هکرها فیس‌بوک نظامیان و خبرنگاران اوکراینی را هدف قرار دادند

به گفته فیس‌بوک، هکرها به هدف دروغ‌پراکنی به حساب برخی افراد اوکراینی دسترسی پیدا کرده‌اند.

هکرها فیس‌بوک نظامیان و خبرنگاران اوکراینی را هدف قرار دادند

شرکت مادر فیس‌بوک، متا در ساعات پایانی روز یکشنبه اعلام کرد که هکرها حساب برخی نظامیان و خبرنگاران اوکراینی را مورد هدف قرار داده‌اند تا بتوانند دروغ‌پراکنی کنند.

این هکرها که به گروهی به نام Ghostwriter (مؤلف پشت پرده) شناخته می‌شوند، به حساب افراد اوکراینی دسترسی پیدا کرده‌اند اما متا نام قربانیان این هک را نام نبرد تا از حریم شخصی آن‌ها محافظت کند.

دیود آگرانویچ (David Agranovich)، مدیر بخش مبارزه با تهدیدهای جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی گفت: «ما تلاش‌هایی برای مورد هدف قرار دادن افراد اوکراینی و اشتراک ویدئوهای یوتیوب را شناسایی کرده‌ایم که قصد داشتند نیروهای نظامی اوکراین را ضعیف و در حال تسلیم نشان دهند.»

آگرانویچ افزود: «گروه Ghostwriter معمولا از طریق ایمیل به حساب افراد دسترسی پیدا می‌کنند. روش اول آن‌ها فرستادن ایمیل‌های مخرب و راضی کردن افراد به کلیک کردن روی لینک‌ها ناامن است. پس از آنکه هکرها به ایمیل افراد دسترسی پیدا کنند، وارد حساب‌های رسانه اجتماعی‌شان خواهند شد.»

حساب‌های جعلی

متا همچنین حدود 40 حساب جعلی فیسبوک و اینستاگرام روسی و اوکراین را نیز شناسایی کرده است. این حساب‌ها با دروغ‌پراکنی قصد فریب اوکراینی‌ها را داشتند. صاحب این حساب‌ها خود را سردبیر خبرگزاری، مهندس هوایی و افراد این‌چنینی معرفی می‌کردند. قصد آن‌ها نیز انتشار اخبار و اطلاعات دروغ بود که نشان می‌داد کشورهای غربی به اوکراین خیانت کرده و دولت اوکراین سقوط کرده است.»

پس از آنکه متا درخواست دولت روسیه برای صحت‌سنجی نکردن مطالب منتشر شده در حساب‌های دولتی روسیه در این پلتفرم را رد کرد، دولت این کشور دسترسی به فیسبوک را تا حدی مسدود کرده است.

از سوی دیگر تنظیم‌کننده ارتباطات روسیه، فیس‌بوک را برای محدود کردن حساب‌های دولتی روسیه، به نقض «حقوق بنیادی بشر» متهم کرده است.

ارسال نظر