رشد 19.4 درصدی فن آوری اطلاعات کشور

در افتتاحیه بیست و یکمین دوره نمایشگاه الکامپ معاون وزیر ارتباطات، نصرالله جهانگرد گفت: فن آوری ارتباطات در کشور نقش بسیار مهمی دارد و مطمئن هستم که بعد از این بیشتر نیز خواهد شد.

رشد 19.4 درصدی فن آوری اطلاعات کشور

به گزارش کلیک معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: در بررسی های اقتصادی که خلال برنامه ششم توسعه کشور انجام شده گزارش بسیار مهمی به عنوان گزارش پایه تهیه شده با این مضمون که مجموعه فعالیت های کشور را به هشت یا نه بخش استراتژیک تقسیم کرده اند و طی پنج برنامه توسعه بعد انقلاب سنجیده اند که میزان رشد اینها چگونه بوده است بخش فن آوری اطلاعات بطور متوسط 19.4درصد رشد داشته است و این معادل 2.5 تا 3 برابر متوسط رشد کلیه بخش های دیگر کشور است.

این عدد معرف پتانسیل بسیار این حوزه است و برنامه ریزان توسعه ایران پیش بینی کردند که در برنامه ششم همین روند با رشد 19.6 درصدی ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: بر اساس جدول تطبیق عمل کرد مالی کشور ضریب باز گشت سرمایه گذاری ای سی تی در بخش های مختلف بدست امده که بیشترین بازگشت سرمایه را نسبت به حوزه های مختلف داشت که چهار برابر سرمایه برگشت دارد. در شرایط کنونی سهم آی سی تی از اقتصاد ایران حدود 2.6درصد است که این موضوع شامل گجت ها و ترمینال ها و غیره نمی شود، که آن هم مقدارش همین حدود است.

وی ادامه داد: پیش بینی برنامه ششم این است که حداقل این ضریب دو برابر بشود یعنی افق پیش روی برنامه حدود 70هزار میلیارد گردش مالی در بازار است که در حال حاضر این رقم فقط 26هزار میلیارد است.

اما قانون گذاران ایران پیش بینی 130 هزار میلیارد سرمایه گذاری و گردش اقتصاد برای سال پایانی و هدف پایانی برنامه ششم را کردند که حداقل 60درصد آن در بخش دولتی محقق می شود.

انتظار داریم مدیران آی سی تی کشور خودشان را برای این کار تجهیز کنند که با شکل گیری شورای عالی مجازی و فعالیت آن که در واقع بالاترین سطح سیاست گذاری ما را تشکیل می دهد و همچنین لایه های بعدی در سطح عملیات مانند شورا عالی فناوری و کمیسیون های مربوطه سلسله مراتب برنامه ریزی تقریبا اندام های کافی را دارد و شرایط اماده این امر است.

وی تشریح کرد: ما باید در صنعت سه نکته را مد نظر داشته باشیم که ازجمله آن‌ها میتوان به افزایش ظرفیت مهارتی نیروی انسانی بازار کار اشاره کرد.

وی ادامه داد: شرکت های ما نسبت به آموزش مهارت باید دست و دل باز باشند هر مقداری که نیروی انسانی ایرانی در نزد بنگاه های ما مهارت بیابند به نفع همه ماست.

جریان پسا تحریم که بعد برجام که انشاالله از چند روز آینده آخرین گام های آن هم برداشته می شود هم گواه این است که یک حجم عظیمی از توجه به این صنعت در بازار ایران شکل خواهد گرفت و کمپانی های بین المللی هم به ایران خواهند آمد.

تلاش ما در سیاست گذاری است که این حضور با مشارکت بنگاه های ایرانی باشد. دومین موضوع این است که بنگاه بزرگ و متوسط ما باید اکوسیستم را تغییر داده و اجازه بدهند شرکت های کوچک تر در زمین فنی و بازار آنها نقش داشته باشند و سهم ببرند تا به این طریق ظرفیت حضور خود را بالا ببرند. سومین موضوع این است که باید صنعت آی تی ایران سرش را بلند کند و منطقه ای و جهانی رفتار بکند. ما برای اینکه بازار خودمان را حفظ کنیم باید جهانی بشویم و کیفیت و کمیت شرکت هایمان بین المللی شود.

وی ادامه داد: ما در دولت برای پیشبرد این هدف می باید تسهیلات لازم برای رفع مشکلات را فراهم کنیم و آمادگی این همکاری هست که با کسانی که در بازار هستند با هم این مشکلات را رفع کنیم.

وی در ادامه گفت: برای گرفتن نتیجه بهتر برنامه ای داریم الکامپ و تلکام را با هم تلفیق کنیم که پیشنهاد این موضوع مطرح شده و در صورت تأیید از سال آینده این دو نمایشگاه با هم تلفیق خواهند شد.

ارسال نظر