فیسبوک فناوری شناسایی چهره را حذف می‌کند

فناوری شناسایی چهره فیسبوک که به طور خودکار کاربران را در تصاویر و ویدئوها شناسایی می‌کند، بنا بر اعلام فیسبوک و به دلیل افزایش نگرانی‌های اجتماعی در این شبکه اجتماعی غیرفعال می‌شود.

فیسبوک فناوری شناسایی چهره را حذف می‌کند

به نقل از رویترز، جروم پزنتی معاون بخش هوش مصنوعی شرکت فیس بوک در یک پست وبلاگی نوشت: «رگولاتورها هنوز مشغول تهیه مجموعه‌ای از قوانین شفاف برای استفاده از این فناوری هستند. ما با توجه به عدم قطعیت‌های موجود، معتقدیم محدود کردن استفاده از فناوری شناسایی چهره به برخی موارد مناسب باشد.»

فیس‌بوک درحالی شناسایی چهره را حذف کرده که صنعت فناوری طی سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی درباره اخلاق استفاده از فناوری مذکور روبرو است.

به گفته سخنگوی فیس بوک پیش بینی می‌شود این شرکت تا دسامبر ۲۰۲۱ میلادی فناوری شناسایی چهره را به طور جهانی حذف کند.

علاوه بر آن این شرکت فناوری اعلام کرد پس از حذف شناسایی چهره، ابزاری که توضیحی از تصاویر برای کاربران نابینا فراهم می‌کرد نیز به نام افراد شناسایی شده در عکس‌ها اشاره نمی‌کند.

البته فیس بوک استفاده از این فناوری را در بقیه محصولاتش رد نکرد زیرا معتقد است هنوز ابزاری قدرتمند برای کاربردهای مختلف از جمله احراز هویت است.

فناوری شناسایی چهره این شرکت از مدت‌ها تحت تحقیقات دقیق رگولاتورها و قانونگذاران است. کمیسیون فدرال تجارت آمریکا هنگام تعیین جریمه ۵ میلیارد دلاری برای تسویه شکایات مربوط به نقض حریم خصوصی در سال ۲۰۱۹ میلادی به این فناوری به عنوان یکی از نگرانی‌های خود اشاره کرد.

در سال جاری میلادی نیز فیس بوک توافق کرد برای تسویه یک شکایت دسته جمعی در ایلینوی به اتهام جمع آوری و ذخیره اطلاعات بیومتریک کاربران بدون اجازه آنها ۶۵۰ میلیون دلار غرامت پرداخت کند.

منتقدان معتقدند شناسایی چهره حریم خصوصی افراد را به خطر می‌اندازد و از سوی دیگر نظارت‌های گسترده بر مردم را به پدیده‌ای نرمال تبدیل می‌کند. این در حالی است که فناوری مذکور برای مقاصد امنیتی میان خرده فروشان، بیمارستان‌ها و کسب و کارهای دیگر بسیار محبوب است.

پیش از این نیز شرکت آی بی ام فروش محصولات مبتنی بر شناسایی چهره را برای همیشه پایان داده است.

مایکروسافت و آمازون نیز فروش این محصولات به پلیس را به طور نامحدود تعلیق کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: زاکربرگ باید از فیسبوک کناره گیری کند!

منبع: مهر

ارسال نظر