همایش «جنبه‌ های حقوقی فناوری اطلاعات» برگزار شد

رسانه کلیک - همایش جنبه‌ های حقوقی فناوری اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالن اجتماعات این وزارتخانه برگزار شد.

همایش «جنبه‌ های حقوقی فناوری اطلاعات» برگزار شد

به گزارش کلیک به نقل از ایسنا؛ همایش جنبه‌ های حقوقی فناوری اطلاعات صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالن اجتماعات این وزارتخانه آغاز و از لوایح حقوق فناوری اطلاعات شامل لایحه‌ های «حمایت از داده‌ ها»، «تراکنش‌ های الکترونیک»، «حکمرانی الکترونیک»، «شناسه‌ های الکترونیک» و «حقوق مسوولیت ارایه‌ دهندگان خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات» رونمایی شد.

بنا بر اعلام، این پنج لایحه با جمع‌ بندی اولویت‌ ها و با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و با جمع‌ بندی نظرات کارشناسان این حوزه تدوین شده است.

در ابتدای همایش جنبه‌ های حقوقی فناوری اطلاعات رسول سراییان رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد اقتصاد دنیا به شکل دیجیتال خواهد شد، گفت: درایورهای این صنعت تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰۰ تریلیون دلار ثروت ایجاد خواهند کرد.

زیرساخت فقهی فضای مجازی ما چیست؟

محمد جواد آذری جهرمی وزیر اتباطات و فناوری اطلاعات هم در ادامه از سازمان های مردمی و بخش خصوصی که متاثر از قوانین این حوزه هستند خواست که بخش‌ های حقوقی خود را فعال کرده و نظرات خود را قبل از تصویب لوایح حقوقی فناوری اطلاعات که به ما اعلام کنند.

او در بخشی از سخنانش با تاکید بر اینکه باید دید زیرساخت فقهی فضای مجازی ما چیست؟ و با اعلام اینکه گزارشی در این باره برای ارسال به فقها آماده شده است عنوان کرد: اکنون دو راه حل داریم، اینکه یا زیرساخت ها را توسعه نداده و متوقف کنیم تا بخش های خدماتی و فرهنگی خودشان را برسانند و دیگر اینکه بیاییم به آنها کمک کنیم.

سخنرانی‌ های آغازین همایش امروز به صورت زنده و از طریق سایت آپارات پخش شد.

در ادامه این همایش همچنین در یک پنل به جنبه‌ های حقوقی کسب و کارهای مجازی پرداخته شد که با حضور رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات (دبیر پنل)، رمضانعلی صادق زاده، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران، مرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌ های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام میرآرمندهی، موسس کافه‌ بازار، عطا خلیقی، موسس پرشین‌ بلاگ و ارانیکو، محمدجواد شکوری‌ مقدم، مدیر مجموعه صبا ایده و سرویس آپارات و جعفر محمدی، کارآفرین و عضو هیات مدیریه سازمان نصر تهران برگزار شد.

بنا بر اظهارات دبیر همایش جنبه‌ های حقوقی فناوری اطلاعات این همایش بعد از 13 سال در حوزه حقوقی فناوری اطلاعات برگزار می‌ شود و فضای مناسبی برای اظهار نظر و ارایه نظرات مختلف درباره لوایح تدوین شده است.

به گفته رضا باقری اصل، در این همایش از اعضای شورای نگهبان تا اساتید دانشگاه و تدوین کنندگان قوانین گذشته این حوزه به عنوان ارایه دهندگان مقاله حضور دارند و به غیر از 30 مقاله سفارشی 45 مقاله نیز از طرف اندیشمندان این حوزه ارایه شده است که در این مقالات زیرساخت حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات تبیین می‌ شود.

ارسال نظر