علت اصلی افزایش قیمت گوشی های هوشمند در سال های اخیر مشخص شد

رسانه کلیک - در سال های اخیر شاهد افزایش قیمت گوشی های هوشمند در بازار بوده ایم که بارزترین آن ها آیفون X است. علت این افزایش قیمت چیست؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

علت اصلی افزایش قیمت گوشی های هوشمند در سال های اخیر مشخص شد

قیمت گوشی های هوشمند در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. در سال 2017 برخی از پرچمداران با قیمت 1000 دلار به بازار عرضه شدند که بدون شک قیمت بالایی محسوب می شود. این افزایش قیمت برای برخی از افراد سوال ایجاد می کند، آیا هزینه ساخت گوشی های هوشمند افزایش یافته است؟

قیمت قطعات گوشی های هوشمند چقدر است؟

قیمت گوشی های هوشمند را قطعات آن ها تعیین می کنند. در این بخش سعی می کنیم نگاهی به قیمت تک تک قطعات مورد استفاده در گوشی های هوشمند داشته باشیم تا با جمع آن ها به قیمت نهایی دست پیدا کنیم. باید گفت یکی از هزینه های مربوط به تولید گوشی های هوشمند مربوط به بخش تحقیق و توسعه است.

لازم به ذکر است؛ هزینه های مشخص شده در نمودار تنها نیمی از هزینه ساخت گوشی های هوشمند را شامل می شود. علت این موضوع هزینه های مربوط به بخش تحقیق و توسعه است.

بر اساس گزارشی که توسط IHS Markit منتشر شده، هزینه ساخت آیفون X از گلکسی S8 بیشتر است. قیمت قطعات مورد استفاده در آیفون X برابر با 370 دلار محاسبه شده در حالی که سامسونگ هزینه ای برابر با 307 دلار را برای تولید گلکسی S8 صرف کرده است.

آیفون X با قیمت 999 دلار در دسترس کاربران قرار می گیرد و گلکسی S8 نیز قیمتی برابر با 720 دلار دارد. با توجه به گزارش IHS Marki، اپل 37 درصد و سامسونگ 42 درصد پول دریافتی از مشتری را برای تولید آن ها هزینه می کند. در زیر نمودار مربوط به قیمت قطعات این دو گوشی هوشمند را مشاهده می کنید.

قیمت گوشی های هوشمند

بر اساس این نمودار شرکت ها برای خرید پنل های مورد استفاده در محصولات خود هزینه زیادی را پرداخت کرده اند. بعد از نمایشگر به ترتیب قطعات مربوط به بدنه، دوربین ها و پردازنده هزینه زیادی را برای تولیدکننده در پی داشته اند.

یکی از مواردی که در تولید گوشی های هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار بوده، هزینه مربوط به مونتاژ قطعات و تولید محصول نهایی است. هزینه مونتاژ برای هر دستگاهی متفاوت است و در محدوده 3 تا 20 دلار قرار می گیرد. سامسونگ برای مونتاژ گلکسی S8 مبلغی برابر با 5.90 دلار را پرداخت می کند.

حاشیه سود تولیدکنندگان چقدر است؟

همانطور که در نمودار قبلی می توان به وضوح مشاهده کرد، هزینه تولید گوشی های هوشمند از قیمت نهایی آن ها بسیار پایین تر است. شاید در نگاه اول تصور کنید که اختلاف پولی که برای خرید یک گوشی می پردازید با هزینه تولید آن، سود تولیدکننده محسوب می شود ولی در حقیقت این موضوع صحت ندارد.

تولید یک محصول هزینه های زیادی غیر از قطعات مورد استفاده در آن ها دارد. شرکت ها در بخش توزیع محصولات، بخش تحقیق و توسعه و مهم تر از همه بخش تبلیغات و بازاریابی هزینه های زیادی را پرداخت می کنند.

در پایان سال 2017 سازمان جهانی مالکیت فکری ( WIPO ) در گزارشی به اعلام حاشیه سود تولیدکنندگان گوشی های هوشمند پرداخت. این سازمان سود سه دستگاه گلکسی S7، آیفون 7 و هواوی P9 را برای ما مشخص کرده است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری میانگین حاشیه سود برای گلکسی S7 برابر با 34 درصد و برای آیفون 7 و هواوی P9 برابر با 42 درصد است. این میزان سود بسیار بالا به نظر می رسد ولی باید به این نکته اشاره کرد که تمامی سازندگان گوشی های هوشمند قادر به کسب این مقدار حاشیه سود نیستند.

قیمت گوشی های هوشمند

برای مثال سه شرکت سونی، ال جی و موتورولا حاشیه سود بالایی ندارند که البته دلیل اصلی آن نیز فروش کمتر محصولات آن ها در بازار است. همانند همیشه هر شرکتی که فروش بیشتری را در بازار تجربه کند، حاشیه سود بالاتری را برای خود به ارمغان می آورد. این موضوع در رابطه با اکثر صنایع و شرکت های فعال در آن صادق است.

با توجه به این موضوع که شرکت های مطرح در صنعت گوشی های هوشمند سود بالایی را از فروش هر دستگاه به حساب بانکی خود واریز می کنند، علت افزایش قیمت گوشی های هوشمند در سال های اخیر چیست؟ به نظر ما علت آن می تواند مربوط به وجه اجتماعی افراد باشد.

شاید روزی فرا برسد که افراد همانند لباسی که می پوشند و یا ماشینی که سوار آن می شوند، از گوشی های هوشمند برای نمایش قدرت و وجه اجتماعی خود استفاده کنند.

نظر شما در رابطه با افزایش قیمت گوشی های هوشمند در سال های اخیر چیست؟ آیا در آینده شاهد افزایش قیمت بیشتری خواهیم بود؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران سایت در میان گذارید.

ارسال نظر