صنعت برنامه های تلفن همراه 31 هزار شغل ایجاد کرد

رسانه کلیک - صنعت برنامه های تلفن همراه با وجود نوپا بودن در ایران طی سال گذشته توانست 31 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند که نشانگر عزم این بخش برای تحقق بخشی از برنامه اشتغالزایی دولت در حوزه فناوری های نو است.

صنعت برنامه های تلفن همراه 31 هزار شغل ایجاد کرد

به گزارش کلیک به نقل از ایرنا؛ ایجاد اشتغال با استفاده از فضای مجازی و شبکه های تلفن همراه یکی از مهمترین برنامه های دولت دوازدهم برای کاهش نرخ بیکاری بویژه در بین نسل جوان و قشر تحصیلکرده دانشگاهی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در روزهای آغازین سال 1396 با بیان اینکه سال 95 در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی ۱۰۰ هزار ‏شغل خالص در کشور ایجاد شده است، عنوان کرد: امسال شورای عالی اشتغال در اوایل سال تشکیل و نخستین ‏جلسه دولت پس از تعطیلات هم به موضوع اشتغال اختصاص خواهد داشت، زیرا باید فضاها را بیش از ‏پیش برای اشتغال جوانان آماده کنیم.‏

از این روی و با توجه به نامگذاری سال 96 به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» تلاش دولت برای ایجاد اشتغال در این بسترها با جدیت آغاز شد و با حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روند ایجاد اشتغال سرعت بیشتری گرفت.

کارشناسان حوزه کار بر این باورند گسترش صنایع فناوری ارتباطات و اشتغال زایی در محیط فناوری اطلاعات به دلیل آنکه نیاز به سرمایه گذاری های کلان ندارد و زود بازده است، از مهمترین راه های رونق اقتصاد ایران به شمار می رود که می تواند پایدار ترین توسعه را نیز به همراه داشته باشد.

براساس آمارهای جمع آوری شده تعداد شاغلان صنعت برنامه های تلفن همراه ایران بیش از 20 هزار و 700 شغل بوده است که اگر اشتغال های القایی نیز به این آمار افزوده شود 31 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت ایجاد شده که بیانگر پیشتاز بودن این صنعت در مقایسه با دیگر صنایع است.

در این رویکرد رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزایش حجم بازار فناوری اطلاعات به 2.5 برابر را اصلی ترین ماموریت این سازمان دانست و اظهار کرد: تا پایان دولت دوازدهم حجم این بازار باید به 100 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

رسول سراییان معتقد است که برای رسیدن به این هدف تدوین سند مشخصات و ظرفیت استانی ضروری است و باید به هماهنگی بین استانی نیز در این زمینه اندیشید.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مراکز داده را مهمترین رکن تحول دیجیتال دانست و گفت: باید برای نحوه اداره آنها به درستی چاره اندیشی کرد.

استان تهران رتبه نخست تعداد شاغلان برنامه های تلفن همراه را به خود اختصاص داده که نشان می دهد این استان در زمینه استفاده از فناوری ها پیشتاز است.

اکنون که دولت مصمم به ایجاد اشتغال با استفاده از فناوری است، به نظر می رسد تلاش برای برطرف کردن موانع بر سر راه حرکت این فناوری ها بهترین کمک به توسعه اشتغال باشد.

در کنار این رویکرد، در سال 97 که به نام حمایت از کالای ایرانی مزین شده است، انتظار می رود کاربران ایرانی در فضای مجازی با استفاده از چنین برنامه هایی که مبتنی بر اقتضائات فرهنگی و بومی کشورمان تهیه شده اند، بستر مناسبی را برای تولیدات بیشتر و رونق بخشی به تولید و اشتغال در این بخش فراهم کنند.

ارسال نظر