اینترنت غیر حجمی، دایه بهتر از مادر اینترنت ثابت!

رسانه کلیک - امروزه در سراسر دنیا به دلیل رشد چشمگیر بازار ارائه خدمات  اینترنتی گزینه های مختلفی بر اساس نیاز کاربران تعریف شده و این امکان برای کاربر فراهم است که طبق نیاز و اولویت های خود اقدام به انتخاب سرویس مد نظرش کند. محدود کردن حقوق کاربر و کاستن از قدرت انتخاب آن موجب می شود که نتواند قدرت خریدش را به صورت مناسب تری مدیریت کند. به این ترتیب، کاربر مجبور می شود خدماتی را انتخاب و خریداری کند که یا باب میلش نیست و یا از نظر هزینه ای برای آن هیچ توجیهی وجود ندارد.

اینترنت غیر حجمی، دایه بهتر از مادر اینترنت ثابت!

به گزارش کلیک ؛ بخش مهمی از محدودیت های بازار امروز اینترنت کشور در رعایت حقوق مشتریان ظاهرا به عقب نشینی گام به گام کاربران در برابر شرکت های ارائه خدمات اینترنت ثابت منجر شده و کاربران ایرانی را به سمت استفاده از اینترنت همراه یا موبایلی سوق داده است.

حال به این مهم خواهیم پرداخت که چرا پس از وفاداری یک دهه اخیر کاربران اینترنت ثابت در کشور، طبق آمار ارقام کاهش چشمگیر کاربران اینترنت ثابت کشور به وضوح دیده می شود، برای کند و کاو هرچه بهتر و شفاف سازی این موضوع در این گزارش به تحلیل و توجیه ادله وزیر ارتباطالت و فناوری اطلاعات درباره این موضوع مهم می پردازیم.

چالش تغییر الگوی قیمت‌گذاری برای اینترنت ثابت در اواخر دوران دولت دهم مطرح شد و با اینکه این نوع جدید مدل یا همان سرویس اینترت غیر حجمی در دولت قبل توسط سازمان تنظیم مقررات تصویب شد، با اعتراض درباره سقف حجم مواجه گردید و در نهایت اجرایی شدن این مصوبه توقف یافت، بر اساس اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، محمد جواد آذری جهرمی، تعرفه سرویس‌های غیرحجمی مبتنی بر مصرف منصفانه و سقف مصرف با حجم بسیار زیاد، فضایی رقابتی را بین ۱۸ شرکت فعال در ارائه سرویس اینترنت ایجاد کرد.

وی با شرکت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما در آذر ماه سال گذشته، به تشریح و معرفی مدل‌های مختلف ارائه خدمات اینترنتی پرداخت و با اشاره به موضوع تغییر مدل اینترنت ثابت از حجمی به غیرحجمی اظهار داشت: در مدل حجمی کاربران سرعت مد نظر خود را انتخاب کرده و به میزان مصرف خود حجم خریداری می‌کردند، اما در مقابل مدل حجمی، دو مدل نامحدود و غیر حجمی مورد استفاده قرار می گیرد، در مدل نامحدود یک مدار اختصاصی با فضای حجمی بدون سقف حجمی به کاربر اجاره می‌شود و در مدل غیرحجمی یک بسته منصفانه همراه با سرعت پایدار در یک بازه زمانی خاص به کاربر ارائه شده که برای مصرف خانگی استفاده می‌شود.

آذری جهرمی در ارتباط با موضوع تعرفه‌های غیرتصویب شده در دولت قبل تشریح کرد: مدلی که در دولت قبل توسط کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شده بود، با اعتراض درباره سقف حجم مواجه شد، به همین دلیل بود که در نهایت این مصوبه متوقف گردید.

تقارن در مصرف اینترنت همراه و ثابت

وی افزود: در حال حاضر ایران در حوزه مصرف اینترنت همراه یا موبایلی جزو ۱۰ کشور اول دنیا است، اما در حوزه استفاده از اینترنت ثابت در رتبه۹۰ جهانی قرار داریم، این نکته بسیار قابل تأمل است که در سراسر جهان اینترنت ثابت به طبع از نظر کیفیت خدمات و قیمت بهتر از اینترت همراه یا همان موبایلی است، به همین خاطر در پیوست حکم رییس جمهور به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به محورهای این موضوع مهم اشاره شده بود و دستور داده شد که موانع رشد و افزایش استفاده از اینترنت ثابت داخلی برداشته شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: در حال حاضر رفتار کاربران خانگی در مصرف غیرحجمی اینترنت شناسایی شد، که بر اساس نتایج بدست آمده از کاربران، برای مدل غیر حجمی حد مصرف منصفانه ای در نظر گرفته شده است، البته باید گفت حجمی که برای این مدل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد در کشورهای مختلف متفاوت است.

