ماجرای حذف بسته های اینترنتی ارزان چه بود؟

مدتی است هزینه اینترنت آن‌قدر زیاد شده که بسیاری از خانوارها به این موضوع اعتراض کردند. در گذشته بسته‌های بلندمدت وجود داشت اما از بهار امسال یکباره همه این بسته‌ها حذف شد.

ماجرای حذف بسته های اینترنتی ارزان چه بود؟

بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد بسته‌های اینترنتی در دولت دوازدهم مشمول تغییر شد، در سال۹۶ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد بسته‌های حجمی به‌زودی حذف خواهد شد و بسته‌های اینترنتی با شرایط بهتر عرضه می‌شود.

عرضه حجمی اینترنت هم این‌گونه بود که به‌عنوان مثال ۶۰گیگابایت اینترنت فروخته می‌شد و مدت زمان مشخصی برای مصرف آن وجود نداشت اما یکباره تصمیم گرفته شد بسته‌ های حجمی کنار گذاشته شود و بسته‌های اینترنتی جای آن را بگیرد.

حالا که چند سالی از این طرح می‌گذرد بسیاری از کاربران اینترنتی معتقدند شرایط قبلی بهتر از امکاناتی است که اکنون در دسترس قرار دارد.

اقدام هماهنگ

بسته‌های اینترنت‌همراه اردیبهشت ماه از فهرست عرضه‌ اپراتورها حذف شد. قبلا بسته‌های بلندمدت وجود داشت اما یکباره همه این بسته‌ها محدود و بسته‌های کوچک‌تر و البته گران‌تر در دسترس کاربران قرار گرفت. اسفند سال گذشته تعدادی از مدیران شرکت‌ های اینترنتی با انتقاد نسبت به تورم موجود، افزایش دستمزد کارکنان و گرانی هزینه‌های جانبی، خواستار افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی برای سال ۱۴۰۱ شدند. البته در بودجه امسال هم درآمد دولت از اپراتورها با افزایش ۱۰درصدی همراه بود.

افزایش پرداختی اپراتورها به دولت به معنای افزایش هزینه خدمات آنها به کاربران از جمله بسته‌های ‌اینترنتی است. کاربران دو اپراتور بزرگ همراه درحالی‌که پیش از این بسته یک‌ماهه با ۱۰گیگابایت ترافیک را می‌توانستند با قیمت ۲۹هزارو۵۰۰تومان خریداری کنند اکنون در بهترین حالت باید بسته یک‌ماهه با حجم ۷گیگابایت را با قیمت ۲۸هزارو۲۰۰تومان بخرند! این مسأله در مورد این بسته افزایش قیمت هر گیگابایت اینترنت بیشتر از ۳۶.۵درصد را نشان می‌دهد.

با وجود این، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات اعلام کرده است که برای اصلاح تعرفه‌های حوزه فناوری کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا مدل‌های مختلف را برای بازنگری تعرفه‌ها ترسیم کنند. خط‌قرمز این وزارتخانه افزایش تعرفه اینترنت، بدون افزایش کیفیت آن است و همچنین هیچ‌کسی در وزارت ارتباطات ‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست.

نرخ کف و سقف قیمت اینترنت

بر‌اساس قانون، تعرفه اینترنت برای سیمکارت دائمی بین سه تا ۴۰هزار تومان است و اپراتور اجازه دارد، در این محدوده بسته اینترنتی تعریف کند. به‌دلیل این‌که دو سال پیش (۱۳۹۹) اپراتورها کمتر از کف قیمت اینترنت را عرضه کرده بودند سازمان تنظیم مقررات رادیویی به‌عنوان جریمه اعلام کرد اپراتورها باید دو سال خدمات‌شان را با همان نرخ عرضه کنند.

این مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی (رگولاتوری) اجرا شد و اپراتورها آن را اجرا کردند. اردیبهشت امسال مهلت دو ساله به پایان رسید و بسته‌ها حذف شد. پیگیری خبرنگار ما از رگولاتوری این نتیجه را به‌دنبال داشت که اپراتورها می‌توانستند با نرخ جدید همان بسته‌ها را عرضه کنند و حذف نشوند.

هر چند کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات اعلام می‌کنند کندی اینترنت ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه بوده و برای انجام این کار نیاز است تا نرخ‌ها تغییر کند اما از سوی دیگر باید توجه داشت قدرت خرید خانوارها به میزان هزینه‌ها طی یک دهه گذشته رشد نکرده است. البته اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده اجازه افزایش قیمت اینترنت را به شرط افزایش کیفیت داده است و باید دید اپراتورها چه خدماتی در این زمینه ارائه می‌دهند.

وزارت ارتباطات: علاقه نداریم اما پیگیر هستیم

صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پیگیری وعده ارائه بسته پرحجم و بلندمدت اینترنت‌همراه گفت: اصولا اپراتورها باید بسته را به رگولاتوری پیشنهاد دهند تا ما بسته را تایید کنیم که ما این کار را انجام نمی‌دهیم. در این باره، درخواستی برای تعریف بسته بلندمدت موبایل بوده است که متقاضیان، این خواسته را به آقای وزیر منتقل کرده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته اینترنت‌همراه ۱۵گیگابایتی است اما در گذشته بسته ۷۰گیگابایتی هم داشته‌ایم، گفت: بسیاری از کاربران تلفن‌همراه مایل هستند که بسته بلندمدت هم داشته باشند. البته ما چندان مایل به ارائه بسته‌های بزرگ اینترنت‌همراه نیستیم، زیرا این کار رقابت با اینترنت ثابت بوده و هر چه بسته‌های بزرگ موبایل کمتر باشد، برای اینترنت ثابت بهتر است.

ارسال نظر