بزرگترین هک تاریخ در چین در حال به ثبت رسیدن | اطلاعات 1 میلیارد کاربر لو رفت

هکری با نام مستعار ChinaDan اطلاعات بیش از 1 میلیارد شهروند چینی رو در فروم های هکری با قیمت 10 بیت کوین (حدود 200 هزار دلار) برای فروش قرار داده است. در صورت تایید صحت این اطلاعات، بزرگترین هک تاریخ درچین به ثبت خواهد رسید.

بزرگترین هک تاریخ در چین در حال به ثبت رسیدن | اطلاعات 1 میلیارد کاربر لو رفت

لیست بزرگترین هک های سال 2022

هکر مذکور مدعی شده حجم این اطلاعات که حدود 23 ترابایت هست، از طریق دسترسی به دیتابیس پلیس ملی شانگهای چین به دست آورده و ایشون 750 هزار رکورد از این اطلاعات رو به عنوان نمونه قرار داده که هر رکورد شامل اسم، ادرس، شناسه ملی، شماره موبایل و حتی سوابق جنایی اون شخص هم هست!

خبرنگار وال استریت ژورنال با 5 نفر از این افراد تماس گرفته و هر 5 نفر صحت اطلاعات منتشر شده برای خودشون رو تایید کردند. 4 نفر دیگه هم به محض اینکه خبرنگار اطلاعات هویتی ساده مثل اسم آنها را خوانده، تلفن رو قطع کردن.

تیم امنیتی صرافی بایننس هم نشت این اطلاعات رو رصد کردند و به گفته چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل این صرافی، این نشت حاصل اشتباه یکی از برنامه نویسهای دولتی هست که اطلاعات دسترسی به دیتابیس Elastic Search پلیس شانگهای رو به اشتباه در یکی از مطالب فنیش در CSDN (فروم برنامه نویسهای چینی) به صورت عمومی منتشر کرده است.

در نتیجه هر کسی با این استفاده از اطلاعات دسترسی (چیزی مثل پسورد برای دسترسی به منابع مختلف) می توانست به دیتابیس پلیس که روی سرورهای Aliyun شرکت Alibaba قرار دارد دسترسی پیدا کند.

تاکنون دولت چین هیچ واکنشی نسبت به این نشت اطلاعاتی نشون نداده ولی شبکه های اجتماعی بزرگ چین مثل WeChat و Weibo این خبر رو به شدت سانسور کردن تا جلوی انتشار اون رو بگیرند و هر پیام و پستی که شامل کلماتی مثل "نشت اطلاعاتی" باشد را سانسور می کنند ولی کاربران مختلف از تماسهای متعدد خارجی با موبایلشون گلایه کرده اند.

مردی به نام Wei که طبق اطلاعات نشت پیدا کرده، در گذشته 30 هزار یوان از اون کلاهبرداری شده بود، بعد از شنیدن این اطلاعات از خبرنگار وال استریت ژورنال گفته ما همه برهنه در حال دویدن هستیم، که به زبان عامیانه معنی اون هست که هیچ حریم شخصی در چین نداریم.

ارسال نظر