معرفی فناوری و اپلیکیشن پیش بینی وقوع سیل

با وقوع سیل در بسیاری از شهرهای کشورف امروز سوال اساسی از مسئولین ذی ربط این است که چطور می توانستند قبل از وقوع فاجعه، از آن پیشگیری کنند. آیا امکان پیشگیری وجود داشته و مسئولین قصور کرده اند؟

معرفی فناوری و اپلیکیشن پیش بینی وقوع سیل

معرفی فناوری و اپلیکیشن پیش بینی وقوع سیل

اگرچه در بسیاری از موارد وقوع سیل، معمولاً غامل غافلگیری منجر به تلفات جانی و مالی می شود اما توسعه فناوری باعث شده تا جای ممکن، مناطقی که مستعد وقوع سیل هستند، شناسایی شوند و نسبت به حضور افراد در ان مناطق هشدار صادر می شود. در حال حاضر ابزار اصلی مورد استفاده برای شناسایی بارندگی های شدید مرتبط با سیلاب های ناگهانی، ماهواره، سیستم های رصد صاعقه، رادار و باران سنج است. برای پیش بینی نقاط سیل خیر نیز گروهی متشکل از هیدرولوژیست‌ها، آب‌وهواشناسان و مهندسان عمران یک کارگروه تشکیل می دهند و هر یک با توجه به حوزه تخصصی خود، در مورد احتمال وقوع سیل در مناطقی که بارش شدید باران در آن پیش بینی شده، نظر می دهند.

بیشتر بخوانید | بهترین اپلیکیشن پیش بینی زلزله

اگرچه در رسانه های ایران به طور کلی و عمومی صرفاً نسبت به حضور مردم در کنار رودخانه ها در ایام بارش های سیل آسا، هشدار صادر شد اما در کشورهای پیشرفته این هشدارها به صورت جزئی تر و موردی تر صادر می شود و با توجه به شناخت مهندسان عمران و مسئولین شهرسازی در شهرداری که نسبت به پیچ و خم های خیانان ها و معابر شهری آگاهی کامل دارند، نقاط سیل خیر شناسایی می شوند و نسبت به تخلیه مناطق مذکور اقدامات لازم صورت می گیرد.

اپلیکیشن پیش بینی سیل

اپلیکیشن هایی همچون Riverst نیز قادر به اعلام پیش از موعد وقوع سیل هستند اما به دلیل عدم سرویس دهی این اپ ها در ایران، برای کاربران ایرانی کاربردی نخواهد بود. اما کاربران می توانند با گزارش مسیرهای سیل زده در اپلیکیشن گوگل مپز ، به سایر افراد در عدم مراجعه به مکان های حادثه خیز کمک کنند.

معرفی فناوری و اپلیکیشن پیش بینی وقوع سیل

اینکه پس از بارش های سیل آسای سال 98 اقدامی جدی برای شناسایی نقاط سیل خیز در شهرها صورت نگرفت، یک قصور بزرگ از جانب شهرداری های مناطق سیل زده محسوب می شود چرا که پیشتر چنین اتفاق ناگهانی و غافلگیرکننده ای در کشور رخ داده بود و وقوع مجدد این فاجعه، جز قصور مسئولین نمی تواند باشد. حال اینکه چند نماینده و شهردار برای انحراف افکار عمومی با کت و شلوار گلی عکس یادگاری با ویرانه های خانه های مردم می گیرند، جواب قانع کننده ای برای افکار عمومی بابت قصور شکل گرفته در این فاجعه نخواهد بود.

ارسال نظر