سوء استفاده قاچاقچیان از گوشی های مسافری هنوز ادامه دارد

رسانه کلیک - قرار بود با اتصال سامانه گمرکی گوشی مسافری به سامانه ناجا تا پایان مرداد، نیروی انتظامی امکان تشخیص اصالت گذرنامه‌‌‌ ها را برای گمرکات کشور فراهم کند و بساط انواع سوء استفاده‌ قاچاقچیان از گوشی‌ موبایل مسافری برچیده شود که این وعده محقق نشد.

سوء استفاده قاچاقچیان از گوشی های مسافری هنوز ادامه دارد

به گزارش کلیک به نقل از فارس؛ پس از اجرای کامل طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، ضعف در ثبت و رجیستری گوشی های مسافری آسیب هایی را به بازار زده است که مشکلات در بخش گوشی های مسافری هنوز ادامه دارد.

سامانه اظهارنامه گمرکی کالای مسافری تلفن همراه پس از اجرای رجیستری برای پاسخ‌ گویی به نیاز محدود و شخصی مسافران راه‌ اندازی شد تا به هر مسافر یک عدد گوشی در سال با معافیت 80 دلاری اجازه واردات شخصی داده شود.

ثبت چند هزار گوشی روی یک شماره پاسپورت

اشکال کار در ثبت و رجیستر کردن گوشی های مسافری ابتدا از موضوع ثبت کردن چند صد یا چند هزار گوشی با یک کد ملی یا شماره پاسپورت در سامانه مسافری آغاز شد که راهی را برای دور زدن الزام واردات قانونی کالاهای عمده فراهم می کرد.

یک فروشنده موبایل در پاسخ به این که چگونه ثبت تعداد زیادی گوشی به اسم یک نفر ممکن است در حالی که اعلام شده در سامانه رجیستری مسافری تنها هر نفر اجازه ورود یک گوشی در سال با معافیت 80 دلار را دارد؟ عنوان کرد: محدودیتی روی سامانه از نظر تعداد ثبت گوشی نیست، دولت حق گمرکی 16 تا 20 درصد را روی هر گوشی می گیرد و اجازه ورود می دهد، از نظر گمرک هم هر کالایی که از گمرک عبور کند قانونی محسوب می‌ شود.

به این ترتیب در حالی که قرار بود سامانه اظهارنامه گمرکی گوشی‌ موبایل مسافری تنها برای مسافران باشد و هر مسافر بتواند در سال یک دستگاه با معافیت 80 دلاری وارد کند، اما محموله‌ های بزرگ از این راه وارد و به نام گوشی با گارانتی‌ اینترنشنال عرضه شدند.

حمیدرضا دهقانی‌ نیا سخنگوی طرح رجیستری و مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تایید وقوع این سوء استفاده درباره روش کار قاچاقچیان، اظهار کرده بود: متاسفانه به دلیل آنکه گمرک توانایی کنترل این سامانه را ندارد، گاها چند صد یا چند هزار گوشی با یک کد ملی و یا شماره پاسپورت در سامانه مسافری، رجیستر می‌ شوند و این قاچاقچیان با سوء استفاده از این وضعیت، گوشی‌ های تلفن همراه را به این شیوه با معافیت 80 درصدی (دلاری) حق گمرکی در نظر گرفته شده برای گوشی‌ های مسافری ثبت و رجیستر می‌ کنند ( توضیحات سخنگوی رجیستری درباره فروش گوشی‌ های رجیستر شده در کشور همسایه ).

در نهایت راه این سوء استفاده با اطلاعیه گمرک مبنی بر رعایت واردات حداکثر یک گوشی روی هر پاسپورت بسته شد، اما متخلفان راه جدیدی را برای سوء استفاده پیدا کردند.

ثبت گوشی روی شماره پاسپورت جعلی

در پیگیری از بازار موبایل، فعالان بازار تلفن همراه گفتند که علیرغم الزامی شدن ثبت یک گوشی روی هر پاسپورت، اما همچنان سامانه اظهارنامه گمرکی گوشی مسافری باگ دیگری دارد ( روش جدید متخلفان برای دور زدن سامانه گمرکی گوشی مسافری ).

