راه اندازی تابلو شرکت های SME حوزه فاوا در فرابورس

رئیس سازمان نظام به افزایش سهم فناوری اطلاعات نسبت به فناوری ارتباطات در بازار کشور، تامین منابع مالی شرکت های SME در بازار فرابورس و رفع موانع صادرات نرم افزار اشاره کرد.

راه اندازی تابلو شرکت های SME حوزه فاوا در فرابورس

به گزارش کلیک، سعادت در ابتدا ضمن تقدیر از دولت یازدهم و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت برگزاری نشست با فعالان بخش خصوصی به ارائه آماری از بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا پرداخت و گفت: در سال ۲۰۱۶ اندازه بازار صنعت فاوا ۳٫۸ هزار میلیارد دلار اعلام شده متاسفانه منطقه خاورمیانه در آمارها لحاظ نشده است. در سال ۲۰۱۶ کل تولیدات نفت و مشتقات آن بالغ بر ۳۵ میلیارد بشکه اعلام شده که درآمد کلی آن با احتساب قیمتهای جهانی حدود ۱٫۷ هزار میلیارد دلار می شود که این کمتر از نصف درآمد شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیاست. اهمیت اقتصادی و راه توسعه کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی تنها در گرو صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است.
او آماری از استاندارد جهانی سهم فناوری اطلاعات نسبت به فناوری ارتباطات ارائه کرد و افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات به رغم اینکه قابل تفکیک از یکدیگر نیستند اما نسبت این دو در بازار آمریکا ۷۰ به ۳۰ به نفع فناوری اطلاعات (IT) است. شاهد این ادعا نیز ۱۰ شرکت برتر دنیاست که همه در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت میکنند. در استانداردهای جهانی این رقم ۶۰ به ۴۰ به نفع IT است.
سعادت در ادامه افزود: در کشورمان طبق آمارهای وزارتخانه این نسبت ۲۰ به ۸۰ به نفع CT یا فناوری ارتباطات است. فناوری اطلاعات و ارتباطات یک موجود واحداست و هر دو باید قدرتمند باشند هر دو باید به یک اندازه در کانون توجه قرار گیرند. در این شرایط ضمن تداوم توجه به فناوری ارتباطات باید توجه به فناوری اطلاعات (IT) را ۶ برابر کنیم تا به استانداردهای جهانی در تقسیم نسبت این دو برسیم. از وزیر میخواهم همانطورکه در هفته جلسه ای برای ارائه آخرین گزارشهای شبکه ملی اطلاعات برگزار میکنید حتما باید ۶ برابر آن به فناوری اطلاعات هم توجه کنید و برای آن وقت بگذارید و جلسه بگذارید.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، گفت: صنعت ICT می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود؛ این امر با عزم و اراده ملی امکانپذیر است.

توافق سازمان با فرابورس
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، با اعلام اینکه طی تعامل با شرکت فرابورس تابلوی جدیدی با عنوان SME ایجاد شده است، افزود: در دنیا یکی از عوامل اصلی رشد صنعت ICT بازار بورس است. متاسفانه در کشورمان شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که اغلب هم جزو SME هستند به سختی میتوانستند به بازار بورس راه یابند. اما اکنون با همکاری صورت گرفته میان صندوق تحقیقات و صنایع الکترونیک و فرابورس با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، مصوب شد تا شرکت فرابورس تابلوی جدیدی به نام شرکتهای SME ها ایجاد کند. که مطابقت بسیاری با قالب شرکتهای IT دارد تا بتوانند خیلی سریع از طریق فروش سهام تامین سرمایه کنند.
سعادت به مزایای ایجاد تابلوی جدید اشاره کرد و افزود: در تابلوهای موجود معمولا هر شرکت باید سابقه سه ساله سودآور، شفاف و روشن تحویل دهد که به هیچ عنوان نباید ضررده باشد. اما در این امکان جدید شرکتهای SME میتوانند تنها با یک سال سابقه فعالیت که حتی میتواند این سابقه روی اظهار نامه متضرر باشد برای ورود به بازار فرابورس تقاضا بدهد. سازمان نیز آمادگی هرگونه همکاری و مشاوره به شرکت ها را دارد.
در ادامه رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تاکید بر اینکه بازار مراکز داده باید به بخش خصوصی سپرده شود، گفت: طی آخرین جلساتی که در دو سال گذشته برگزار شده قرار بر این شد برای راه اندازی مراکز داده مجوزی صادر نشود اما شرکتها رتبه بندی شوند و بر اساس رتبه مشوق های مختلف مانند تخفیف اینترنت، برق و غیره شامل حالشان شود.
او یادآور شد: از وزیر تقاضا داریم ورود تمامی دستگاه های دولتی به حوزه مراکزداده ممنوع شود.
در همین حین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که این موضوع انجام شده است.
سپس سعادت افزود: همینطور تقاضا داریم اگر بخش دولتی تاکنون دیتاسنتری راه اندازی کرده به بخش خصوصی واگذار کند تا این بازار به طور کامل به بخش خصوصی سپرده شود.

رفع موانع صادرات نرم افزار
سعادت در جهت رفع موانع صادرات نرم افزار نیز به شبکه توزیع بین المللی اشاره کرد و افزود: با وجود شبکه های توزیع بین المللی که امر توزیع نرم افزارها به خصوص اپلیکیشن های موبایل را ساده کردند به نحوی که هر برنامه نویسی میتواند برنامه و APP خود را در اپ استورهای جهانی به فروش برساند. روشهای سنتی مانند گذر از گمرک یا مجوزهای صدور نرم افزارمانع صادراتی محسوب می شود.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تاکید بر ایجاد مشوقهای تولید نرم افزار در کشور گفت: برای حمایت از تولید نرم افزار باید مشوقهای تولید مانند معافیتهای مالیاتی در نظر بگیریم تا جوانان به این حوزه علاقه مند شوند.
او در پایان سخنرانی خود نیز به شرکتهایی که اخیرا در امر واردات تجهیزات شبکه با مشکلاتی مواجه شده بودند نیز خبر داد: طی صحبت هایی که در حاشیه همین نشست با آقای عمیدیان داشتیم قرار شد این مسئله با جدیت پیگیری شود.

ارسال نظر