محمد جواد آذری جهرمی ادامه داد: در مدل حجمی قبلی اگر حجم اینترنتی کاربر به پایان می‌رسید، سرویس اینترنت به کلی قطع می‌شد، اما در مدل جدید غیر حجمی، با پایان رسیدن مدت استفاده از سرویس تنها سرعت اینترنت کاهش یافته و کاربر نیازهای اولیه ارتباطی و ضروری خود را از دست نخواهد داد، یا به بیان ساده تر در مدل غیر حجمی با منقضی شدن زمان استفاده کاربر، سرویس اینترنت قطع نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال در کشور هندوستان جهت استفاده کاربران از سرعت اینترنتی ۱۶ مگابایت بر ثانیه، ترافیکی معادل ۳۰۰ گیگابایت تعریف شده است. در حال حاضر شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین مرجع ارائه دهنده اینترنت ثابت در کشور نیز اعلام کرده برای استفاده کاربران از سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه ، حجمی بالغ بر۲۱۰ گیگابایت را در نظره گرفته است.

سرعت تضمینی و حجمی منصفانه

طبق توضیحات آذری جهرمی، حداقل قیمت یک بسته از سرویس های حجمی با سرعت پایه 2 مگابایت بر ثانیه و حجم ترافیک 10 گیابایتی ۳۵ هزار تومان بود که تضمینی در مداومت و پایداری سرعت در این نوع سرویس دهی وجود نداشت و این سرعت گاهاً بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌شد، ولی در تعرفه‌های جدید برای کاربران این امکان فراهم شده که با پرداخت مبلغ حداقل 25 هزار تومان همان سرعت 2 مگابایت بر ثانیه‌ای سابق را دریافت نمایند. در حال حاضر حجم ترافیک ارائه شده توسط برخی شرکت‌ها تا سه برابر افزایش یافته است، با این تفاوت که سرعت ارائه شده توسط شرکت‌ها تضمین شده و بین کاربرها به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

جهرمی در پاسخ به چالش کاربران اینترنت پرسرعت کشور، مبنی بر چرایی حجمی بودن سرویس های نامحدود اینترنت ثابت تصریح کرد: تعرفه‌های جدید اینترنت پر سرعت نامحدود نیست بلکه غیرحجمی است البته باید تأکید کرد که سرویس نامحدود برای مصرف تجاری و تولید محتوا برای کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد. در آینده‌ای نزدیک برای رفع نیاز کاربران پر مصرف و خواهان ترافیک نامحدود، کاهش حدود 90 درصدی قیمت و همچنین جهت استفاده کاربران کم مصرف خانگی کاهش 30 تا 35 درصدی قیمت تعرفه های اینترنتی محقق خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر تغییر تعرفه‌های قبلی جهت حمایت از تولید محتوای داخلی و بالطبع متضرر شدن شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی کشور، در مراحل اولیه اجرای طرح تغییر مدل اینترنت حجمی به غیر حجمی اظهار داشت: با بزرگتر شدن دامنه بازار، شرایط فعلی اصلاح خواهد شد. باید توجه داشت از زمانی که تعرفه‌های جدید اجرایی شود، درآمد ۶ ماهه اپراتورها ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش می یابد اما این درآمدها با بزرگتر شدن بازار فضای مجازی و رشد محتوای ویدیویی، بازی ها و محتوای بومی جبران خواهد شد.

تغییر تعرفه‌های جدید اینترنتی در آذرماه سال گذشته آغاز شد، در ابتدا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت در فضایی پر چالش مشغول فعالیت و رقابت بودند، با گذشت زمان، سونامی نارضایتی‌ کاربران اینترنت ثابت، شبکه‌های اجتماعی را زیر موج های خود فرو برد.