به گفته آنها، سوء استفاده کنندگان با ثبت یک گوشی روی هر شماره پاسپورت محموله‌ های گوشی را از سامانه گمرکی گوشی‌ موبایل مسافری وارد می‌ کنند. آنها به جای شماره پاسپورت حتی یک شماره جعلی به تعداد ارقام شماره‌ های اصلی پاسپورت وارد می‌ کنند که حتی این شماره پاسپورت وجود خارجی ندارد و اصالت این شماره بررسی نمی‌ شود.

ثبت گوشی‌ قاچاق با سوء استفاده از کپی کارت ملی خریداران سیم کارت

همچنین برخی گزارش‌ ها از بازار موبایل از بروز تخلف جدیدی در رجیستر کردن گوشی‌ های قاچاق، با سیم کارت رایگان حکایت دارد.

برای ثبت و فعال سازی گوشی‌ موبایل مسافری نیاز به سیم‌ کارت است و پیش از این امکان رجیستر کردن 1000 گوشی با یک سیم‌ کارت وجود داشت که به دلیل سوء استفاده قاچاقچیان، از ابتدای مرداد محدودیت 10 گوشی برای هر سیم‌ کارت وضع شد.

بر اساس این گزارش، برخی واردکنندگان موبایل با همکاری برخی فروشندگان سیم‌ کارت، روش جدیدی را برای تهیه سیم‌ کارت پیدا کرده‌ اند که در این روش فروشندگان، سیم‌ کارتی به رایگان به مشتری می‌ دهد و برای فعال‌ سازی سیم‌ کارت کپی کارت ملی می‌ گیرد، اما پس از فعال‌‌ شدن سیم‌ کارت، آن را به واردکننده تحویل می‌ دهد تا گوشی‌‌ های قاچاق را به نام گوشی مسافری رجیستر کند. در این معامله سودی نیز نصیب فروشنده سیم‌ کارت می شود و فروشنده سیم کارت پس از چند روز و انجام نقل و انتقال گوشی در سامانه رجیستری، سیم‌ کارت را به مشتری تحویل می‌ دهد.

ریشه مشکل در ناتوانی در تشخیص اصالت شماره پاسپورت

در پیگیری از کمیته اجرایی رجیستری این مشکلات ناشی از عدم اتصال سامانه گمرکی گوشی مسافری به سامانه ناجا و بررسی نشدن اصالت پاسپورت‌ ها و صحت سنجی ورود و خروج ها به کشور اعلام شد.

مجریان طرح رجیستری اعلام کردند: مرجع صدور پاسپورت در کشور ناجا است و بدون اتصال سامانه گمرکی گوشی مسافری به سامانه ناجا، راهی برای تشخیص اصالت شماره پاسپورت اعلامی یا در سفر بودن یا نبودن صاحب پاسپورت وجود ندارد. البته نیروی انتظامی وعده داده این مشکل را ظرف یک هفته حل کند.

وعده اتصال سامانه گمرکی گوشی مسافری و سامانه ناجا تا پایان مرداد محقق نشد

سخنگوی طرح رجیستری در پنجم مرداد ماه، اتصال سامانه گمرکی گوشی‌ موبایل مسافری و سامانه ناجا تا پایان مرداد را وعده داده بود.

وی افزود: در هفته گذشته در جلسه‌ ای با حضور وزیر ارتباطات، مسئولان نیروی انتظامی و گمرک، مقرر شد به زودی، نیروی انتظامی اطلاعات گذرنامه‌ ای را در اختیار گمرکات کشور قرار دهد تا زمینه این سوء استفاده قاچاقچیان از سامانه مذکور از بین رود. با محقق شدن این امر، هر مسافر با یک کد ملی یا یک شماره پاسپورت قادر خواهد بود فقط یک گوشی تلفن همراه را به صورت مسافری در سامانه ثبت کند و الزاما ثبت گوشی در سامانه با این روش تنها با محرز شدن مسافر بودن افراد امکان‌ پذیر خواهد بود.

ارسال نظر