چرا گوشی های ماژولار در بازار شکست خوردند؟

رسانه کلیک – در گذشته نه چندان دور گوشی های هوشمند ماژولار تبدیل به یکی از موضوعات داغ در صنعت موبایل شد و خیلی سریع بازار این دستگاه ها از تب و تاب افتاد. اما سوالی که در این میان مطرح می شود، این است که علت محبوبیت پایین گوشی های ماژولار چیست؟

چرا گوشی های ماژولار در بازار شکست خوردند؟

زمانی که شرکت ها شروع به تولید گوشی های هوشمند ماژولار کردند بسیاری از تحلیلگران نسبت به آینده آن ها خوشبین بودند. کاربران می توانستند به دستگاه های خود امکانات جدیدی اضافه کنند که برای مثال می توان به موتو مادها اشاره کرد.

در حال حاضر گوشی های هوشمند ماژولار در بازار طرفداران زیادی ندارند. بازیگر اصلی این بخش از بازار شرکت موتورولا است. در گذشته ال جی با معرفی ال جی G5 قصد داشت که در این بخش از بازار به سهم بالایی دست پیدا کند. این دستگاه موفقیت بزرگی برای ال جی به همراه نداشت و این شرکت در ال جی G6 طراحی ماژولار را کنار گذاشت.

گوگل با معرفی پروژه Ara گوشی های هوشمند ماژولار را وارد مرحله جدیدی کرد. این پروژه در ابتدا در مرکز توجه بسیاری از افراد بود. با گذشت 3 سال از زمان معرفی پروژه Ara سرعت پیشرفت آن به شدت کاهش پیدا کرده و به گونه ای می توان گفت که فراموش شده است.

شرکت اسنشال برای اولین گوشی هوشمند خود کانکتور مخصوصی را در نظر گرفته است تا بتوان به آن لوازم جانبی جدیدی متصل کرد. تا به امروز این کمپانی تنها از یک دوربین 360 درجه برای این محصول پرده برداشته است.

دلایل کاهش محبوبیت گوشی های هوشمند ماژولار در سال های اخیر چیست؟ در ادامه به بیان برخی از آن ها می پردازیم.

پیچیدگی قطعات ماژولار و نحوه اتصال آن ها

متسفانه کارایی بسیاری از ماژول های طراحی شده برای گوشی های هوشمند به گونه ای نیست که کاربران به خرید آن ها ترغیب شوند. این ماژول ها به دستگاه ها اضافه می شوند بنابراین کاربر برای استفاده از آن ها باید قطعات اضافی با خود حمل کند. علاوه بر مشکلاتی که حمل قطعات جدید می تواند برای کاربر ایجاد کند، نحوه اتصال آن ها نیز برای کاربران دردسرساز است.

ال جی G5 با چندین ماژول مختلف معرفی شد. کاربر برای اتصال این ماژول ها مجبور به جداسازی باتری توسط یک دکمه مخصوص و اتصال ماژول ها به بدنه دستگاه بود. این فرآیند چندین مشکل داشت. برای اتصال قطعات ماژولار نیاز به خاموشی دستگاه بود و همچنین بعد از مدتی بدنه دچار مشکل می شد.

در حالی که دوربین 360 درجه اسنشال مشکلات G5 را برای کاربر به همراه ندارد، اندازه بزرگ دوربین می تواند برخی افراد را اذیت کند. در حقیقت با استفاده از این دوربین کاربر احساس می کند که دو دستگاه را با هم حمل می کند. بسیاری از کاربران ترجیح می دهند به جای خرید قطعات جانبی یک محصول کامل را خریداری کنند.

قیمت بالا و کارایی کم ماژول ها

ماژول های طراحی شده برای گوشی های هوشمند از قیمت بالایی برخوردارند که این امر باعث می شود بسیاری از کاربران از خرید آن ها منصرف شوند. برخی از این ماژول ها امکانات ضروری را به دستگاه اضافه نمی کنند. بنابراین کاربران با هزینه کمتر می توانند یک دستگاه کامل را خریداری کنند. در ادامه قیمت برخی ماژول های طراحی شده برای گوشی های هوشمند ماژولار را مورد بررسی قرار می دهیم.

اسنشال فون با قیمت 700 دلار عرضه شد و ماژول دوربین آن نیز قیمتی برابر با 270 دلار داشت. در حالی که گوشی شرکت اسنشال و ماژول آن هم اکنون قیمت بسیار پایین تری دارند، در زمان عرضه اولیه بسیار گران بودند.

موتورولا برای محصولات خود از موتو ماد رونمایی کرد. این مادها قیمت بالایی دارند برای مثال پرینتر پولاروید قیمتی برابر با 200 دلار دارد. قیمت بالای این ماد بسیاری از کاربران را از خرید آن منصرف می کند. ماد Hasselbald True Zoom در زمان عرضه قیمتی برابر با 300 دلار داشت و تنها زوم 10X را در اختیار کاربر قرار می داد.

موتو گیم پد را می توان یکی از جذاب ترین مادها عرضه شده دانست که قیمتی برابر با 80 دلار دارد. در حالی که این ماد با قیمت مناسبی به فروش می رسد، برخی بازی ها از آن پشتیبانی نمی کنند. همین موضوع باعث می شود که کاربران گیم پدهای بلوتوثی شرکت های دیگر را خریداری کنند.

اگرچه موتومادها امکاناتی مناسبی را در اختیار کاربران قرار می دهند ولی دارای مشکلاتی نیز هستند. برای مثال کاربر می تواند به جای خرید ماد اسپیکر، اسپیکرهای بی سیم را خریداری کند و توسط دستگاه های مختلف از آن استفاده کند.

در صورتی که سازندگان مختلف یک پلتفرم برای محصولات ماژولار خود ایجاد کنند، کارایی آن ها افزایش پیدا می کند. در حال حاضر کاربر با خرید یک ماژول تنها می تواند آن را به یک دستگاه مخصوص متصل کند که این موضوع ارزش خرید آن را کاهش می دهد.

آینده گوشی های هوشمند ماژولار

در حال حاضر اکثر پروژه های مربوط به گوشی های هوشمند ماژولار با شکست مواجه شده اند. ال جی بعد از G5 دیگر گوشی ماژولار تولید نکرد و موتورولا نیز ماژول های جدیدی را برای کاربران خود در نظر نگرفته است. شرکت اسنشال قصد داشت برای اولین اسمارت فون خود ماژول های زیادی تولید کند با این حال تا به امروز تنها یک ماژول را به بازار عرضه کرده است.

با توجه به این مسائل می توان گفت که شرکت های مختلف تقریبا در این زمینه شکست خورده اند با این وجود هنوز می توان به آینده گوشی های هوشمند ماژولار امیدوار بود. شرکت ها می توانند با همکاری هم از یک پلتفرم جدید برای گوشی های هوشمند ماژولار پرده بردارند و موفقیت آن را تضمین کنند.

آینده گوشی های هوشمند ماژولار را چگونه تصور می کنید؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران وب‌سایت در میان بگذارید.

ارسال نظر