کلین شیت وزیر در برابر شرکت‌های اینترنتی

روز ملی فناوری فضایی بود که آذری جهرمی کمان خود را به سوی شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت نشانه رفت و گفت: شرکت های اینترنتی در واگذاری سرویس‌ها، روش اشتباهی را دنبال کرده‌اند و قبل از ارزیابی امکانات فنی، به هر میزانی که مشترک درخواست داشته، سرعت اینترنت وی را تایید کرده‌اند.

در راستای شفاف سازی هرچه بیشتر برای کاربران اینترنتی، کلیک به عنوان رسانه ای با ماهیت نبض فناوری و اطلاعات به گفتگو با مدیران 2 شرکت مطرح ارائه خدمات اینترنت ثابت در کشور پرداخت و نظرات ایشان را در ارتباط با این چالش جویا شد.

حبابی به نام مدل غیر حجمی

محمد رضا کریمی قائم مقام شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات در گفت و گو با کلیک عنوان کرد: اولین بازخوردی که مصوبه 266 یا همان مدل جدید غیر حجمی سرویس های اینترنت ثابت داشت، به کار بردن کلمه غیر حجمی و در پسوند آن حجم و ترافیک منصفانه بود. این نامگذاری منجر به این شد که مردم نسبت به تعرفه ها موجود در بازارکمی بی اعتماد شده و فقط انتظار یک تعرفه بصورت هموار را داشته باشند، به نظر بنده اگر در ابتدای اجرایی شدن این طرح این واژه بکار برده نمی شد انتظار کاربران چیز دیگری بود و اجزایی شدن این طرح می‌توانست رضایت چشمگیری را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: اما واقعیت این است که مدل غیر حجمی برای درصدی از کاربرانی که پرمصرف هستند، رضایتمندی را به دنبال داشته و از این نوع تعرفه یا مدل استقبال شده است.

قائم مقام شرکت پیشگامان توسعه ارتباطات بیان کرد: در ارتباط با سلب حق انتخاب بین سرعت و ترافیک از مشترکین کم مصرف اینترنت ثابت باید عرض کنم که مهمترین فاکتور برای انتخاب مشترکین کم مصرف کیفیت سرعت بوده و جالب است که بدانید بحث حجم یا ترافیک در جایگاه دوم اولویت انتخاب این مشترکین قرار داشته است، بی توجهی به سطح توقع این کاربران نرخ تمدید سرویس های اینترنت ثابت را بصورت چشمگیری کاهش داده است و کاربران را به سمت استفاده از اینترنت همراه یا موبایلی سوق داده است.

کریمی گفت: تصور بنده این است که اگر تصحیحی در روند این مصوبه صورت نگیرد مطمعناً منجر به ضعف در فعالیت شرکت های اینترنتی در عرصه بازار و یا حتی از بین رفتن آنها شود.

وی اذعان داشت: در حال حاضر کیفیت سرعت اینترنت به عنوان جایگاه نخست در سطح خواسته‌های کاربران بشمار میرود، بر اساس گزارش ماهیانه مراکز پاسخگویی و پشتیبانی می‌توان به صراحت بیان کرد که اولویت اول برای کاربر کیفیت و سرعت است و پس از آن حجم ترافیکی در جایگاه دوم خواسته های کاربر قرار دارد.

در ادامه کلیک برای شفاف تر شدن فضای مه آلود موجود در عرصه بازار ارائه خدمات اینترنت ثابت در کشور به بحث و گفت و گو با مدیر عامل شرکت شاتل پرداخت و معایب و انتقادهای وارد بر این مدل جدید را جویا شد.

امر به معروف در حوزه اینترنت ثابت

احمد رضا نخجوانی مدیر عامل شرکت شاتل در گفت و گو با کلیک عنوان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات با تصویب قانون ارائه خدمات اینترنت غیر حجمی برای کاربران اینترنت ثابت، به دنبال راهکاری هستند که تا 4 سال آینده حجم ارتباطات کشور را تا 5/2 برابر افزایش دهند، به همین خاطر طی بررسی هایی انجام شده به این نتیجه رسیدند که می بایست به سراغ سرویس های غیر حجمی رفت و این مدل جدید ارائه سرویس را به تصویب رساند، بر اساس این مصوبه شرکت های اینترنتی موظف شدند، که سرویس‌های غیر حجمی را به کاربران اینترنت ثابت ارائه دهند.

