چرا باید به امنیت و کارایی باتری گوشی‌های هوشمند بیشتر توجه شود؟

رسانه کلیک – در این مطلب به بررسی لزوم توجه بیشتر شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند به مساله امنیت و کارایی باتری‌ گوشی‌ها و اقدامات انجام گرفته در این زمینه می‌پردازیم.

چرا باید به امنیت و کارایی باتری گوشی‌های هوشمند بیشتر توجه شود؟

همانطور که می‌دانید آیفون ۸ ۲۱ شهریور ماه رونمایی می‌شود و طبق اطلاعات منتشر شده از ویژگی‌های کاملا جدیدی مانند صفحه‌نمایش لبه‌به‌لبه Super AMOLED، شارژ بی‌سیم و عدم وجود دکمه‌های فیزیکی در جلوی گوشی برخوردار است؛ اما ممکن است برای برخی از افراد هیچ یک از این ویژگی‌ها مهم نباشد و فقط عمر باتری بیشتر گوشی برای آن‌ها اهمیت داشته باشد. به نظر نمی‌رسد که اپل در طراحی آیفون ۸ اقدام خاصی در این زمینه انجام داده باشد. عمر باتری برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد؛ اما گوشی‌های آیفون در این زمینه در کل در سطح خوبی نیستند و عمر باتری آن‌ها در حد یک روز است و در صورتی که کاربر استفاده سنگینی از گوشی خود داشته باشد، ممکن است شارژ باتری بعد از پنج یا شش ساعت تمام شود. این موضوع حتی در مورد گوشی‌های نسبتا جدید اپل مانند آیفون ۶ اس نیز کاملا صدق می‌کند.

حتی پرچم‌دار سال گذشته اپل یعنی آیفون ۷ نیز این مشکل را دارد و با وجود اینکه این گوشی از ویژگی‌ها و طراحی کاملا خوبی برخوردار است؛ اما از نظر برخی از کاربران، عمر باتری کم آن یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود و به زحمت به یک روز می‌رسد و حتی ممکن است مجبور شوید در طول روز نیز آن را شارژ کنید.

البته گوشی‌های آیفون زمانی که در حالت استندبای هستند، شارژ بسیار کمی مصرف می‌کنند و در صورتی‌ که از آن‌ها استفاده نکنید، ممکن است چندین روز نیازی به شارژ نداشته باشند؛ اما در مورد گوشی‌های اندرویدی این چنین نیست و این گوشی‌ها در حالت استندبای نیز انرژی زیادی مصرف می‌کنند. اپل و بسیاری از شرکت‌های مطرح سازنده گوشی‌های اندرویدی به عمر باتری گوشی و استفاده از فناوری‌های جدید در ساخت باتری توجه زیادی نمی‌کنند؛ به عنوان مثال سامسونگ پس از انفجار گوشی‌های گلکسی نوت ۷ تصمیم گرفت یک سری تغییرات اساسی در فرایند ساخت باتری ایجاد کند و امنیت آن‌ها را با انجام آزمایشات هشت مرحله‌ای مورد بررسی و آزمایش قرار دهد؛ اما هنوز هم از باتری‌های لیتیوم یونی در گوشی‌های خود استفاده می‌کند که هم خطر انفجار آن‌ها همیشه وجود دارد و هم ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی آن‌ها به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

مسئولان شرکتی به نام «Jesus Battery» با جایگزینی مایع درون باتری‌های موبایل با پلیمر جامد که کمتر فرّار است، سعی کرده‌اند باتری‌هایی با امنیت و کارایی بیشتری تولید کنند؛ اما متاسفانه آقای کُه، مدیر عامل شرکت سامسونگ موبایل و اعضای تیمش اصلا در جریان فعالیت‌های این شرکت نوپا نیستند. این در حالی است که افزایش امنیت گوشی‌ها تا حد زیادی به افزایش امنیت باتری‌های آن‌ها بستگی دارد.

سامسونگ مدعی است که به‌تازگی انجمنی از افراد زبده و متخصص در زمینه فعالیت‌های مرتبط با صنعت باتری‌سازی تشکیل داده است، اما چیزی که واضح و مشخص است این است که این شرکت بیشتر به استفاده از ویژگی‌ها و فناوری‌های جدید در گوشی‌های رده بالای خود برای جذب کاربران گوشی‌های آیفون توجه می‌کند و توجه به امنیت و کارایی باتری‌ گوشی‌ها تحت الشعاع این مسائل قرار گرفته است.

اپل هم به دنبال جذب کاربران گوشی‌های اندرویدی است؛ البته این شرکت در راستای افزایش عمر باتری گوشی‌های خود اقداماتی انجام داده است؛ به عنوان مثال این شرکت مدعی است که عمر باتری گوشی آیفون ۷ از تمام گوشی‌های آیفون بیشتر است و استفاده از پردازنده کم‌مصرف A10 Fusion در این گوشی موجب شده است عمر باتری این گوشی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. در ضمن اپل از iOS 10 به بعد از هوش مصنوعی نیز برای مدیریت و افزایش عمر باتری استفاده کرده است؛ اما مساله این است که این شرکت در سال‌های اخیر در ساخت باتری‌ گوشی‌های خود از هیچ فناوری جدیدی استفاده نکرده است و اقدامات این شرکت برای افزایش عمر باتری گوشی‌های جدید، تاثیر چشمگیری در این زمینه نداشته است و ظرفیت ذخیره‌‌سازی باتری گوشی‌های جدید این شرکت هنوز هم پس از مدتی کاهش پیدا می‌کند. البته اپل در سال ۲۰۱۵ گجتی تحت‌عنوان Smart Battery Case عرضه کرده است که به پشت گوشی‌های این شرکت متصل می‌شود و عمر باتری آن‌ها را دو برابر می‌کند؛ اما در عین حال وزن آن‌ها را نیز دو برابر می‌کند.

در پایان باید بگوییم که برخی از کاربران تنها به عمر باتری بیشتر گوشی‌ها اهمیت می‌دهند و به ویژگی‌ها و فناوری‌های جدید مورد استفاده در آن‌ها، توجه زیادی نمی‌کنند و تنها در صورتی از گوشی‌های جدید اپل و گوشی‌های اندرویدی جدید استقبال می‌کنند که عمر باتری آن‌ها دو یا سه روز باشد.

ارسال نظر