12 میلیون نفر وارد پیام‌ رسان‌ های داخلی شدند/ ایجاد بات هایی برای انتقال اطلاعات از تلگرام

رسانه کلیک - دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه 12 میلیون نفر وارد شبکه های مجازی داخلی شدند، گفت: در پیام‌ رسان‌ های داخلی اگر تعرض، هک و حمله ویروسی اتفاق بیفتد قابلیت شناسایی، پیگیری و تعقیب وجود دارد.

12 میلیون نفر وارد پیام‌ رسان‌ های داخلی شدند/ ایجاد بات هایی برای انتقال اطلاعات از تلگرام

به گزارش کلیک به نقل از مشرق؛ سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه مردم کشورمان هم به یکدیگر و هم به دولت اعتماد دارند، اظهار کرد: بعضی ها از خارج با تحریک مردم قصد ایجاد تشویش برای عدم اعتماد به حفظ حریم خصوصی افراد در شبکه های مجازی داخلی در کشور را دارند؛ این در حالی است که بخش اعظم فعالیت مردم در فضای مجازی در حوزه‌ های اقتصاد، ورزشی، فرهنگی و آموزشی و خدماتی همچون دولت الکترونیک بوده و ایران در حفظ حریم خصوصی شهروندان خود در این حوزه‌ها در دنیا سرآمد است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به فضاسازی های بسیار منفی درباره حفظ حریم خصوصی افراد در پیام‌ رسان های داخلی تأکید کرد: با وجود فضا سازی های منفی در این باره، شاهدیم در این مدت کوتاه، نزدیک به 12 میلیون نفر در شبکه های مجازی داخلی هویت خود را ثبت کردند که البته شاید همه آنها فعال نباشند اما این روند با سرعت بسیار زیادی ادامه داشته و منحنی آن صعودی است؛ بنابراین مردم به اعتقاد من انتخاب خود را کرده و به پیام‌ رسان های داخلی که کالای ایرانی است، اعتماد دارند.

وی ادامه داد: تمامی پیام‌ رسان های خارجی می‌ توانند مورد حمله همه شهروندان خارجی و ایرانی قرار بگیرند؛ بنابراین پیام‌ رسان های خارجی در خطر تعرض دنیا هستند و در صورتیکه این اتفاق بیفتد هیچ نظامی وجود ندارد که بتوانیم حریم خصوصی شهروندانمان را حفظ کرده و هویت حمله‌ کننده را تشخیص دهیم، اما در شبکه های مجازی داخلی اگر تعرض، هک و حمله ویروسی اتفاق بیفتد قابلیت شناسایی، پیگیری و تعقیب قانونی مطابق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه به ملت ایران اطمینان می‌ دهیم از لحاظ سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری ظرفیت لازم فراهم شود اما به هر حال کار پیچیده و تاکتیکی در پیش است که باید به تدریج صورت گیرد، تصریح کرد: بحث خروج از انحصار تلگرام مدتهاست که در برنامه قرار داشته و از شروع سال وارد مرحله جدیدی شدیم که تاکنون اطلاع‌ رسانی منظم درباره مضرات فعالیت در شبکه تلگرام به مردم شده و خوشبختانه برای شکستن این انحصار همه قوای کشور وفاق دارند.

مرکز ملی فضای مجازی افزود: دولت در بخشنامه‌ ای تمام دستگاه‌ های بخش دولتی و عمومی کشور را ظرف یک هفته موظف کرد تا از تلگرام به شبکه‌ های پیام‌ رسان داخلی کوچ کنند که با سرعت بسیار خوبی این کوچ شروع شد و در این مدت ما شاهد کاهش 10 درصدی پهنای باند مصرفی کشور در تلگرام بودیم که این موفقیت بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به کاهش 27 درصدی بازدیدها و 17 درصدی تولید مطالب در این مدت در تلگرام گفت: این نشان‌ دهنده اتحاد ملت ماست و ما با جدیت این طرح را پیگیری خواهیم کرد و در مرحله بعد تمامی کسب‌ و کارهای فعال در تلگرام نسبت به کوچ اقدام خواهند کرد.

رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور درباره حفظ حقوق فعالان کسب‌ و کارها در فضای تلگرام، اعلام کرد: سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی کشور مصوب کردیم تا کانال هایی که بالای 5 هزار عضو دارند باید در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت کد "شامد" ثبت‌ نام کنند که این کد هویت و اصالت کانال است و بر همین اساس در پیامی که به تمامی کانال ها ارسال شد، اعلام کردیم که پیام‌ رسان ها کد شامد این کانال ها را حفظ کرده تا این کانال ها برای ثبت خود به پیام‌ رسان داخلی مراجعه کنند اما این برای مدت محدودی است و باید هر چه سریعتر کانال ها برای حفظ دامنه‌ شان در پیام‌ رسان های داخلی فعال شوند البته کانال ها می‌ توانند در پیام‌ رسان های خارجی که در کشور فعالیت دارند نیز حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پنج پیام‌ رسان داخلی را پیش از این انتخاب کرده بودیم که با توجه به استقبال مردم از دو پیام‌ رسان بله و ایتا، این پیام‌ رسان ها نیز به عنوان منتخب مردم مورد تأیید قرار گرفتند، تصریح کرد: از تمامی پیام‌ رسان های منتخب حمایت خواهیم کرد و این حمایت شامل تأمین فضا، نگهداری داده، پهنای باند، تعرفه، وام بانکی و هر آنچه از لحاظ سخت‌ افزاری امکانپذیر است، خواهد بود ( اپلیکیشن های «بله» و «ایتا» به لیست پیام رسان های مورد حمایت دولت اضافه شد ).

وی خاطر نشان کرد: همچنین از پیام‌ رسان ها به‌ طور مثال خواستیم تا باتی را فراهم کنند که انتقال اطلاعات موجود در تلگرام به پیام‌ رسان های داخلی به سهولت انجام شود که بر اساس گزارش ها اکثر پیام‌ رسان های داخلی این بات را ایجاد کرده و در اختیار کاربرانی که کانال های پرظرفیت دارند قرار دادند.

فیروزآبادی یادآور شد: اطمینان داشته باشید که پیام‌ رسان های داخلی پاسخگوی نیاز مردم خواهند بود و در صورتیکه مشکلاتی در این پیام‌ رسان ها به وجود آمد به مرکز ملی فضای مجازی اعلام کنند تا در جلسات کارشناسی با مسئولان این پیام‌ رسان ها نسبت به رفع آنها اقدام شود.

ارسال نظر