دریچه دیافراگم دوگانه سامسونگ گلکسی اس 9 را بهتر بشناسید

رسانه کلیک - گوشی های پرچمدار سامسونگ به نام گلکسی اس ۹ و گلکسی S9 پلاس از دریچه دیافراگم دوگانه‌ای بهره می‌برند که قادر است گشادگی دیافراگم دوربین را بسته به نور محیط تنظیم کرده و تصاویر بسیار باکیفیتی را به ثبت برساند.

دریچه دیافراگم دوگانه سامسونگ گلکسی اس 9 را بهتر بشناسید

کارخانه‌های گوشی‌سازی همیش به دنبال راه‌های جدیدتر برای ایجاد تفاوت و توسعه در دوربین‌ گوشی‌های خود هستند. از تکنولوژی سنسور دوگانه بگیرید تا نرم‌افزاری که پردازش بهینه‌تری دارد. امسال نیز سامسونگ به دنبال اضافه‌کردن یک آپشن جدید برای دوست‌داران عکاسی است. دریچه دیافراگم دوگانه‌ای که در پرچمدار آینده این شرکت یعنی گلکسی اس 9 قرار می‌گیرد.

گلکسی اس 9 با یک دوربین جدید 12 مگاپیکسلی تولید می‌شود که قادر است دریچه دیافراگم خود را بین f/1.5 و f/2.4 تعویض کند. این اولین محصولی نیست که با این تکنولوژی ساخته شده است. گوشی تاشو رده بالای سامسونگ به نام W2018 نیز از این طراحی بهره می‌برد.

دریچه دیافراگم یک دوربین به اندازه‌ای اشاره می‌کند که این دریچه برای رسیدن نور به سنسور باز می‌شود. دیافراگم به مقیاس f-stops اندازه‌گیری می‌شود و از تقسیم فاصله فوکوس بر اندازه باز‌شدن دریچه به دست می‌آید. هرچه f-stops کوچکتر باشد به این معنا است که دریچه بیشتر باز شده و نور بیشتری به سنسور می‌رسد. گلکسی اس 9 می‌تواند بین دو اندازه باز شدن تغییر کند که این باعث اضافه‌شدن مفاهیم جالبی به عکاسی می‌شود.

چرا دریچه دیافراگم دوگانه؟

چون دوربین گوشی‌های هوشمند سنسورهای بسیار کوچکی نسبت به همتایان DSLR خود دارند. و از آنجا که رسیدن نور به سنسور، مسئله مهمی در عکاسی است، اگر گوشی‌های هوشمند به دنبال تصاویر باکیفیت‌تری هستند، باید از این تکنولوژی استفاده کنند. عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند در نور کم بطور محسوسی پایین می‌آید، احتمالا خودتان کیفیت تصاویری که در شب گرفته می‌شود را دیده‌اید. دریچه دیافراگم عریض‌تر (f-stop کوچکتر) اجازه تابش بیشتر نور را می‌دهد و این مشکل را حل می‌کند.

هدف سامسونگ این است که با فرستادن نور بیشتر به سنسور، ظاهر تصاویری که در شب و نور کم گرفته می‌شود را بهبود ببخشد. دیافراگم بسیار عریض باید با طراحی و لنزهای جدید، به تعادل مناسبی برسند. با این کار، تغییرات یا اعوجاج احتمالی تصاویر از قبیل عدم شارپ‌شدن، مات‌شدن یا شعله‌ور شدن آن‌ها به حداقل خود می‌رسد. دریچه دیافراگم عریض‌تر به خودی خود باعث افزایش کیفیت تصاویر گرفته‌شده با دوربین موبایل نمی‌شود. بلکه فقط می‌تواند به عکاسی در نور کم و با شرط درست عمل‌کردن سایر قطعات دوربین کمک کند.

مسئله‌ای که به همین اندازه اهمیت دارد، رسیدن نور زیاد در محیط‌های روشن است. با اینکه ISO پایین و شاتر سریع‌تر می‌تواند از رسیدن نور زیاد به دریچه دیافراگم عریض‌تر جلوگیری کند، اما به همان نسبت گزینه‌های عکس‌برداری را محدود می‌کند و حتی ممکن است نور به درستی به سنسور نرسد. محدودکردن نور با استفاده از دریچه کوچکتر دوم، راه‌حل مناسبی است که بهترین موقعیت را برای عکس‌برداری به وجود می‌آورد. این ویژگی بسیار مهمی برای عکاسان حرفه‌ای است.

