محدود کردن اسنپ و تپسی؛ زنگ هشدار نابودی کسب و کارهای آنلاین

رسانه کلیک - وزارت کشور در نظر دارد با مصوبه‌ای اسنپ و تپسی را محدود کند تا کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از پیش احساس خطر کنند. این بزرگترین تهدید استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین در طول عمر دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شود.

محدود کردن اسنپ و تپسی؛ زنگ هشدار نابودی کسب و کارهای آنلاین

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که در این اوضاع نابسامان اقتصادی و در شرایطی که کشور نیاز به تثبیت شغل و کارآفرینی دارد، وزارت کشور در اقدامی عجولانه و بدون دیدگاه جامع، با ارائه لایحه‌ای به دولت خواستار محدود کردن اسنپ و تپسی در سراسر کشور شود.

از طرفی اعلام این خبر توسط عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی در حالی که این لایحه در کمیسیون زیربنایی به تجمیع نرسیده موضوع را بحث برانگیزتر می‌کند.

در حالی که دولت در سال‌های اخیر به کارآفرینی و ایجاد شغل از طریق کسب‌وکارهای آنلاین چشم دوخته و از سویی گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان مهم‌ترین عامل پیشران توسعه در دستور کار قرار دارد، اعلام این خبر نه تنها رانندگان و کارکنان اسنپ و تپسی را دچار نگرانی می‌کند، بلکه تهدیدی بزرگ برای کسب و کارهای آنلاین دیگر بود و فعالان این حوزه خود را لبه تیغ احساس می‌کنند.

محدود شدن اسنپ و تپسی را می‌توان مبارزه مستقیم با تبدیل امور سنتی به کسب‌وکارهای آنلاین دانست. با اعمال این محدودیت دیجی‌کالا و بامیلو نیز باید نگران‌تر از قبل شوند، زیرا در هفته‌های اخیر عده‌ای معلوم‌الحال با انتشار شایعات و رواج آن تلاش بسیاری برای ناامیدی مردم نسبت به فروشگاه‌های آنلاین کرده و احتمال دارد با نفوذ خود در دستگاه‌های دولتی سعی در حذف این نوع از کسب‌وکارهای اینترنتی شود.

دقیقاً اتفاقی که برای فین‌تک‌ها افتاد و اگر حمایت وزارت ارتباطات و بخشی از سازمان‌های دولتی نبود، شاید هم‌اکنون نامی از استارتاپ‌های فناوری مالی یا همان فین‌تک‌ها نبود.

تنگ کردن عرصه بر کسب‌وکارهای سالم نه تنها باعث پیشرفت اقتصادی کشور و کسب‌وکارهای دیگر نمی‌شود، بلکه به سرعت آمار تولید اشتغال را منفی‌تر از قبل کرده و ضربه مهلکی به پیشرفت جامعه می‌زند؛ اتفاقی که در دوره‌های مختلف در برخی از صنایع به ویژه در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داده است.

تهدید بزرگی که امروز از سمت بخشی از دولت گریبانگیر کسب‌وکارهای اینترنتی شده است، می‌تواند به شروعی برای مرگ تدریجی کسب‌وکارهای آنلاین تبدیل شود.

به نظر می‌رسد به جای فرهنگ مقابله با توسعه فناوری که سال‌های سال در کشورمان رایج بوده و هم‌اکنون نیز وجود دارد، بهتر است فرهنگ‌سازی و آموزش لازم برای استفاده بهینه از فناور‌ی‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

ارسال نظر