نحوه محاسبه قیمت گوشی وارداتی چگونه است؟

علاوه بر تعرفه گمرک، عوامل متعددی در محاسبه قیمت گوشی وارداتی دخیل هستند که هر یک از آن‌ها باعث افزایش قیمت نهایی محصول می‌شوند.

نحوه محاسبه قیمت گوشی وارداتی چگونه است؟

محاسبه قیمت گوشی وارداتی

تاکنون برای شما سؤال شده که چرا قیمت آیفون 13 پرو مکس 1099 دلاری در ایران حدود 40 میلیون تومان است؟

هر محصول وارداتی مثل گوشی یا تبلت از بدو فروش توسط شرکت اصلی تا زمانی که در دست مشتری قرار می‌گیرد، بارها مورد افزایش قیمت قرار می‌گیرد. هزینه‌های مختلف مثل بیمه، هزینه حمل‌ونقل، تعرفه گمرک، سود فروشنده و غیره، همگی در محاسبه قیمت گوشی وارداتی دخیل هستند.

در ادامه، شما را با روند محاسبه قیمت گوشی وارداتی و تحمیل هزینه‌ها در هر مرحله آشنا می‌کنیم.

نحوه قیمت گذاری گوشی وارداتی چگونه است؟

در مرحله اول، شرکت واردکننده گوشی‌های هوشمند را با نرخ دلار آزاد از شرکت تولیدکننده خریداری می‌کند. شرکت واردکننده متعهد می‌شود که در یک برهه زمانی خاص، کالاها را وارد خاک ایران کند.

در مرحله بعدی، گوشی‌ها وارد خاک ایران می‌شوند و به محض ورود، تعرفه گمرک 5% (فعلا بر مبنای ارز دولتی 4200 تومانی) روی قیمت آن‌ها اعمال می‌شود. فاکتورهای دیگری مثل هزینه بیمه، حمل‌ونقل و مدت‌زمان تحویل نیز قیمت گوشی را حدود 1 الی 2 درصد افزایش می‌دهند.

محاسبه قیمت گوشی وارداتی

در مرحله سوم، کالا از گمرک ترخیص می‌شود و شرکت واردکننده می‌تواند آن‌ها را به بازار (عمده‌فروشان) عرضه کند. ولی بر اساس قوانین تعزیرات و امور مالیاتی، واردکننده مجاز است قیمت گوشی را تا 15 درصد افزایش دهد.

در این مرحله عوامل دیگری نیز وجود دارند که در محاسبه قیمت گوشی وارداتی تأثیر می‌گذارند. عوارض شهرداری و مالیات بر ارزش‌افزوده موجب افزایش 9 درصدی و خدمات پس از فروش باعث افزایش حداکثر 3 درصدی قیمت محصول وارداتی می‌شود. عمده‌فروش در این مرحله گوشی‌های هوشمند را خریداری می‌کند.

در مرحله بعد، نوبت به عمده‌فروش می‌رسد تا قیمت گوشی وارداتی را افزایش دهد. عمده‌فروش مجاز است حداکثر تا 3 درصد قیمت گوشی را افزایش داده و در اختیار خرده‌فروشان قرار دهد.

خرده‌فروشان و مغازه‌داران محلی آخرین ضربه را بر پیکر بی‌جان خریدار می‌زنند! در این مرحله، قیمت گوشی حداکثر تا 7% افزایش یافته و در نهایت در دسترس خریدار قرار می‌گیرد.

محاسبه قیمت گوشی وارداتی

روند کلی محاسبه قیمت گوشی وارداتی به شرح بالا است. حال در این میان شرکت واردکننده، عمده‌فروش و یا خرده‌فروش به دلایل مختلف مثل رقابت در بازار، ممکن است از بخشی از سود خود چشم‌پوشی کرده و کالا را با قیمت پایین‌تری در اختیار خریدار قرار دهند.

به همین خاطر است که معمولا گوشی‌های هوشمند در فروشگاه‌های مختلف با قیمت متفاوت عرضه می‌شوند. در ضمن، اگر مدت زیادی از تاریخ عرضه یک محصول گذشته باشد، عمده‌فروش یا خرده‌فروش ممکن است به طور کامل از سود خود دست بکشند تا محصول در انبار نماند.

ارسال نظر