90 درصد گوشی‌ های بازار از نوع مسافری است

رسانه کلیک - فعالان بازار می‌ گویند 90 درصد گوشی‌ های بازار موبایل از روش مسافری وارد شده‌ اند و وزیر ارتباطات اعلام کرده یکی از دلایل جلوگیری از واردات این گوشی‌ ها این بود که بیشتر آنها دست دوم و نوسازی‌ شده هستند.

90 درصد گوشی‌ های بازار از نوع مسافری است

به گزارش کلیک به نقل از فارس؛ محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی اعلام کرد: علتی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهان جلوگیری از واردات تلفن همراه تحت عنوان مسافری شد، رعایت حقوق مصرف کننده بود. مطابق گزارش‌ ها، اکثر گوشی‌ های وارد شده تحت عنوان مسافری، گوشی‌ های دست دوم کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که نوسازی ظاهری شدند ( ورود گوشی دست دوم به کشور تحت عنوان مسافری ).

در حال حاضر معضل گوشی های رفرشی یا بازسازی شده بار دیگر در بازار گوشی تلفن همراه چشمگیر شده است.

در گرانی شدید گوشی تلفن همراه که برای مثال قیمت مدل های میان رده برند سامسونگ به حدود 3.5 میلیون تومان رسیده، خرید گوشی با این قیمت ها خارج از توان بسیاری از مردم است.

در این شرایط بازار شاهد چند دسته گوشی از جمله شرکتی، رفرشی (بدون هیچ گارانتی)، گارانتی اینتر (خاورمیانه) و شرکتی با گارانتی متفرقه است.

به گفته فعالان بازار در بلاتکلیفی تخصیص ارز به واردات گوشی، اکنون 90 درصد گوشی‌ های بازار موبایل از روش مسافری وارد شده اند و با گارانتی اینتر یا بدون گارانتی به فروش می رسند. گوشی دارای گارانتی شرکتی نیز در بازار بسیار کم شده اند.

گوشی های دارای گارانتی اینتر در خاورمیانه سرویس می گیرند، اما گوشی های بدون گارانتی رفرشی گوشی های بازگشتی و تعمیری دیگر کشورها هستند که پس از تعمیر و نوسازی بار دیگر در بازار عرضه می شوند و مردم باید نسبت به خرید این گوشی ها هوشیار باشند.

این گوشی ها فاقد هر نوع گارانتی هستند و قیمت به مراتب کمتری نسبت به گوشی های نو دارند و برای مثال یک گوشی اپل 7 با 128 گیگ حافظه حدود 5 میلیون تومان و 2 میلیون تومان کمتر از قیمت نو قیمت گذاری می شود.

اغلب مدل هایی که در بازار دیگر نو ندارند نمونه‌ های رفرشی آنها در بازار دیده می شود و مدل‌ هایی که نو آنها هنوز در بازار وجود دارند کمتر نمونه‌ های رفرشی دارند. رفرشی‌ ها قابل تشخیص هستند و در فروش به همکار و اغلب مشتریان به اسم رفرشی فروخته می شوند اما برخی واحدهای متخلف نیز رفرشی بودن گوشی را به مشتری اعلام نمی‌ کنند.

امروز که بار دیگر گوشی های رفرشی در بازار زیاد شده‌ اند مردم باید نسبت به وجود این گوشی ها هوشیار باشند.

ارسال نظر