تعرفه استفاده از پیام رسان های بومی یک سوم نمونه های خارجی است

رسانه کلیک - دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: تعرفه استفاده از شبکه های اجتماعی بومی و پیام رسان های داخلی یک سوم استفاده از نمونه های خارجی است.

تعرفه استفاده از پیام رسان های بومی یک سوم نمونه های خارجی است

به گزارش کلیک به نقل از تسنیم؛ سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی پس از بازدید از مرکز نگهداری داده مدرن و مجهز که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده بود تا برای شبکه های اجتماعی بومی فراهم کند، در نشستی صمیمانه با مدیران پیام‌ رسان‌ های داخلی اظهار کرد: کوچ سازمان‌ ها، دستگاه‌ ها و کانال‌ های پرظرفیت به پیام‌ رسان‌ های داخلی و در نتیجه ارائه سرویس بیشتر به مردم برنامه‌ ای است که به‌ طور جدی مورد وفاق مسئولان کشور است و قوای سه‌ گانه کشور علاقمند هستند این کار به سرعت انجام شده و موانع این راه برطرف شود ( فهرست کانال وزارتخانه های کشور در پیام رسان های داخلی ).

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه در این مسیر باید شبکه های اجتماعی بومی هم تلاش بیشتری داشته باشند، افزود: امیدوار هستیم تا در فرصت زمانی مناسب سرویس پایدار و فنی با استحکام امنیتی و رعایت حریم خصوصی از سوی پیام‌ رسان‌ ها به شهروندان ارائه شود.

فیروزآبادی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی می‌ توانیم توسعه مناسبی در حوزه اقتصاد دیجیتالی داشته باشیم، عنوان کرد: با توجه به تأکید ویژه برای پیاده‌ سازی شبکه ملی اطلاعات باید خدمات پایه در کشور به سمتی برود که توسط شرکت‌ های داخلی و بخش خصوصی ارائه شود و بومی‌ سازی مناسبی در حوزه اقتصاد دیجیتالی داشته باشیم تا در این حوزه بتوانیم اقتصادی مناسب با استانداردهای بین‌ المللی، پایدار و چالاک در برابر تحولات جهانی در داخل کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: باید پلتفرم‌ ها، سکوها و خدماتی که ارائه می‌ شود ایرانی باشد و در این راه بایستی همه مردم نقش ایفا کنند؛ دولت به عنوان قوه مجریه کشور تصمیم دارد این کار صورت گیرد، اما این کار بدون نقش‌ آفرینی مردم امکان پذیر نیست.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: نوع توسعه تکنولوژی مربوط به فضای مجازی توسعه تکنولوژی از نوع مشارکت و تعامل بوده که به صورت افقی است و از نوع عمودی نیست که چند سرمایه‌ دار بخواهند صنعتی را در کشور پیاده‌سازی کنند؛ در واقع مبتنی بر مشارکت همراه با تعامل از سوی مردم است.

وی گفت: با توجه به ویژگی‌ های فضای مجازی، رفتار مردم به شدت تابع خدماتی است که ارائه داده می‌ شود و ما شاهد تغییر و تحول سریع در رفتار مردم هستیم؛ بنابراین اگر پیام‌ رسانی رفتار مناسب نداشته باشد، نیازهای مشتریان را برطرف نکند و در ذهن کاربران اقناع لازم را نتواند ایجاد کند به راحتی در مدت خیلی کوتاه و حتی در کمتر یک شبانه‌ روز کاربران خود را از دست خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در هیچ صنعتی در گذشته شاهد چنین پدیده‌ ای نبودیم یعنی صنعتی برای استقرار در یک کشور در مرحله اول ورود به بازارش زمان می‌ برد و همچنین خروج آن نیز سال‌ ها طول می‌ کشد.

او با اشاره به حوادث اخیر در جریان فیس‌ بوک و سقوط ارزشی چند ده میلیارد دلاری آن، تأکید کرد: سایز اقتصاد ایران در این حد نیست؛ اما رفتار کاربران می‌ تواند به همان شدت باشد، چون جامعه ما یک جامعه همگرا و پیوسته‌ تر نسبت به جامعه غربی است؛ در جوامع غربی فردی‌ گرایی و واگرایی بیش از جوامع ماست و بر همین اساس رفتارهای ما نیز می‌ تواند خیلی سریع‌ تر و عکس‌ العمل‌ ها خیلی شدیدتر باشد؛ بنابراین شبکه های اجتماعی بومی باید در ارائه خدمات به مردم رضایتمندی آنها را هدف قرار دهند و رضایتمندی مردم در خدمات مناسب، پایدار، امن و همچنین ارائه خدمات نو است.

فیروزآبادی ابراز کرد: ما شاهد هستیم پیام‌ رسان‌ هایی مانند تلگرام در جهت ارائه خدمات نو حرکت کرده و علاوه بر اینکه پیام‌ رسان و شبکه اجتماعی هستند در حال تبدیل به سکوی اقتصادی نیز بوده و می‌ خواهند تا اقتصاد کشورها را در اختیار بگیرند؛ در حوادثی که در روسیه اتفاق افتاد غول‌ های بزرگ اقتصادی آمریکا در این نزاع فضای مجازی میلیاردها دلار متضرر شدند و تلگرام اعتراف کرد که چند صد میلیون دلار متضرر شده و آمازون و گوگل هم قاعدتا به همین میزان باید متضرر شده باشند و این همه با هدف آماده‌ سازی برای تصاحب بخشی از اقتصاد این کشور است.

وی اظهار داشت: باید توجه داشت که این هزینه برای نگهداشتن یک جامعه در یک پیام‌ رسان نیست بلکه این هزینه برای تصرف اقتصادی یک کشور صورت می‌ گیرد، بنابراین باید در مرحله نخست تلاش کنیم تا پیام‌ رسان خوبی داشته باشیم و نیازهای پیام‌ رسان اجتماعی را در جامعه ایرانی تأمین کنیم و امیدوار هستیم که شبکه های اجتماعی بومی در مرحله بعد تبدیل به سکویی برای ارائه خدمات به مردم شوند و در فضای مجازی در کشور که از تأمین پیام‌ رسان با هدف خروج از انحصار پیام‌ رسان خارجی کشور شروع شده و در نهایت دستیابی به سکوهای قابل توجهی برای ارائه خدمات است، نقطه آغاز یک تحول بزرگ باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: همچنین درباره اینکه تعرفه استفاده از پیام‌ رسان‌ های داخلی یک سوم استفاده از پیام‌ رسان‌ های خارجی است و اپراتورها ممکن است ارتباطات مربوط به پیام‌ رسان‌ های داخلی را با کیفیت و اولویت کمتری به کاربران سرویس دهند، رسیدگی خواهیم کرد و اگر موردی به صورت واقعی و عملی بود گزارش دهند تا برطرف کنیم.

ارسال نظر