مراقب درایوهای نوری تقلبی ایسوس در بازار باشید!

رسانه کلیک – در بازار سخت افزار ایران محصولات تقلبی بسیار زیادی وجود دارد؛ سایت کلیک به صورت اختصاصی گزارشی از بازار درایوهای نوری تقلبی ایسوس در بازار تهیه کرده است. در ادامه با کلیک همراه باشید.

مراقب درایوهای نوری تقلبی ایسوس در بازار باشید!

به گزارش کلیک ؛ بازار سخت افزار این روزها به دلیل حضور گسترده برندهای ناشناخته و محصولات بی کیفیت، ورود بسیار زیاد کالای قاچاق و خرید پایین مردم حال خوبی ندارد اما در این میان برندهای معروفی چون ایسوس که به سبب اعتماد و برند شناخته شده با محصولات با کیفیت فروش خوبی را به خود اختصاص داده‌اند، توسط برخی از افراد کلاهبردار مورد سودجویی قرار گرفته‌اند. یکی از جدیدترین تقلب‌های بازار، فروش ODD یا درایوهای نوری تقلبی ایسوس از سوی فروشندگان و افراد سودجو است. در واقع برخی از افراد سودجو در بازار سخت افزار با چاپ و تولید بسته بندی درایورهای نوری تقلبی ایسوس، استفاده از درایورهای نوری برندهای متفرقه و دست دوم با ظاهر ایسوس و بسته بندی و عرضه آن با گارانتی‌های متفرقه در حال کلاهبرداری از مردم هستند.

تیم کلیک بعد از مشکوک شدن به بسته بندی‌های جدید دی وی دی رایترهای ایسوس، یک دستگاه دی وی دی رایتر از درایوهای نوری تقلبی ایسوس ساخت ایران توسط کارگر ایرانی را تهیه کرده است تا به تفاوت‌های نسخه اصلی و تقلبی درایورهای نوری ایسوس نگاهی داشته باشد. لازم به ذکر است که این گزارش و تمامی تصاویر آن به صورت اختصاصی و برای اولین بار در سایت کلیک منتشر شده است.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

تصویر بالا مربوط به نمای روبرویی جعبه درایوهای نوری تقلبی ایسوس است که بر خلاف کالای اصلی به زبان چینی چاپ شده است.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

تصویر بالا بخش پشتی جعبه درایوهای نوری تقلبی ایسوس را نشان می‌دهد که با بر خلاف بسته بندی اصلی با زبان چینی چاپ شده است.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

عکس بالا پنل اصلی درایوهای نوری تقلبی ایسوس را نشان می‌دهد که شباهت بسیار زیادی به دی وی دی رایتر اصلی ایسوس دارد.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

بر اساس تصویر بالا، فریم پشتی و کانکتورهای درایوهای نوری تقلبی ایسوس با لبه‌ای اضافه پوشیده شده است در حالی که در نسخه اصلی هیچ پوشش اضافه‌ای وجود ندارد.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

تصویر بالا بخش اضافه استفاده شده برای پر کردن فضای خالی در درایوهای نوری تقلبی ایسوس را نشان می‌دهد.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

بر اساس این تصویر، در صورت برداشتن بخش اضافه درایوهای نوری تقلبی ایسوس، ظاهر دی وی دی رایتر با نسخه اصلی متفاوت است.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

در تصویر فوق سخت افزار داخلی درایوهای نوری تقلبی ایسوس را مشاهده می کنید.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

تصویر بالا مقدار زیادی از گرد و خاک را در درایوهای نوری تقلبی ایسوس نشان می‌دهد که نشان از استوک بودن قطعه و دست دوم بودن آن است.

نمای پشتی کاکتور و قاب پشتی درایور اصلی ایسوس در مقایسه با نسخه تقلبی تفاوت‌های زیادی دارد.

چگونه کلای تقلبی را از اصلی بشناسیم؟

برای شناخت درایوهای نوری تقلبی ایسوس و تجهیزات سخت افزاری چند نکته کلیدی به شرح زیر وجود دارد:

۱- اگر قصد دارید تا کالایی را بخرید ابتدا نمونه بسته بندی آن را در اینترنت مشاهده کنید؛ البته شاید این نکته راهکار خوبی نباشد اما از آنجایی که بیشتر محصولات سخت افزاری با بسته بندی یکسان به بازار ایران عرضه می‌شوند، این مورد می‌تواند از خرید کالاهای تقلبی و بی کیفیت که بسته بندی آن در ایران تولید و توسط سودجویان در حال فروش است، جلوگیری کند.
۲- گارانتی یکی از مهمترین مسائل در تشخیص کالای اصلی از تقلبی است که متاسفانه در ایران از سوی کاربران به آن توجه خاصی نمی‌شود، در حالی که خریدار ابتدا گارانتی اصلی محصولات را باید شناسایی کند. در واقع گارانتی اصلی محصولات سخت افزاری ایسوس در بازار شرکت‌های تابا، لایفبرد، سازگار و ویستا است و گارانتی‌های متفرقه نشان@دهنده محصولات تقلبی است.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

۳- طبق تصاویر بالا، اگر به بسته بندی یا گارانتی کالایی مشکوک نشدید، راه حلی ساده از طریق بخش نرم افزاری وجود دارد. ابتدا با رفتن به گزینه Properties درایور نوری مورد نظرتان، شاهد یک نام هستید که برای این درایور تقلبی از سوی تغییر دهنده بخش نرم افزاری این نام در نظر گرفته شده است، اما با ورود و کلیک بر روی درایور، وارد صفحه‌ای می‌شوید که حاکی از تقلبی بودن درایور است چرا که نام اصلی دی وی دی رایتر که به هیچ وجه تغییر نمی‌کند، ATAPI است.

