از فناوری به کار رفته در ساخت کفش های پیاده روی و اسپرت چه می دانید؟

در پنج سال گذشته ما شاهد پیشرفت‌های تکنولوژیکی بزرگی در ساخت کفش بوده‌ایم که همین موضوع تنوع را برای خریداران کفش های پیاده روی و اسپرت زیاد کرده است. در ادامه به فناوری های جدیدی که در ساخت کفش ها استفاده شده می پردازیم.

از فناوری به کار رفته در ساخت کفش های پیاده روی و اسپرت چه می دانید؟

از فناوری به کار رفته در ساخت کفش های پیاده روی و اسپرت چه می دانید؟

اولین اتفاق جدیدی که رخ داده ساخت فوم های سبک تر برای برگرداندن انرژی بیشتر است. در واقع پیش از این فناوری ساخت فوم ها سبک در دسترس نبود و امروز به لطف ساخت فوم های فوق سبک، کفش های راحت کمپانی های مشهور را به پا می کنیم. یک کارشناس حوزه کفش در این زمینه می گوید با ساخت کفش هایی که صفحه کربنی در لایه زیرین آنها قرار گرفته می توان انرژی فوم را هدایت کنید و با صرف انرژی کمتری بدوید. او معتقد است به دلیل ساخت کفش ها با این ابتکار جدید، در 3-4 سال گذشته بسیاری از رکوردهای دو و میدانی شکسته شده است چرا که دوندگان با پوشیدن این کفش ها سریعتر عمل می کنند.

او که تاکنون 54 کفش اسپرت مختلف را تجربه کرده در ادامه گفت: «یکی از نمونه‌های فوم که در این زمینه عالی عمل می کند را در کفش های نایکی مدل زوم ایکس می توان دید چرا که این کفش ها پرچمدار کفش های سبک و راحت هستند و بسیاری از ورزشکاران به استفاده از آن تمایل نشان داده اند چرا که فوم سبک و انعطاف پذیری به کار رفته در آن حس فوق العاده راحتی به فرد می دهد که از راه رفتن و دویدن خسته نمی شود.

نیروی محرکه از صفحات کربنی

با این حال، بزرگترین تأثیر بر عملکرد دویدن از سفتی خمشی طولی کفش می‌آید که به سختی تا کردن پنجه کفش تا پاشنه اشاره دارد. یک کفش نرم به راحتی خم می شود، در حالی که کفشی که با کفی سفت و صفحه میانی ساخته شده باشد به سختی خم می شود.

دانشمندان در مقاله Footwear Science، که کفش‌ها را از بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولید کفش آزمایش کرده‌ بودند، از این حالت به عنوان «اثر تتر» یاد می کنند. یک اره برقی را تصور کنید: در حالی که یک نفر وزن خود را پایین می آورد، سر دیگر آن بالا می رود. اساساً همین اتفاق در مورد یک صفحه کربنی نیز رخ می دهد. و هرچه ارتفاع پشته کفش بزرگتر باشد، صفحه می تواند منحنی بیشتری داشته باشد.

"اگر انحنای صفحه به درستی طراحی شده باشد، اثر تترمنجر به نیرویی می‌شود که بر روی پاشنه فشار وارد می‌کند که در مکان مناسب (در پاشنه پا) و در زمان مناسب (در طول زمان) عمل می‌کند.

با این حال هنوز این موضوع به اثبات نرسیده که استفاده از کفش های فوق مدرن منجر به حذف آسیب دیدگی ها می شود. شاید در آینده نزدیک این اتفاق مهم نیز در دسترس قرار بگیرد.

ارسال نظر