شبکه های مجازی آینه‌ای تار از واقعیت‌های جامعه | چه کسانی به رئیسی رای دادند؟

رسانه کلیک – با پایان یافتن انتخابات و انتخاب شدن رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور، بررسی‌های انجام شده توسط تحلیلگران در شبکه های مجازی که حاکی از پیروزی همتی بود، زیر سوال رفت.

شبکه های مجازی آینه‌ای تار از واقعیت‌های جامعه | چه کسانی به رئیسی رای دادند؟

به گزارش کلیک، به نقل از عصر ایران؛ تا چند روز قبل، بحث انتخابات در فضای مجازی به‌قدری داغ بود که عده‌ای از تحلیل گران سیاسی و اجتماعی احتمال پیروزی همتی را برحسب آمار به‌دست‌آمده از این شبکه های مجازی بیش از رئیسی می‌دانستند. حال امروز که با خبر پیروزی رئیسی در انتخابات مواجه‌ایم، باید گفت که ظاهرا این تحلیل گران همچنان با ضعف تحلیل و شناخت جامعه روبرو هستند. نتایج انتخابات ثابت کرد که آنچه در اتاق‌های 8 هزار نفری کلاب هاوس رخ می‌دهد، ملاک روشن و درستی از حقیقت جامعه نیست.

توییتری‌ها بخشی از جامعه هستند اما همه آن نیستند

برخی با دیدن عکس برگه رای‌هایی که نام همتی در آن نوشته شده بود با خود تصور کردند که کار تمام است. خواندن برخی از این توییت‌ها، نشان می‌دهد که چقدر فاصله جامعه واقعی و مجازی زیاد است. نویسنده این مقاله در ادامه نوشته است که آنچه از صحبت‌های مردم کف خیابان تا قبل از روز انتخابات برداشت کردم این بود که رای همتی درنهایت چیزی مثل احمد توکلی در سال 80 است. حال اینکه در شبکه های مجازی فضای دیگری حاکم بود.

چه کسانی پای صندوق رای نیامدند؟

صحنه انتخابات ریاست جمهوری به شدت واضح بود. کسانی که در سال 92 و 96 پای روحانی ایستادند، به صحنه نیامدند. آن‌ها از رئیس‌جمهور روحانی دلخور بودند و به این نتیجه رسیدند وقتی حسن روحانی با آن سابقه و یال و کوپال نتوانست شعارهایش را محقق کند، همتی چگونه می‌تواند؟ وقتی روحانی نتوانست وزیر زن معرفی و یا کاری برای گشت ارشاد کند، همتی چگونه می‌تواند راهکاری برای آن پیدا کند؟

طرفداران رئیسی همچنان در میدان

طرفداران رئیسی در سال 96 هم در سال 1400 به میدان آمدند و دوباره به او رای دادند. آن‌ها فکر می‌کنند مشکلات کشور به دستان رئیسی حل خواهد شد. امیدوارم همین‌گونه باشد و مشکلات مردم به‌ویژه گره‌های اقتصادی که به زندگی آن‌ها زده شده است، باز شود.

شورای نگهبان مانع ورود رقبای اصلی به میدان شد

بااینکه شبکه های مجازی در شور انتخابات بی تاثیر نبوده اند، بااین‌حال همتی نتوانست از این فضا به نفع خود استفاده کند. چرا که حرف‌های او برای تغییرات مورد تایید مردم واقع نشده و نشانی از مدیریت به سبک جدید نداشت.

نویسنده در پایان به این موضوع اشاره کرده است که رقبای اصلی این انتخابات به واسطه تصمیمات شورای نگهبان، وارد عرصه رقابت نشدند. اگر آن‌ها بودند همتی اصلا تبدیل به یکی از قطب‌های انتخابات نمی‌شد.

اکنون که به پایان ماجرای انتخابات رسیده‌ایم، باید دید که واقعا نقش شبکه‌ های مجازی در انتخابات چه بوده و تا چه اندازه توانسته‌اند تاثیر گذار باشند.

ارسال نظر