لزوم توسعه اپراتورهای ماهواره‌ ای مخابراتی در کشور/ درآمد ۳۵۰ میلیون دلاری از فضا

رسانه کلیک - رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه از 46 اپراتور ماهواره‌ ای مخابراتی دنیا، 11 اپراتور در خاورمیانه فعالیت دارند، بر لزوم سرعت بخشیدن کشور به ایجاد اپراتور ماهواره‌ ای تاکید کرد.

لزوم توسعه اپراتورهای ماهواره‌ ای مخابراتی در کشور/ درآمد ۳۵۰ میلیون دلاری از فضا

به گزارش کلیک به نقل از مهر؛ مرتضی براری رییس سازمان فضایی با اشاره به برنامه های سازمان فضایی ایران در راه اندازی اپراتورهای ماهواره‌ ای خصوصی عنوان کرد: این باور وجود دارد که برای ورود بخش خصوصی به این حوزه، باید به دو مقوله تحریک تقاضا و تضمین خدمات توجه شود.

معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: با توجه به سند چشم انداز و اسناد بالا دستی، تلاش خواهد شد با فراهم کردن بستری مناسب و ارائه تسهیلات لازم، بخش خصوصی هم در حوزه ارائه خدمات و هم در حوزه ساخت ماهواره های عملیاتی یاری شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون مجوز اپراتورهای ماهواره ای مخابراتی در سازمان فضایی ایران و با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین شده است، بیان کرد: این سند در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراحل پایانی تصویب را می گذراند.

رییس سازمان فضایی ایران افزود: همزمان نیز تدوین مجوز اپراتورهای سنجشی نیز در حال انجام است که به زودی این سند هم به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می شود.

براری با اشاره به اینکه هم اکنون کشورهای منطقه با سرعت بالایی در حال سرمایه گذاری در این حوزه هستند و در تلاشند تا این بازار سودآور را به دست گیرند، گفت: از ۴۶ اپراتور ماهواره‌ ای مخابراتی دنیا، ۱۱ اپراتور در خاورمیانه فعالیت می‌ کنند. هم اکنون کشورهای همسایه مانند قطر، آذربایجان و ترکیه هر کدام با یک اپراتور و امارات با ۲ اپراتور در این حوزه فعال هستند.

به گفته وی، یکی از اپراتورهای منطقه، پنجمین اپراتور دنیاست که هم اکنون صاحب ۵ ماهواره عملیاتی است. اپراتور دیگری در منطقه نیز هفتمین اپراتور دنیا و صاحب ۳ ماهواره در فضا است.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه این اپراتورها به ترتیب درآمدی بالغ بر ۳۵۰ و ۲۷۰ میلیون دلار داشته اند، تصریح کرد: این آمار نشان می دهد هرچه سریعتر باید زمینه و بستر لازم برای فعالیت بخش خصوصی در این حوزه فراهم و خدمات مورد نیاز کشور توسط این بخش تامین و ارائه شود.

ارسال نظر