اطلاعات شخصی بیش از 267 میلیون کاربر فیس بوک فاش شد!

رسانه کلیک - پژوهشگران امنیتی به تازگی از وجود یک پایگاه داده مخرب حاوی اطلاعات 267 میلیون کاربر فیس بوک خبر داده اند که اطلاعات محرمانه آن ها را به صورت آنلاین لو داده است.

اطلاعات شخصی بیش از 267 میلیون کاربر فیس بوک فاش شد!

طبق گزارش منتشر شده به وسیله Comparitech و گفته های پژوهشگر امنیتی به نام باب دیاچنکو، شناسه کاربری، شماره تلفن و اسامی مربوط به بیش از 267 میلیون کاربر Facebook به طور آنلاین افشا شده اند. این اطلاعات در پایگاه داده ای یافت شده که بدون هیچ گونه کلمه عبور یا روش اعتبارسنجی، قابل دسترس است. پژوهشگران معتقدند که این پایگاه داده، به عنوان بخشی از یک عملیات سرقت غیر قانونی یا سوءاستفاده از API این شبکه اجتماعی ساخته شده است.

دیاچنکو می گوید که وی وجود چنین پایگاه داده ای را به بخش مدیریت آدرس های IP گزارش داده، هرچند که از شناسایی آن تقریبا دو هفته می گذارد. ظاهرا در این حین، داده ها به صورت یک فایل دانلودی در یک انجمن هکری به اشتراک گذاشته شده است. به بیان بهتر، داده های شخصی و محرمانه بسیاری در دسترس افراد مختلف قرار گرفته که می توان از آن ها برای انجام کلاهبرداری های فیشینگ یا سایر فعالیت های فریبنده استفاده کرد. سخنگوی فیس بوک در این باره گفته است:

ما در حال بررسی این مشکل هستیم، اما به احتمال زیاد این اطلاعات قبل از تغییرات اعمال شده در چند سال گذشته به منظور بهبود امنیت اطلاعات شخصی افراد، جمع آوری شده اند.

کاربر فیس بوک

متاسفانه Facebook سابقه چندان خوبی در حفظ اطلاعات شخصی ندارد. کاربران این رسانه اجتماعی بزرگ بارها نسبت به افشای آنلاین اطلاعات خود شکایت کرده اند. در ماه سپتامبر، یک پژوهشگر امنیتی از وجود یک پایگاه داده دیگر حاوی 419 میلیون رکورد مرتبط با حساب های کاربران فیس بوک خبر داد.

حدود یک سال پیش نیز اطلاعات محرمانه متعلق به 29 میلیون کاربر فیس بوک در نتیجه یک هک لو رفت. اشتباهات سرویس های شخص ثالث موجب آشکارسازی 540 میلیون رکورد شده و در اوایل سال جاری نیز حدود 20 هزار کارمند این کمپانی توانستند به کلمات عبور 600 میلیون کاربر دسترسی پیدا کنند. شاید امنیت شرکت زاکربرگ در آینده بهبود پیدا کند، اما در حال حاضر در این زمینه چندان موفق نبوده است.

ارسال نظر