جزئیات برقراری تماس صوتی بین ۳ پیام‌رسان داخلی و اپراتور‌ها

 تماس صوتی (Call Out) نوعی قابلیت تماس بین پیام‌رسان‌ها و اپراتورها فراهم می‌کند و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیام‌رسان مشابه داشته باشند.

جزئیات برقراری تماس صوتی بین ۳ پیام‌رسان داخلی و اپراتور‌ها

برای نمونه کاربری که پیام‌رسان گپ یا سروش و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده باشد، می‌تواند از طریق این پیام‌رسان با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس بگیرد.

پس از محدود شدن برخی پیام‌رسان‌های‌ خارجی طی سال‌های گذشته و در چندین مرحله، مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی آغاز شد؛ اگرچه هنوز تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی با رقبای خارجی‌شان قابل مقایسه نیست، اما برخی افراد استفاده از امکانات ابزارهای بومی را به ابزارهای خارجی ترجیح می‌دهند.

طبق برخی تحلیل‌ها، امکانی چون پرداخت از طریق پیام‌رسان‌های بومی از مواردی است که نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی، برای این ابزارهای داخلی برتری ایجاد می‌کند. اکنون برخورداری از امکان تماس صوتی برای پیام‌رسان‌های بومی هم می‌تواند ویژگی دیگری باشد که کاربران را به استفاده از این ابزارها تشویق کند.

در این باره معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت گذشته، با اشاره به مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود اپراتورها موظف هستند خدمات لازم برای برقراری امکان Call out در پیام‌رسان‌ها را برای آنها فراهم آورند و بر اساس این مصوبه، موضوع اتصال متقابل اپراتورها با پیام‌رسان‌ها با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی که اعضای آنها به پنج میلیون کاربر رسیده باشد، فراهم شده بود.

بر این اساس، پس از ابلاغ مصوبه ضوابط و تعرفه اتصال متقابل پیام رسان‌های اجتماعی داخلی به اپراتورهای تلفن همراه، قرار شده بود امکان برقراری تماس صوتی از طریق پیام رسان‌ها با شبکه این اپراتورها برقرار شود؛ در همین راستا در سال جاری و به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد که به زودی امکان تماس از سه پیام‌رسان ایرانی با اپراتورهای تلفن ثابت و همراه فراهم می‌شود بر این اساس هر پلتفرمی که ضوابط لازم را داشته باشد حتما امکان ارائه سرویس call out برایش فراهم می شود؛ همچنین گفته شده بود سه پلتفرم داخلی ضوابط و شرایط ارائه سرویس را داشته‌اند و برقراری سرویس به اپراتورها ابلاغ شده و این امید وجود دارد تا طی هفته‌های آینده این امکان به شکل عمومی برای مردم فراهم شود.

در همین رابطه پیگیری از اپراتور همراه اول درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی تماس صوتی با مشترکان موبایل از طریق پیام‌رسان‌های داخلی به این نتیجه رسید که درحال حاضر اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است و بیشتر این آمادگی باید از سوی پیام‌رسان‌ها وجود داشته باشد و اپراتورهای تلفن همراه کارشان راحت است و خیلی پیچیدگی ندارند؛ به طور مثال همراه اول و یک پیام رسان داخلی مانند روبیکا مشکلی ندارند ولی باید این سرویس را با دو الی سه پیام رسان دیگر ارائه دهیم؛ بنابراین کارهای زیربنایی این موضوع درحال انجام است و نتیجه این موضوع را خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می کند زیرا در یک سمت اپراتورها هستند و در سمتی دیگر تعدادی پیام رسان قرار دارند اما اینکه کدام پیام‌رسان‌ها باید باشند و سرویس چگونه خواهد بود را وزارت ارتباطات اعلام می کند.

همچنین اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) درباره این موضوع اعلام کرد این طرح برای اجرایی شدن نیازمند دو اقدام فراهم شدن زیرساختهای فنی در سمت اپلیکیشنها و تعیین تعرفه اقتصادی که پاسخگوی توسعه مورد نیاز شبکه باشد، است.

در هر حال یکی از پلتفرم‌های داخل در اربعین امسال توانست این سرویس را به صورت گسترده در اختیار زائران حسینی قرار دهد. کاربران این پیام رسان می‌توانستند از طریق تماس صوتی این اپلیکیشن، با استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانسل یا همراه اول در عراق، به صورت مستقیم با خطوط ثابت یا همراه ایرانی تماس صوتی رایگان برقرار کنند بدون اینکه لازم باشد شخص دریافت‌کننده تماس، روبیکا را روی دستگاه خود نصب داشته باشد.

منبع : آخرین خبر

ارسال نظر