اطلاعات تازه از شرکت جنجالی واردکننده آیفون/ چه کسی بیشترین ارز دولتی را گرفت؟

رسانه کلیک - بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌ دهد، شرکت نودیس پرداز طی 3 ماه ابتدایی سال بیش از 15 میلیون دلار واردات گوشی همراه داشته است.

اطلاعات تازه از شرکت جنجالی واردکننده آیفون/ چه کسی بیشترین ارز دولتی را گرفت؟

به گزارش کلیک به نقل از تسنیم؛ وزیر ارتباطات چند روز قبل بعد از حضور در یکی از بازارهای موبایل تهران دستور انتشار لیست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی برای واردات گوشی همراه را صادر کرد ( فهرست شرکت های واردکننده موبایل با ارز دولتی منتشر شد ). یکی از نکات مهم دو لیستی که توسط وزارت ارتباطات منتشر شده بود اختلاف 150 میلیون دلاری ارز تخصیص داده شده با واردات انجام شده از سوی 30 شرکتی بود که از دلار 4200 تومانی دولتی بهره مند شده بودند. هنوز هیچ یک از این شرکت ها در خصوص نحوه استفاده از این ارزها توضیح نداده اند، اما وزیر ارتباطات اولین گزارش خود از بازرسی های انجام شده از شرکت نودیس پرداز را در صفحه خود منتشر کرد.

در توضیحات آذری جهرمی آمده است، اولین بازرسی تعزیراتی از یکی از شرکت های وارد کننده تلفن همراه صورت پذیرفت. بنا بر گزارش دریافتی، شرکت مزبور حدود 20.000 گوشی آیفون وارد کرده که 15.000 تای آن را یکجا و با دومیلیون تومان گرانتر از معمول به یک شرکت واگذار کرده و 5000 گوشی را در انبار موجود داشته است ( گرانفروشی 15000 دستگاه گوشی آیفون توسط یک شرکت واردکننده تلفن همراه! ).

بعد از آنکه وزیر ارتباطات از برگزاری اولین دور بازرسی ها از شرکت نودیس پرداز خبر داد، رسانه‌ ها تمرکز ویژه‌ ای نسبت به این شرکت پیدا کرده اند. بررسی اطلاعات موجود در روزنامه رسمی نشان می‌ دهد شرکت نودیس پرداز، مهر ماه سال 94 با ریاست هیئت مدیره خانم سارا نیلی آغاز به کار کرده است. این در حالی است که در اساسنامه اولیه شرکت نشانی از فعالیت در حوزه واردات گوشی همراه دیده نمی‌ شود.

واردات گوشی همراه

بررسی دقیق تر روزنامه رسمی نشان می دهد، این شرکت در اوایل خرداد ماه سال 97 خرید و فروش و واردات گوشی تلفن همراه را به اساس نامه خود الحاق کرده است.

واردات گوشی همراه

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، به این شرکت 26 میلیون یورو ارز تخصیص یافته، اما تا پایان خرداد ماه فقط 10 میلیون یورو واردات انجام شده است.

نکته جالب این که آخرین وضعیت واردات انجام شده توسط این شرکت حاوی اطلاعات جدیدی است، بر این اساس از ابتدای سال 97 تا پایان خرداد ماه، 17 هزار 284 دستگاه تلفن همراه به ارزش 15 میلیون و 336 هزاردلار توسط این شرکت وارد کشور شده است. مشخصا بین این آمار و جزییات ارائه شده توسط وزارت ارتباطات اختلاف چشم گیری وجود دارد.

هنوز ابهامات مهمی در خصوص عملکرد ارزی شرکت مذکور وجود دارد و طی روزهای آینده نیز اطلاعات دقیق تری از تخلفات احتمالی منتشر خواهد شد. اما به هر ترتیب نکته ای که نباید فراموش شود این است که باید مشخص شود وزارت صنعت با چه معیاری ارز دولتی را در اختیار این دست شرکت ها قرار داده است. طبق اطلاعات موجود، شرکت نودیس در نهایت موفق شده حدود 22 میلیون دلار (از 26 میلیارد یورو ارز تخصیص یافته) را دریافت و از این طریق 13 میلیون دلار واردات انجام داده و عملا تکلیف 9 میلیون دلار ارز دریافت شده مشخص نیست. در واقع وزارت خانه مذکور نیز باید در خصوص معیارهای تخصیص و نحوه هزینه کرد این ارزها پاسخ گو باشد، تاکنون هزینه های قابل توجهی برای سامانه تجارت انجام شده اما ظاهرا در بزنگاه های ارزی مثل امروز عملکرد قابل قبولی از این سامانه دیده نشده است.

از سوی دیگر در حال حاضر با بروز شدن سیستم های الکترونیکی در دستگاه های نظارتی و استفاده از سامانه های هوشمند به راحتی اطلاعاتی مانند میزان واردات کالا توسط اشخاص و شرکت های مختلف رصد می‌ شود، بنابراین بایستی از این ابزارها برای کنترل تخلفات استفاده حداکثری شود.

ارسال نظر