سازندگان تلفن همراه چه محدودیت‌هایی در گوشی‌های اندرویدی ایجاد می‌کنند؟

رسانه کلیک - سازندگان تلفن همراه با ساز و کارهای خاصی باعث ایجاد محدودیت های گوشی های اندرویدی می شوند؛ در این مطلب با تعدادی از این محدودیت ها آشنا می شوید.

سازندگان تلفن همراه چه محدودیت‌هایی در گوشی‌های اندرویدی ایجاد می‌کنند؟

از آنجایی که سیستم عامل اندروید یک پلتفرم آزاد محسوب می شود، کمپانی های سازنده تلفن های هوشمند به راحتی قادرند تا تغییرات انحصاری خودشان را در آن ایجاد کنند. این تغییرات گاهی می تواند برخلاف عقیده سازنده، بیشتر باعث محدود شدن دستگاه و عملکرد آن شود. سازندگان تلفن های هوشمند به روش های مختلف، این محدودیت های آزاردهنده را در تولیدات‌شان‌ ایجاد می کنند که شاید این اقدام اصلا باب میل کاربران نباشد. در این مطلب به چند مورد از محدودیت های گوشی های اندرویدی اشاره می کنیم. همراه کلیک باشید.

برنامه های از پیش نصب شده

دقیقا مانند رایانه ها با سیستم عامل ویندوز، بر روی گوشی های اندرویدی هم تعداد زیادی اپلیکیشن از پیش نصب شده وجود دارد. گاهی این اپ ها مانند برنامه سلامتی که در گوشی های سامسونگ می بینیم، می توانند بسیار مفید باشند، اما در اکثر مواقع قضیه متفاوت بوده و هیچ فایده‌ای برای کاربر ندارند. حتما شما در تلفن همراه خود با این دسته از برنامه هایی که هیچگاه اجرا نشده‌اند و هنوز هم از کاربردشان بی خبر هستید، مواجه شده‌اید.

اما مشکل فقط به حضورشان در گوشی ختم نمی شود؛ این دسته از اپلیکیشن ها فضای زیادی از حافظه دستگاه را اشغال می کنند و بدتر از همه اینکه به این آسانی ها هم قابل حذف نیستند؛ برای مثال، کاربران اندروید معمولا ترجیح می دهند تا از برنامه جی میل برای مدیریت ایمیل های خود استفاده کنند، بنابراین نیازی به برنامه ایمیل مخصوص سازنده که از پیش بر روی گوشی نصب شده، نخواهد بود. این قضیه برای برنامه های دیگری مانند مرورگرها، پلیرها و غیره نیز صادق است.

اپ های از پیش نصب شده در گوشی های اندرویدی حذف نمی شوند و شما تنها می توانید آن ها را غیرفعال (Disable) کنید که البته این کار تاثیری بر فضای خالی حافظه دستگاه شما نمی گذارد. در واقع با غیر فعال کردن اپ تنها آیکون آن از صفحه اصلی پنهان می شود.

در صورتی که دستگاه اندرویدی شما روت شده باشد، می توانید با استفاده از برنامه هایی مانند Titanium Backup و یا نصب کاستوم رام ، اپ های از پیش نصب شده در گوشی اندرویدی خود را پاک کنید.

پوسته هایی که به کاربر تحمیل می شوند!

کمپانی هایی مانند سامسونگ، ال جی و اچ تی سی ترجیح می دهند تا ظاهر اندروید را به طور کامل تغییر دهند. این تغییرات از تم اصلی لانچر شروع شده و حتی به اپ های مختلف موجود در گوشی هم رسیده است. در واقع آزاد بودن پلتفرم اندروید چنین اجازه‌ای را به سازندگان مختلف می دهد. رابط کاربری موجود در گوشی های سامسونگ هیچ شباهتی به اندروید خام نداشته و در صورتی که با آن مشکلی داشته باشید، کار زیادی در این زمینه نمی توانید انجام دهید.

استفاده از لانچرهای مختلف در این بخش شاید کاربردی باشد. اگرچه لانچر نمی تواند ظاهر کلی سیستم را تغییر دهد، اما بر روی صفحه اصلی، آیکون ها و بخش های محدودی از رابط تاثیر می گذارد.

راه حل دیگر موجود برای تغییر ظاهر رابط کاربری در گوشی اندرویدی، نصب کاستوم رام های مختلف مانند LineageOS است که با تغییرات بر روی فایل های سیستمی، به صورت حرفه‌ای تری بر بخش ظاهری دستگاه تاثیر می گذارد.

تاخیر در انتشار آپدیت ها

سازندگان تلفن های هوشمند اندرویدی، در طول سال مدل های مختلفی از گوشی ها را با ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری متفاوت معرفی می کنند. از آنجایی هم که کمپانی های سازنده علاقه فراوانی به شخصی سازی های انحصاری خود دارند، کار پشتیبانی از محصول را برای سازنده بسیار دشوارتر از قبل می کنند. این ضعف مخصوصا در بخش نرم افزاری و انتشار آپدیت برای محصول بیشتر خودش را نشان می دهد.

برای مثال، کمپانی سامسونگ با داشتن چندین مدل میان رده و پرچمدار با وجود ویژگی های مختلف در هر کدام و شخصی سازی های انحصاری خودش، نمی تواند پشتیبانی نرم افزاری به موقعی از محصولاتش داشته باشد و به همین دلیل هم معمولا بیشترین تمرکزش را در امر انتشار آپدیت، به پرچمدارانش اختصاص می دهد. این موضوع کاربر را بیشتر به سمت خرید پرچمداران سوق می دهد.

متاسفانه برای این امر نمی توان کار زیادی انجام داد و باز هم باید سراغ کاستوم رام ها رفت. توسط این رام های دست کاری شده، می توانید به جدیدترین نسخه های موجود از سیستم عامل با قابلیت های نرم افزاری فراوان دست یابید. البته این مورد هم باید در نظر داشت که کاستوم رام مناسب برای گوشی شما باید از قبل موجود باشد تا از آن استفاده کنید.

بوت لودرهای قفل شده

قفل بودن بوت لودر در گوشی اندرویدی مانع نصب سیستم عامل های دیگر توسط کاربر می شود. در واقع بوت لودر جایی است که فایل های نصبی سیستم عامل از آنجا بر روی دستگاه شما نصب می شوند و در صورت قفل بودن، اجازه دسترسی به آن را نخواهید داشت.

کمپانی های سازنده معمولا به دلایل امنیتی، بوت لودر موجود در تولیدات خودشان را قفل می کنند تا کاربر به آن دسترسی نداشته باشد. البته راه های مختلفی برای هک و شکستن قفل بوت لودر موجود بوده که برای گوشی های مختلف قابل استفاده است.

با باز بودن بوت لودر می توانید از رام های مختلفی چون LineageOS بر روی گوشی خود استفاده کنید و محدودیت هایی را که در نسخه استوک توسط سازنده قرار گرفته، دور بزنید. در صورتی که دارای یک گوشی اندرویدی با بوت لودر قفل شده هستید، می توانید از ترفندهای موجود در اینترنت برای باز کردن آن استفاده کنید. البته این کار کمی تخصصی بوده و بهتر است در صورتی که اطلاعات کاملی در این زمینه ندارید، این کار را به مختصصین این حوزه بسپارید.

نظر شما در رابطه با محدودیت هایی که سازندگان تلفن های هوشمند اندرویدی برای کاربران ایجاد می کنند ، چیست؟ اگر با چنین مواردی در گوشی خود مواجه شده‌اید، ما و سایر کاربران را از طریق بخش نظرات مطلع کنید.

ارسال نظر