نور آبی صفحه‌نمایش‌ها، خواب را از شما می‌گیرد!

رسانه کلیک – نور آبی صفحه‌نمایش‌ها کیفیت خواب شمارا از بین می‌برد و باعث کاهش ماده ملاتونین (عنصر شیمیایی مؤثر در رفع بی‌خوابی) می‌شود.

نور آبی صفحه‌نمایش‌ها، خواب را از شما می‌گیرد!

در رختخواب هستید و گوشی‌تان در دستتان است و در حال چک کردن صفحات اجتماعی خود هستید، شاید این اتفاق در انتهای شب و در هنگام خواب برای همه ما خوشایند باشد ولی نمی‌دانیم که در همین زمان چه ضرری به بدن خود وارد می‌کنیم.

تحقیقات جدید منتشرشده توسط محققان دانشگاه Houston نشان داده است که اختلال خواب براثر استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت ها در آخر شب، در حال افزایش است و کیفیت خواب افراد در جوامع مدرن در حال از بین رفتن است.

لیزا اوسترین، یکی از محققان این پروژه آزمایشی بر روی افراد در بازه سنی ۱۷ تا ۴۲ سال انجام داده است. در این تحقیق از افراد خواسته‌شده تا عینک مخصوصی را سه ساعت قبل از خواب به چشمان خود بزنند. این عینک آسیب‌های نور آبی صفحه‌نمایش‌ها را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد افراد در شب راحت‌تر به خواب بروند.

پس از بررسی تحقیقات نتایج جالبی به‌دست‌آمده است. افرادی که از عینک‌های مخصوص هنگام خواب استفاده کرده‌اند با افزایش ۵۸ درصدی ملاتونین مواجه شده‌اند. ملاتونین ماده شیمیایی است که به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. این میزان حتی از مکمل‌های خوراکی ملاتونین که افراد برای رفع بی‌خوابی استفاده می‌کنند هم بیشتر بوده است.

نکته اصلی که لیزا اوسترین به آن اشاره داشته است این بوده که نور آبی صفحه‌نمایش تأثیر مخرب و جبران‌ناپذیری بر روی عملکرد مغز و مکانیسم بدن ما می‌گذارد.

طول‌موج آبی فعال‌کننده فوروسپتورها هستند که ملاتونین ها را سرکوب می‌کنند، به همین دلیل هر چه بیشتر به صفحه‌نمایش گوشی خود نگاه کنید تا خواب به چشمان شما بیاید، بی‌خواب‌تر می‌شوید.

برای افزایش کیفیت خواب راه‌کارهای زیادی وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها محدود کردن زمان استفاده از گوشی هوشمند و استفاده نکردن از آن در ساعات قبل از خواب است. استفاده از عینک‌های آنتی رفلکس در حین کار با گوشی هوشمند می‌تواند نتیجه بسیار مثبتی در بهبود کیفیت خواب داشته باشد.

فنّاوری هم برای کاهش آسیب‌های نور آبی صفحه‌نمایش‌ها فکرهایی کرده است. در سیستم‌عامل iOS و اندروید ۷ حالتی با عنوان Night قرار دارد که شما می‌توانید تلفن همراه خود را بر روی این حالت قرار دهید تا نورهای مزاحم آبی کمتر شوند. برنامه f.lux مخصوص کامپیوترها است، کاربرانی که زیاد از لپ‌تاپ یا کامپیوتر استفاده می‌کنند می‌توانند این برنامه را دانلود کنند و نور آبی صفحه‌نمایش خود را کاهش دهند.

ارسال نظر