فرهنگ‌سازی به سبک ژاپن | عکاسی بدون صدا با آیفون ممنوع!

ژاپنی‌ها در راستای احترام به حفظ حریم شخصی تدبیر جالبی اندیشیده‌اند و آن منع عکاسی مخفیانه و بدون صدا از افراد است. اما این فرهنگ‌سازی چه ارتباطی با گوشی آیفون دارد؟

فرهنگ‌سازی به سبک ژاپن | عکاسی بدون صدا با آیفون ممنوع!

قطع صدای شاتر دوربین در آیفون‌های ژاپنی غیر ممکن است!

شاید جالب باشد بدانید که در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال از آیفون استفاده می‌کنند. این گوشی‌های محبوب اپل اغلب در کشورهای آسیای شرقی مثل چین، مالزی، تایوان و سنگاپور سرهم‌بندی و تولید شده و سپس سفر خود را به سایر نقاط جهان آغاز می‌کنند. اما آیا می‌دانستید امکانات و ویژگی‌های آیفون‌ها بسته به قوانین کشور مقصد متفاوت است؟

گوشی‌های آیفون با پارت نامبرهای مختلفی تولید می‌شوند. پارت نامبر یا همان شماره قطعه (PN)، شناسه طرح یا یک قطعه در یک صنعت خاص است که اطلاعات لازم از جمله نحوه تولید، شرکت سازنده و سال ساخت را در اختیار افراد می‌گذارد. گوشی‌هایی که در ایران عرضه می‌شوند نیز با توجه به پارت نامبر خود، امکانات و البته محدودیت‌های مختلفی دارند. در حال حاضر کامل‌ترین آیفون قابل خریداری در کشور، دارای پارت نامبر ZA (متعلق به سنگاپور) است.

گوشی‌های عرضه شده در چین، ایالات‌متحده، امارات و ژاپن نیز با محدودیت‌های خاصی مواجه هستند. به عنوان مثال، ممکن است یک گوشی قابلیت استفاده هم‌زمان از دو سیم‌کارت را نداشته باشد و یا از فیس تایم صوتی پشتیبانی نکند. اما نکته‌ای که نظر ما را به خود جلب کرده محدودیت جالب آیفون‌های ژاپنی است که در راستای احترام به حفظ حریم شخصی افراد اعمال شده است.

کاربران ژاپنی به هیچ عنوان نمی‌توانند صدای شاتر آیفون را قطع کنند. بدان معنا که اگر دارای گوشی با پارت نامبر ژاپنی باشید، نمی‌توانید به صورت مخفیانه از شخص دیگری عکس بگیرید؛ چراکه صدای شاتر دوربین شما را لو می‌دهد.

ژاپنی‌ها سابقه درخشانی در ترویج رفتارهای مثبت (همچون مطالعه و کتاب‌خوانی) دارند. این گونه اقدامات و فرهنگ‌سازی‌ها نیز باعث می‌شود پیشرفت تکنولوژی حریم خصوصی افراد را بیش از این به خطر نیندازد.

ارسال نظر