واکنش مدیران عامل همراه اول و ایرانسل به پروژه FTTx

مدیران عامل همراه اول و ایرانسل نسبت به آینده پروژه FTTx واکنش نشان دادند.

واکنش مدیران عامل همراه اول و ایرانسل به پروژه FTTx

واکنش مدیران عامل همراه اول و ایرانسل به پروژه FTTx

بیژن عباسی آرند در مراسم افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در هفته دولت حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: چون حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه بالا است و کاهش هشت درصدی تسهیم درآمد اپراتورها تاثیر خوبی دارد اما درصورتی‌که موانع برطرف شود، ورود می‌کنیم.

او اظهار داشت: نظام تعرفه‌گذاری باید اصلاح شود و‌ برای اینکه به فیبر رغبت داشته باشیم، باید تفاوت معناداری در تعرفه دسترسی ارتباطات ثابت و موبایل وجود داشته باشد.

عباسی آرند افزود: معتقدیم مردم باید در منزل سرویس با کیفیت اقتصادی ثابت داشته باشند و به‌طور کلی موبایل تعرفه بالاتری داشته باشد.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه موبایل رو به اشباع است و‌ همه اپراتورها توان زیادی را برای سرویس‌دهی گذاشته‌اند، گفت: برای سرمایه‌گذاری نیاز به درآمد بیشتر است و‌ با درآمد بیشتر‌، توسعه اتفاق می‌افتد و مردم به اینترنت با سرعت و با کیفیت دسترسی خواهند داشت.

او اظهار داشت: برای راه‌اندازی ۴۶۰ سایت جدید 5G برنامه‌ریزی کرده‌ایم و الان در همه مراکز Core ایرانسل در کل ‌کشور‌ راه‌اندازی شده و امروز ۱۰۶ سایت 5G ایرانسل در کشور افتتاح می‌شود و امیدواریم ظرف چهار ماه آینده ۴۶۰ سایت به بهره‌برداری برسد.

عباسی آرند همچنین از فعال بودن دو ‌میلیون و ۴۰۰ هزار گوشی 5G در شبکه ایرانسل خبر داد و افزود: از این تعداد قفل ۹۷۰ هزار گوشی باز شده و قابلیت استفاده دارد که بیشتر مربوط به گوشی‌های چینی است و ۷۵ هزار مشترک دارای گوشی قفل شده هستند که از این شبکه با هات‌اسپات استفاده می‌کنند.

به گفته او، فاز نخست پروژه بهره‌برداری از فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز با تجهیز ۷۰۰ سایت در سال گذشته آغاز شد و امروز به بهره‌برداری رسید و‌ تا پایان سال ۱۸۰۰ سایت دیگر به بهره‌برداری می‌رسد تا کیفیت دسترسی مشترکین بهبود یابد.

مدیرعامل ایرانسل همچنین از راه‌اندازی مراکز داده ایرانسل در مشهد، همدان، بندرعباس و بابل خبر داد تا بر اساس آن تجربه دسترسی مشترکان به شبکه ارتباطی ایرانسل بهبود یابد.

او همچنین از بهره‌برداری از ۸۶ سایت جدید در ۱۳۷ روستا خبر داد و افزود: تا پایان سال ۳۰۰ سایت دیگر در ۵۶۰ روستا به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران گفت:‌ کارهای زیربنایی زیادی درحال انجام است و پروژه دسترسی به شبکه ارتباطات ثابت مبتی بر فیبر نوری (FTTx) باید هفت یا هشت سال قبل اجرا می‌شد و در این صورت شرایط امروز متفاوت می‌شد.
مهدی اخوان بهابادی در مراسم افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در هفته دولت با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اکنون در دولت جدید وزیر ارتباطات زیر یک خم این پروژه را گرفته و جلو می‌رود اما این پروژه زودبازده نیست و ماندگار و زیربنایی است و تا مردم طعم فناوری را بچشند، چندین سال زمان می‌برد.

او اظهار داشت:‌ دیروز دیدم بر سر تعداد پورت‌های راه‌اندازی شده فیبرنوری اختلاف نظراتی در فضای رسانه‌ای وجود دارد که به این دلیل است که مردم هنوز حسی از این فناوری ندارند و دایری بسیار اندک است درحالی‌که حجم و پوشش خیلی زیاد است.

اخوان بهابادی افزود: پیشنهاد می‌کنم در لایه سیاست‌گذاری در کنار اجرای پروژه‌های زیربنایی با برنامه زمانبندی میان مدت و بلند مدت، برای مشترکان باید برنامه کوتاه مدت هم در نظر گرفته شود و یک اقدام فوری برای توسعه سرعت دسترسی مردم در کوتاه مدت هم اتفاق بیفتد.

به گفته او، بالانس ترافیکی شبکه ثابت و همراه در کشور باید حل شود اما در دوران گذار اگر تدبیری اندیشیده نشود، به مشترکان فشار می‌آید.

به گفته مدیرعامل همراه اول، این اپراتور سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان و سال قبل‌تر از آن ۱۱ هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه سرمایه‌گذاری کرده که معادل ۵۰ درصد درآمد همراه اول است و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمدهای اپراتور صرف هزینه‌های سرمایه‌گذاری است و تا مدتی با بدهی بانکی می‌شود جلو رفت اما با بروز اتفاقی شبیه کرونا، اگر اقدامات به موقع سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتاده بود، کشور کلپس می‌کرد چون در دوران بحرانی فرصت سرمایه‌گذاری نبود.

اخوان بهابادی تصریح کرد: اپراتورها بابد ۴۰ درصد ظرفیت خالی برای مواقع اضطراری مثل کرونا داشته باشند اما در شرایط حاضر از تمامی بلاک‌های سرمایه‌گذاری استفاده شده است.

او افزود: همراه اول ۲۳۰۰ میلیارد تومان برای برقراری ارتباطات روستاها سرمایه‌گذاری کرده است و در ‌جزیره کیش شبکه 5G برای زمان برگزاری مسابقات جام جهانی توسعه داده شده و دو پهنای باند ۴۰۰ گیگ راه‌اندازی کرده‌ایم.

ارسال نظر