تبعات منفی محدودیت و فیلترینگ اینترنت در ایران حتی سنگین تر از تحریم ها

در حالی که به نظر می رسد فصل جدید استفاده در اینترنت با محدودیت های شدید در کشور آغا شده، اما هنوز دولت نمی داند با تبعات سنگین این اتفاق چه باید بکند چرا که در اجرای این تصمیم مطیع آن نهاد نظامی است که کشور را این روزها بدون توجه به تبعات تصمیماتش اداره می کند.

تبعات منفی محدودیت و فیلترینگ اینترنت در ایران حتی سنگین تر از تحریم ها

تبعات منفی محدودیت و فیلترینگ اینترنت در ایران حتی سنگین تر از تحریم ها

تا پیش از این بهانه آقایان برای هر کم و کاستی در کشور، تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران بود و امروز در شرایطی قرار داریم که تبعات منفی خودتحریمی ناشی از ایجاد محدودیت در اینترنت به مراتب سنگین تر از تحریم های امریکا به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد.

این محدودیت ها در حالی اعمال شد که دولت سالهاست از ایجاد شغل برای جوانان عاجز بوده و هست و جوانان این مرز و بوم با استفاده از ابزار اینترنت برای خودشان شغل ایجاد کردند. بر طبق اعلام انجمن تجارت الکترونیک ایران بیش از 400 هزار کسب و کار اینترنتی در خط نابودی و بیش یک میلیون نفر مرتبط با آن در معرض از دست دادن شغل خود هستند.

حال سوال این است کدام تحریم می توانست چنین ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد کند؟ دولت که در امور یومیه خود مانده چطور می خواهد برای این یک میلیون نفر شغل ایجاد کند؟

بدون شک جواب این سوال، حضور این افراد در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی نیست چرا که هیچ کاربری دوست ندارد حریم خصوصی خود را با استفاده از اپلیکیشن هایی که عمدتاً به آن نهاد نظامی وصل هستند، به خطر بیاندازد و تا پیش از این نیز در نظرسنجی ها مشخص شد یکی از دلایل عدم استقبال از از اپلیکیشن های داخلی همین مورد بوده است.

آیا آن نهادی که به سادگی دکمه قطعی اینترنت را به بهانه تامین امنیت کشور می فشارد، امروز حاضر است برای هر ساعت قطعی اینترنتی که در کشور ایجاد کرد، 1.5 میلیون دلار غرامت به کسب و کارهای آنلاین بپردازد؟

هر چه که هست، دوره این تصمیمات قهری گذشته و کاربران در تجربه قبلی یعنی فیلترینگ تلگرام نشان داده اند از این محدودیت ها عبور می کنند و اگر فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ دائمی شود، نهاد تصمیم گیر در این زمینه بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد چرا که با موافقت دولت آمریکا برای ارسال تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران، از این پس شاهد ورود این تجهیزات به کشور خواهیم بود که اگر این اتفاق رخ دهد، کنترل اینترنت یا به تعبیر آقایان کنترل اغتشاشات از دست مسئولین کشور خارج خواهد شد پس چه بهتر که تا قبل از ورود گسترده استارلینک به ایران، شرایط تغییر کند.

به واقع که اعمال محدودیت های اینچنینی راهکار مهار اعتراضات مردم نبوده و نیست و اگر این محدودیت ها برای جلوگیری از رساندن صدای معترضین به دنیا شکل گرفته باشد باید گفت این طرح با شکست کامل مواجه شده چرا که شخصیت های هنری، ورزشی، سیاسی، اجتماعی بزرگ جهان صدای مردم ایران را شنیدند و از آنها حمایت کردند مگر اینکه با خودفریبی شخصیتهایی مثل اریک کانتونا، شارلیز ترون، اسپالتی، ابرو گوندش، جولز کونده و.... را مثل علی کریمی و حسین ماهینی و بسیاری از سلبریتی هایی که از مردم در مقابل خشونت حمایت کردند، برانداز و عضو اپوزیسیون بنامید!

ارسال نظر