تشخیص افسردگی با اینستاگرام

رسانه کلیک -  دانشمندان پس از بررسی دقیق عکس کاربران اینستاگرام دریافتند این شبکه اجتماعی همانند یک روانشناس می‌تواند جهت تشخیص افسردگی مورد استفاده قرار گیرد.

تشخیص افسردگی با اینستاگرام

متأسفانه در سال‌های اخیر بیماری افسردگی بسیار شایع شده است. طبق اعلامیه مرکز سلامت انگلیس، از هر ۱۰ نفر، ۳٫۳ نفر به افسردگی دچار هستند. نحوه تشخیص و درمان این بیماری بسیار حیاتی است.

محققان، طی مطالعه‌ای با مشاهده نحوه استفاده از اینستاگرام، به افسردگی افراد پی بردند. دو محقق از ابزارهای یادگیری ماشینی استفاده کردند تا ۴۴۰۰۰ پست را در بین ۱۶۶ نفر در اینستاگرام آنالیز کنند. در این آنالیز از فاکتورهای رنگ، اجزاهای ابر داده و تشخیص چهره استفاده شد.

بررسی ها نشان داد افراد سالم به استفاده از تصاویر روشن و افراد افسرده به استفاده از تصاویر تاریک‌تر علاقه داشتند. حتی این تحقیق نشان داد افرادی هم که خود را افسرده می‌دانستند، عکس‌های تیره‌تر می گذاشتند و یا عکس‌هایشان محدودیت رنگ داشت. رنگ‌ها، نقش بسیار مهمی در این تحقیق ایفا کرده‌اند و محققان به فیلترهای رنگی که مردم در عکس‌ها استفاده می‌کردند، توجه ویژه‌ای نشان دادند.

محققان از اینستاگرام به عنوان زندگی اجتماعی مردم در این تحقیق استفاده کردند، چراکه افراد افسرده علاقه‌مند به حضور در جمع نیستند. برای این منظور هم از الگوریتم تشخیص چهره استفاده شد تا تعداد افراد مختلف در یک عکس شناسایی شود. محققان در کنار این الگوریتم، میزان لایک‌ها و کامنت‌های افراد را هم مورد بررسی قرار دادند؛ زیرا از این طریق می‌توانستند میزان مشارکت اجتماعی افراد را بررسی کنند.

یکی دیگر از فاکتورهای مورد توجه، میزان مطالب پست شده توسط افراد، در این شبکه اجتماعی بود. این فاکتور نشان می‌دهد اگر فرد افسرده باشد، از هر لحظه و یا هر رویداد در زندگی خود پستی در اینستاگرام نمی‌گذارد.

محققین این مطالعه می گویند: «پست‌هایی که افراد افسرده در اینستاگرام گذاشته‌اند، آبی تر تیره‌تر و بیشتر سیاه‌وسفید بودند که لایک‌های کمتری هم دریافت کرده‌اند. در این مطالعه، افراد افسرده در مقایسه با افراد سالم، تمایل بیشتری دارند که از فیلتر رنگ در عکس‌های خود استفاده کنند. این افراد، بیشتر تمایل دارند که عکس از صورت خود در اینستاگرام بگذارند اما در عین حال دوست ندارند افراد زیادی در عکس حضور داشته باشند. این موضوع به طور غیرمستقیم میزان مشارکت اجتماعی افراد افسرده را نشان می‌دهد. این شاخص نشان‌دهنده این امر است که میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و افسردگی افراد با هم در ارتباط است».

این تحقیق به متخصصان عمومی در تشخیص این بیماری کمک بسیاری کرده است. محققان این مطالعه معتقدند، مطالعه رسانه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، تأثیر بسزایی در تشخیص بیماری‌های روانی افراد دارد.

جالب است بدانید در تحقیقی که ماه می‌ در انگلیس انجام شد، بسیاری از شرکت‌کنندگان، اینستاگرام را بدترین رسانه اجتماعی می‌دانستند که بر سلامت روانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اسنپ‌چت دیگر رسانه منفور از نظر این افراد بود و یوتیوب هم با رتبه خیلی کمتری در رده سوم قرار گرفت.

ارسال نظر