در تصویر بعد به عنوان کالای اصلی ایسوس این نام مطابق با نام اولیه درایو نوری است. همچنین کالاهای اصلی ایسوس همواره ریجن ثبت شده‌ای دارند و کالاهای عرضه شده در ایران مربوط به اروپا یا خاورمیانه هستند، اما در آخرین تصویر از سمت چپ، منطقه و ریجن محصول تقلبی ثبت نشده است.

درایوهای نوری تقلبی ایسوس

۴- اگر با تجهیزات سخت افزاری آشنایی داشته باشید، می‌توانید محصول اصلی ایسوس با کالاهای تقلبی را از نظر سخت افزاری و ظاهر فیزیکی به راحتی شناسایی کنید. کالای اصلی ایسوس در بخش پشتی و کانکتورها بخشی از فضا خالی و قاب پشتی با اسکلت یکپارچه مشکی رنگ پوشیده شده اما در محصول تقلبی تمامی این فضا لبه تا لبه با قاب سفید رنگی پر شده است. همچنین بعد از باز کردن محصول اصلی ایسوس، دستگاه گرد و خاک ندارد و کاملا تمیز است، اما در محصول تقلبی میزان قابل توجهی از گرد و خاک قرار دارد که یک راه حل اساسی برای آن، شناخت محصولات تقلبی یا دست دوم برندهای دیگر مانند لایتون و اچ پی در ظاهری از ایسوس برای فروش و کلاهبرداری از مردم در بازار است.

یکی از فروشندگان درایوهای نوری تقلبی ایسوس در یکی از مراکز بزرگ و معتبر سخت افزار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار کلیک با اشاره به تولید انبوه این قطعات توسط کارگر ایرانی در کارگاه‌هایی خارج از شهر تهران گفت: درایوهای نوری اصلی ایسوس ۵۹ هزار تومان قیمت دارند و کالای تقلبی با جعبه‌ای نسبتا مشابه ۵۶ هزار تومان است اما کالای تقلبی، واقعا ایسوس نیست و سخت افزار آن مربوط به دی وی دی رایترهای دست دوم و ظاهر پنل جلویی کاملا مشابه اما ظاهر پنل پشتی متفاوت است که در کارگاهی خارج از شهر تهران ساخته می‌شود. همچنین چاپخانه‌ای به صورت مداوم در حال تولید بسته بندی دی وی دی رایتر است تا بتواند در برابر میزان تقاضا پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: مشتری هنگام خرید متوجه تقلبی یا اصل بودن نمی‌شود و تنها به نام ایسوس و جعبه سالم اعتماد می‌کند. این مسئله باعث شده تا بسیاری از فروشندگان که نماینده ایسوس نیستند به سراغ این دسته از محصولات بروند، چرا که سود فروش آن‌ها بالاتر است؛ برای مثال فردی برای ما پاور ایسوس می‌آورد که تولید قزوین است، اما اصلا ایسوس پاور تولید نمی‌کند! مشتری که برای خرید پاور به ما مراجعه می‌کند ما پاور را به او پیشنهاد می‌دهیم و حتی با اینکه می‌گوییم گارانتی هم ندارد به دلیل اعتماد به کیفیت برند ایسوس پاور را با قیمت بالایی از ۸۰ تا ۲۳۰ هزار تومان خریداری می‌کند؛ این در حالی است که همان پاور ۲۳۰ هزار تومانی با نام ایسوس قدرت یک پاور ۷۰ هزار تومانی گرین را هم ندارد.

فروشنده حوزه سخت افزار با بیان اینکه بازار سخت افزار وضعیت بدی دارد، گفت: مشتری‌ها نسبت به چند سال گذشته کمتر شده‌اند و مردم دنبال کالاهای ارزان قیمت هستند. اگر کسی قصد خرید دارد بهتر است با پیش زمینه وارد فروشگاه شود، چون سود بالا از فروش برخی از فروشندگان را وسوسه می‌کند تا کالاهایی با سود بالا یا مشابه اصلی را به مشتریان بفروشند.

در نهایت باید تاکید کنیم که اتحادیه صنف فناوران رایانه به عنوان مسئول این حوزه با اطلاع رسانی به مردم می‌تواند از بالا رفتن حجم خرید کالای تقلبی و دست دوم به جای اصلی در بازار و فروش محصولات تقلبی به صورت کوچک و بزرگ جلوگیری کند. همچنین از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی و سازمان مبارزه با ارز و قاچاق کالا انتظار می‌رود تا برای کاهش حجم قاچاق محصولات بازار آی تی و عدم ورود محصولات بی کیفیت به بازار به منظور ساماندهی بازار محصولات آی تی در ایران به دنبال راهکارهای موقت و دائم باشند تا بازار سخت افزار ایران بعد از چند سال به دلیل قاچاق بی رویه، محصولات بی کیفیت و ارزان قیمت متعدد و تقلب‌های افراد سودجو برای فروش محصولات تقلبی بتواند از کما خارج شود.

ارسال نظر