نحوه محاسبه مالیات اینفلوئنسرها

با توجه به اینکه طبق تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درآمد اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات در این فضا مشمول مالیات می‌شود، معاون سازمان امور مالیاتی توضیحاتی درباره نحوه محاسبه مالیات این افراد ارائه کرد.

نحوه محاسبه مالیات اینفلوئنسرها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال گذشته در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور را از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد کردند.

دستورالعمل اجرای این مالیات نیز مرداد ماه سال جاری ابلاغ شد که طبق آن در سال جاری سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن‌ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

علاوه بر این، مودیان مالیاتی باید از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه‌ مالیاتی مربوط به فعالیت خود در مواعد مقرر و پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند.

همچنین بر اساس این دستورالعمل، هزینه‌های تولید محتوا و گزارش آگهی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد و چنانچه مابه‌ازای ارائه خدمات تبلیغاتی در صفحه‌های شخصی در رسانه‌های کاربرمحور برای دیگران، تحصیل یا تملک کالا یا دریافت خدمت باشد، ارزش منصفانه مابه‌ازای دریافتی درآمد محسوب شده و مشمول مالیات می‌شود.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل مالیات اینفلوئنسرها بالاخره ابلاغ شد

در این زمینه محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با ایسنا درباره نحوه محاسبه درآمد اینفلوئنسرها اظهار کرد: «به موجب قانون مالیات‌های مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در آن صورت گرفته، درآمد واقعی هر شخصی اعم از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور بر اساس بررسی صورت‌حساب‌ها و حساب‌های بانکی و استناد به مدارک و اسناد مشخص و به عنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین می‌شود.»

وی افزود: «اینفلوئنسرها و فعالیت آن‌ها در فضای مجازی به عنوان شاغل و شغل محسوب می‌شود که همانند سایر شاغلین، درآمد آن‌ها طبق ضوابط مالیات بر درآمد مشمول این مالیات خواهد شد.»

ارسال نظر