از کجا بفهمیم در فیس بوک هک شده ایم؟

رسانه کلیک - ردیابی در فیس بوک به یکی از بحث های داغ این روزها تبدیل شده و رسوایی های جبران ناپذیری برای این شبکه اجتماعی به بار آورده است.

از کجا بفهمیم در فیس بوک هک شده ایم؟

اخیرا اطلاعات 50 میلیون کاربر فیس بوک بدون اجازه آنها در برخی محافل منتشر شد و همین موضوع، شائبه ردیابی در فیس بوک را در اذهان افراد جامعه به وجود آورد و سبب شد مارک زاکربرگ مدیر این مجموعه از تمامی کاربران معذرت خواهی کند.

چنین اقداماتی باعث شد تا بسیاری از کاربران به دنبال راه حلی برای جلوگیری از ردیابی در فیس بوک باشند. در این مطلب می خواهیم راه هایی برای لغو دسترسی فیس بوک به اطلاعات را با هم مرور کنیم.

دسترسی به اطلاعاتی که توسط Cambridge Analytica منتشر شده متأسفانه از طریق هک یا ایجاد اختلال در سیستم میسر نشده، بلکه از راه قانونی وارد شده و به وسیله اپلیکیشن فیس بوک اقدام به جمع آوری اطلاعات کرده اند.

زمانی که یک اپلیکیشن را دانلود می کنید یا از طریق اکانت فیس بوک وارد آن می شوید، توسعه دهندگان و صاحبان آنها می توانند بسته به میزان دسترسی، اطلاعات شما (مانند آدرس ایمیل، شماره تلفن، وضعیت تحصیل و موقعیت مکانی) را به آسانی مشاهده کنند. اما نکته کلیدی که این وسط به میان می آید، این است که اگر شما اطلاعات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید، اپلیکیشن های استفاده شده توسط آنها نیز قادر خواهند بود تا به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند!

به تازگی اطلاعات حساس مانند نام، شماره تلفن و وضعیت اشتغال شما توسط فیس بوک رمزگذاری شده است، اما این موضوع مانع از فروش اطلاعات توسط فیس بوک به شرکت های تبلیغاتی یا کمپانی های فعال در زمینه هدف گذاری و ردیابی فعالیت های کاربران نمی شود.

از آنجا که به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران باعث کسب درآمد برای فیس بوک می شود، لذا پیشنهاد می کنیم که دسترسی آنها به این قسمت را متوقف کنید. هر از چندگاهی به قسمت تنظیمات مراجعه و تنظیمات آن را بررسی کنید.

نحوه شناسایی اپلیکیشن های ردیابی در فیس بوک

در حال حاضر دو راه مستقل برای دسترسی به اکانت فیس بوک وجود دارد که با هم آنها را مرور می کنیم:

شناسایی و توقف دسترسی اپلیکیشن های ردیابی در فیس بوک به وسیله مرورگر

  1. ابتدا ماوس را روی دکمه فلش ببرید.
  2. از منوی باز شده Settings را انتخاب کنید.
  3. از منوی سمت چپ روی Apps کلیک کنید.
  4. در قسمت Logged in with Facebook می توانید اپلیکیشن های مورد نظر را پیدا کنید.
  5. با کلیک روی show all می توانید لیست کامل را مشاهده کنید.
  6. ماوس را روی آیتم های مختلف ببرید تا اطلاعات آنها را مشاهده کنید. حالا می توانید میزان دسترسی آنها را ویرایش یا از لیست حذف کنید.
  7. با گشت و گذار در این قسمت می توانید گزینه های جالبی را مشاهده کرده و در صورت نیاز، تنظیمات آنها را تغییر دهید.
  8. در نهایت وارد قسمت Apps Others Use شوید و میزان دسترسی افراد دیگر را تنظیم کنید.

ردیابی در فیس بوک

شناسایی و توقف دسترسی اپلیکیشن های ردیابی در فیس بوک به وسیله اپلیکیشن موبایل

  1. وارد اپلیکیشن فیس بوک شده و روی سه خط افقی ضربه بزنید.
  2. صفحه را به پایین هدایت کرده و وارد Account Settings شوید.
  3. روی Apps ضربه بزنید.
  4. حالا Logged in with Facebook را انتخاب کنید.
  5. با ضربه روی تک تک اپلیکیشن ها می توانید دسترسی های آن را ویرایش کنید. همچنین در پایین ترین قسمت نیز می توانید گزینه Remove App را مشاهده کنید.
  6. با انتخاب Apps others use نیز می توانید دسترسی افراد دیگر به اطلاعات تان را ویرایش کنید.
  7. با ضربه زدن روی Platform هم قادر به ویرایش سطح دسترسی بازی های مختلف خواهید بود.

ردیابی در فیس بوک

اگر مدت زیادی است که از فیس بوک استفاده می کنید یا فعالیت شما در این شبکه اجتماعی زیاد است، شاید از دسترسی زیاد اپلیکیشن های مختلف به مشخصات خود متعجب شوید. پس در این زمینه مراقب باشید و به هر بازی و نرم افزاری اجازه ندهید تا به اکانت فیس بوک شما دسترسی داشته باشد. مسلما دیدن شخصیت کارتونی که به آن شباهت دارید یا تصویر صورت شما در 20 سال آینده در قبال افشا شدن اطلاعات شخصی تان ارزش آنچنان زیادی ندارد.

ارسال نظر