تعلیق هزاران برنامه توسط فیسبوک به دنبال تحقیقات رسوایی کمبریج آنالیتیکا

رسانه کلیک - فیسبوک به دنبال رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال گذشته و لو رفتن اطلاعات کاربران، تاکنون ده ها هزار برنامه که از پلتفرم فیسبوک سوءاستفاده می کردند را تعلیق کرده است.

تعلیق هزاران برنامه توسط فیسبوک به دنبال تحقیقات رسوایی کمبریج آنالیتیکا

روز گذشته فیسبوک اعلام کرد که به عنوان بخشی از تحقیقات خود درباره سوءاستفاده از داده های کاربران، ده ها هزار برنامه که از سوی توسعه دهندگان سودجو طراحی شده بودند را به حالت تعلیق در آورده است. این اقدام، بخشی از برنامه گسترده این شرکت در پی اتفاقات و رسوایی کمبریج آنالیتیکا که در سال گذشته رخ داده، انجام می شود. در طی این اتفاقات، اطلاعات ده ها میلیون کاربر فیسبوک به صورت غیر قانونی جمع آوری و مورد استفاده سیاسی قرار گرفت.

رسوایی کمبریج آنالیتیکا فیسبوک

کمپانی فیسبوک که مدت هاست درگیر این تحقیقات بوده، در به اشتراک گذاری نتایج آن خیلی شفاف عمل نکرده است. در ماه مه 2018، به گفته این کمپانی 200 برنامه به حالت تعلیق در آمدند؛ سپس در آگوست سال گذشته، این رقم به 400 برنامه رسید. حال پس از گذشت 12 ماه، کمپانی فیسبوک اعتراف کرد که در طی تحقیقاتش در این زمینه مجبور به بستن ده ها هزار برنامه شده است.

بر اساس گزارش های فیسوک، این حجم عظیم از برنامه ها تنها مربوط به 400 توسعه دهنده می شوند. در واقع اگر فیسبوک 10,001 برنامه را تعلیق کرده باشد، یعنی هر یک از این توسعه دهندگان، 25 برنامه برای شکستن قوانین فیسبوک تولید کرده اند. مشخص نیست که این افراد چگونه می خواهند پاسخگوی این سوءاستفاده و فاجعه عظیم باشند و همچنین فیسبوک در رابطه با بی توجهی اش نسبت به این برنامه ها چه پاسخی دارد.

کمپانی فیسبوک دسترسی بسیاری از این توسعه دهندگان مخرب به پلتفرم خود را به صورت دائم مسدود کرد، اما آمار دقیقی از تعداد و مشخصات آن ها منتشر نکرد. همچنین در مقابل برخی از آن ها نیز اقدام قانونی کرده است. مدت کوتاهی پس از انتشار اخبار رسوایی کمبریج آنالیتیکا، فیسبوک اقدام به شکایت از دو مرد اوکراینی به دلیل دسترسی غیرقانونی به داده های کاربران کرد و گفت که به شکایت از توسعه دهندگان بدافزار با استفاده از برنامه های لینک شده به فیسبوک ادامه خواهد داد.

ارسال نظر