واکنش‌های منفی نسبت به شبکه اجتماعی تیک‌تاک در هند و سانسور آن توسط گوگل

رسانه کلیک - شبکه اجتماعی تیک‌تاک یکی از پرطرفدارترین برنامه‌‌ها در میان کاربران هندی است به طوری که تعداد کاربران آن در هند به چیزی بیش از صد میلیون نفر رسیده است. اما طی سه هفته گذشته پخش برخی از ویدیوهای کوتاه در تیک‌تاک باعث شده تا بسیاری واکنش‌های منفی زیادی نسبت به آن نشان دهند.

واکنش‌های منفی نسبت به شبکه اجتماعی تیک‌تاک در هند و سانسور آن توسط گوگل

در شبکه ‌اجتماعی توییتر طی سه هفته گذشته عباراتی مثل ممنوع کردن تیک‌تاک، حذف تیک‌تاک، مسدود کردن تیک‌تاک ترندهای برتر در میان کاربران هندی هستند. به عقیده کاربران هندی، بسیاری از ویدیوهای منتشر شده در این بخش به رواج خشونت خانگی، ظلم به حیوانات، نژادپرستی، کودک آزاری و سوء استفاده ابزاری از زنان دامن می‌زند.

عکس‌العمل‌های منفی نسبت به این ویدیوها باعث شده تا بسیاری از کاربران هندی در فروشگاه‌های اپلیکیشن مثل گوگل پلی امتیازات بسیار پایینی به اپلیکیشن بدهند. رتبه کلی این اپلیکیشن از ابتدای ماه جاری از 4.5 به پایین‌ترین سطح یعنی 1.2 رسیده است. همین امر باعث شده است تا گوگل وارد عمل شود و این امتیازات منفی را سانسور کند.

به گفته سخنگوی شرکت گوگل، این شرکت بسیاری از امتیازات منفی کاربران به اپلیکیشن شبکه اجتماعی تیک‌تاک که از طریق گوگل پلی ثبت شده است را حذف کرده است. حذف این امتیازات باعث شده تا رتبه اپلیکیشن تیک‌تاک در اروپا به 1.6 برسد. در حال حاضر رتبه این اپلیکیشن در گوگل پلی در کل جهان در حدود 1.4 است.

رتبه Sentiment که نشان دهنده میزان رضایت کاربران از یک اپلیکیشن را در گوگل پلی نشان می‌دهد برای تیک‌تاک از 86 درصد به چیزی در حدود 39 درصد کاهش یافته است. ابراز خشم و انزجار یک‌باره کاربران نسبت به یک اپلیکیشن یا برنامه چیز جدیدی نیست. پیش از این نیز در هند نسبت به حذف بسیاری از کاربران سرخپوست در اپلیکیشن اسنپ‌چت اعتراضات گسترده‌ای انجام شده بود. این اعتراضات منجر به پایین آمدن رتبه اپلیکیشن اسنپ‌چت در فروشگاه‌های اپلیکیشن مثل گوگل پلی شده بود.

اعتراضات نسبت به تیک‌تاک زمانی آغاز شد که فیصل صدیقی یکی از فعالان شبکه‌های اجتماعی ویدیویی از یک اسیدپاشی قلابی در تیک‌تاک از خود منتشر کرد. هرچند بعد از آن نسبت به انتشار این ویدیو عذرخواهی کرد اما بسیاری از کاربران نسبت به آن واکنش‌های جدی نشان دادند.

به عقیده یکی از سیاستمداران هندی به نام Maneka Sanjay Gandhi متأسفانه مدیران و مسئولان شبکه اجتماعی تیک‌تاک حاضر به توجه به اعتراضات نسبت به انتشار ویدیوهای توهین‌آمیز در این شبکه اجتماعی نیستند و حاضر نیستند به آن‌ها پاسخ مناسبی بدهند.

سخنگوی تیک‌تاک در جدیدترین واکنش خود نسبت به این اعتراضات به این مسئله اشاره کرده است که امنیت کاربران و احساس آرامش و راحتی آن‌ها در استفاده از این شبکه اجتماعی بالاترین اولویت تیک‌تاک است. او همچنین گفته است در دستورالعمل تیک‌تاک به وضوح حفظ امنیت جامعه صراحتاً اعلام شده است. او گفته سیاست ما این است جلو انتشار محتواهایی که امنیت دیگران را به خطر می‌اندازد بگیریم. او در ادامه توضیح داده است که محتواهایی که در آن‌ها خشونت علیه زنان، ترویج آزار جسمی و جنسی، آزار حیوانات و غیره دیده می‌شود به سرعت حذف می‌شود و حساب کاربری فرد منتشر کننده ویدیو به سرعت مسدود می‌شود.

هرچند شرکت ByteDance هنوز به این موضوع اشاره نکرده است که قرار است کی و چگونه ویدیوهایی را که نسبت به محتوای آن‌ها اعتراض شده است را حذف کند.

ارسال نظر