وی تشریح کرد: در یک بازار رقابتی طبیعتاً سازه کارهایی به کار گرفته می‌شود که بهترین خدمات و کیفیت برای مشتری فراهم آید، از همه مهم‌تر اینکه همه کاربران حق انتخاب دارند، جالب اینجاست که در هیچ کجای دنیای شرکت ها اینترنتی حق انتخاب را از مشتری سلب نکرده و کاربر را ملزم به خرید اینترت غیر حجمی نمی‌کنند.

این تصمیم برای ما خیلی عجیب بود که می‌بایست به کاربر پیشنهاد دهیم که ملزم به انتخاب سرویس غیر حجمی است، درباره چرایی این شرایط از سوی وزارت ارتباطات عنوان شد که؛ به نفع کاربران اینترنت ثابت است که از سرویس غیر حجمی استفاده کنند، در صورتی که به نظر بنده امر به معروف در اقتصاد نتیجه خوبی را در بر نخواهد داشت، به بیان دیگر شرکت های اینترنتی ملزم به این بودند که اعلام نمایند؛ کاربر اطلاعات لازم درباره نکات مثبت استفاده از اینترنت غیرحجمی را ندارد و او را مجبور به استفاده از سرویس های غیر حجمی نمایند.

نخجوانی گفت: بر اساس نتایج آماری در سنوات گذشته استفاده از سرویس های غیر حجمی به مراتب خیلی کمتر از استفاده از سرویس های حجمی شرکت های اینترنتی است، یعنی اینکه کاربران مبنی بر سطح نیازشان بسته های حجمی را انتخاب کرده و آن را خریداری می نمایند.

وی عنوان کرد: در تمام کشورهای دنیا بیشترین مصرف اینترنت و پهنای باند در حوزه محتوای ویدیویی است، در حالی که ایران در این حوزه دارای محدودیت استفاده یا همان فلترینگ می باشد، به همین خاطر بیشترین مصرف در حوزه اپلیکشن شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و تلگرام است، اغلب کاربران ایرانی مصرف کننده هایی با راندمان بالا نیستند، آمارهای ما نشان می‌دهد که جامعه کاربری پر مصرف یا دانلودرهای حرفه ای درایران کمتر از 5 درصد هستند، برای تشریح این موضوع بهتر است عنوان شود که، هر سرویس اینترنتی ماهانه کمتر 20 گیگابایت بطور متوسط مصرف حجم دارد، هر سرویس دست کم 4 کاربر را تغذیه می‌کند و در نتیجه گیری نهایی می‌توان فهمید که هر کاربر تنها بین 4 تا 5 گیگ مصرف اینترنت ثابت ماهانه دارد.

نارضایتی کاربران اینترنت

نخجوانی در تشریح نارضایتی کاربران از وضع به وجود آمده، استفاده از اینترنت غیر حجمی گفت: سیاست اجرایی سرویس غیر حجمی اینترنت این موضوع را عنوان می‌کند که کاربر حجم زیادی از ترافیک ماهانه را می‌بایست در اختیار داشته باشد، اما با سرعتی محدود! مشکل زمانی نمایان تر شد که یک کاربر با سطح مصرف معمولی از حجم اینترنتی، ماهانه مبلغ 25 هزار تومانی را برای هزینه خریداری حجم یا ترافیک پرداخت می‌کرد و به ازای آن در ماه 10 گیابایت ترافیک با سرعت 16 مگابایت بر ثانیه دریافت می نمود، جالب است بدانیم که این بسته کاملاً پاسخگو نیاز مصرف ماهانه کاربر بود، ولی در سیاست جدید وزارت ارتباطات درباره استفاده از سرویس غیر حجمی، کاربر با پرداخت همان هزینه حجم بسیار زیادی از ترافیک اینترنت را فقط با سرعت 1 تا 2 مگابایت بر ثانیه دریافت می‌کند؛ با این تفاسیر ما حق انتخاب را از مشتری گرفته ایم و برای ارائه سرعت 16 مگابایت بر ثانیه هزینه ای بالغ بر 80 هزار تومان را از مشتری دریافت خواهیم کرد، نارضایتی حال حاضر کاربران اینترنتی کشور تنها به خاطر عدم وجود حق انتخابشان است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای و سازمان تنظیم مققرات با فراهم سازی فضایی اجباری برای انتخاب انتظار دارد که کاربران را به مصرف اینترنت ثابت ترغیب تر کند.

گفت و گو ها از حامد قاسمی نراقی

ارسال نظر