بازار تلفن همراه کشور، بی تأثیر از نوسانات ارزی اخیر

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه تأکید کرد نوسانات ارزی در ۲ هفته اخیر تأثیری بر قیمت تلفن همراه نگذاشته و در برخی مدل‌ها شاهد کاهش قیمت نیز بوده‌ایم.

بازار تلفن همراه کشور، بی تأثیر از نوسانات ارزی اخیر

بررسی‌های ایرنا از بازار تلفن همراه نشان می‌دهد با وجود اینکه در ۲ هفته گذشته بازار ارز دچار نوساناتی شد و روند افزایشی داشت، اما بازار موبایل به دلیل اشباع از مدل‌های مختلف با افزایش قیمت مواجه نشد.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه درباره وضعیت بازار تلفن همراه گفت: «روند طبیعی ثبت سفارش و تخصیص ارز باعث شده بازار تلفن همراه اشباع شود. همچنین در دسترس بودن تلفن همراه در بازار باعث شده بازار رقابتی شکل بگیرد.»

این مقام صنفی با بیان اینکه شرکت‌ها باید در فروش خود گردش ایجاد کنند، گفت: «گاهی اوقات واردکنندگان تلفن همراه، دستگاه‌های تلفن را حتی بدون سود به فروش می‌رسانند. اکنون به دلیل اینکه شرکت‌های واردکننده کالاهای خود را از انبار خارج کرده‌اند، شاهد بالا رفتن قیمت نبوده‌ایم.»

وی بیان داشت: «در ۲ هفته گذشته بازار ارز دارای نوساناتی بوده، اما اشباع بودن بازار باعث شد این نوسانات روی قیمت تلفن همراه تأثیر نگذارد و در برخی موارد حتی قیمت‌ها تا ۲ درصد نیز کاهش پیدا کند.»

عالیان افزود: «در تلاش هستیم با برگزاری جلسه با ذی‌نفعان دولتی، بازار را در همین حالت اشباع نگه داریم تا فرآیند تأمین کالا با مشکل مواجه و دچار اختلال نشود. اگر تقاضا افزایش یابد و نتوانیم کالای مورد نیاز را تأمین کنیم، تعادل عرضه و تقاضا به‌هم می‌خورد و دچار افزایش قیمت خواهیم شد.»

وی درباره همکاری ذی‌نفعان دولتی برای آرام نگه داشتن بازار تلفن همراه نیز گفت: «از زمانی که واردات تلفن همراه به صورت رسمی و قانونی انجام می‌شود، ذی‌نفعان دولتی همه تلاش خود را کرده‌اند تا با تسهیل شرایط، بازار به اندازه نیاز تأمین شود.»

بنا بر اعلام انجمن واردکنندگان تلفن همراه، در یک سال گذشته ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است. بر اساس این آمار، از این تعداد دستگاه که وارد کشور شده، ۱۷ میلیون و ۶۴۰ هزار موبایل وارد شبکه ارتباطی کشور و مصرف شده‌اند. ‌انجمن واردکنندگان تلفن همراه اعلام کرده است افزایش واردات تلفن همراه متناسب با افزایش مصرف بوده و حتی در مقاطعی مصرف از واردات پیشی گرفته است.

ارسال نظر