همچنین مهم است که رابطه بین دریچه دیافراگم، عمق میدان و فاصله فوکوس را به یاد داشته باشید. به این خاطر که سنسورهای گوشی بسیار نزدیک به لنز قرار دارند، میدان دید بسیار عریض است و عمق آن به هیچ عنوان سطحی و کم‌عمق نیست. با این حال، این قابلیت درست مانند دوربین دوگانه اپل که در آیفون خود بکار برد، باعث می‌شود تا هنرمندنماها چند صباحی را به پز دادن و سرگرم‌شدن با آن سر کنند.

گسترده‌شدن دریچه دیافراگم باعث کم شدن عمق میدان و تار شدن پس زمینه تصاویر می‌شود. علاوه بر بهبود عکس‌برداری در نور کم، گسترش دریچه دیافراگم به عکاسان اجازه می‌دهد تا خلاقیت بیشتری در عکاسی خود به خرج دهند.

ساز و کار دیافراگم دوگانه گوشی های سری گلکسی اس 9

بنظر می‌رسد که دریچه دیافراگم دوگانه سامسونگ درست مانند دریچه‌های متغیر سنتی عمل می‌کند. در تصاویری که ما از W2018 دیدیم، به یک نسخه قراردادی از تیغه‌های کوچک‌شده روی هم افتاده دریچه دیافراگم برای کنترل اندازه باز شدن آن اشاره شده بود. این تکنولوژی کاملا مکانیکی است.

دریچه دیافراگم دوگانه سامسونگ گلکسی اس 9 چیست؟

با این حال، سامسونگ به جای اینکه اجازه بدهد کاربر، اندازه دریچه دلخواه خود را از بین طیف موجود میان بیشترین و کمترین اندازه، انتخاب کند، او را محدود به دو انتخاب f/1.5 و f/2.4 کرده است. دقیقا مشخص نیست که چرا فقط دو گزینه برای اندازه دریچه دیافراگم قرار داده شده است. احتمال این هست که برخی محدودیت‌هایی در تکنولوژی مینیاتوری لبه‌های این دریچه، نسبت به دوربین‌های بزرگتر وجود داشته باشد. همچنین، به احتمال زیاد تغییرات کوچک در اندازه‌های مختلف دریچه دیافراگم آنچنان تاثیری در عملکرد دوربین ندارد و بیشترین تغییر محسوس در اندازه‌های کمترین و بیشترین است.

همچنین می‌تواند این یک تصمیم نرم‌افزاری باشد. زیرا دادن تنظیمات دیافراگم به کاربرانی که به سادگی و سریع‌بودن تنظیمات گوشی هوشمند، عادت کرده‌اند، کار عاقلانه‌ای نیست.

سامسونگ دو گزینه خودکار و دستی (در نسخه پیشرفته) را برای آنکه نیاز تمام مشتری‌ها را پوشش دهد، در دستگاهش قرار داده است.

تصاویر بهتر با پرچمداران سامسونگ

در نهایت مهم‌ترین مسئله این است که آیا این گوشی می‌تواند تصاویر بهتری ثبت کند یا خیر؟ آخرین نسل لنزهای تله فوتو نتوانستند کیفیت عکسبرداری با موبایل را تکان اساسی بدهند. همچنین، هیچ تضمینی نیست که تکنولوژی دریچه دیافراگم دوگانه سامسونگ نیز بتواند این کار را انجام دهد.

روی کاغذ به نظر می‌رسد این گوشی تصاویر بهتری ثبت می کند. بهینه‌سازی دریچه دیافراگم دوربین برای نور ضعیف و کافی قطعا تاثیر زیادی بر رسیدن نور به سنسور دارد (نقطه ضعف همیشگی دوربین گوشی‌های هوشمند). همچنین به احتمال زیاد، عکاسان گزینه‌های بیشتری برای عکاسی با این گوشی خواهند داشت.

ارسال نظر