر نگرفته بودیم، بلکه این تخفیف در روزهای عادی هم روی این کالاها اعمال می شود. در واقع اینکه کدام کالا جز جشنواره بوده و کدام کالا خارج از جشنواره فروش می رفت، نامشخص بود. اما اصلاحات لازم را برای کمپین یلدا انجام دادیم و پیام و انتقادات را به طور کامل رصد کردیم، به طوری که در این کمپین 50 هزار کالا با بج یا نشان انار یلدا مشخص شده است. لذا می توانیم به صراحت بگوییم که این کالاها برای جشنواره عرضه کرده‌ایم و تمام حساسیت های لازم را از نظر چک کردن قیمت و تخفیفات مربوطه مورد بررسی قرار داده‌ایم. این کالاهای جشنواره ای را با بازار آفلاین و سایت های رقیب مقایسه کردیم و با خیال راحت می توانیم بگوییم که این بهترین قیمت ها برای این جشنواره ارائه شده است.

[lightgallery images="145320,145319,145318,145317,145316,145315,145314,145313,145312,145311,145310,145309,145308,145307,145306,145304,145303,145301,145300,145299,145298,145297,145296,145295,145294,145288,145285,145282,145280,145278,145277,145276,145275,145274,145273,145272,145271,145268,145266,145265,145264,145259,145256"]

ارسال نظر